2800 skoleelever besøgte DR Byen til en dag om fake news og digital dannelse

Kan du gennemskue fake news, og har du styr på, hvordan sociale medier indsamler dine personlige data og bruger dem? Det var bare lidt af det 2800 elever fra 8. klasse kom rundt om, da de deltog i DR´s event med fokus på medier og digital dannelse den 2. og 3. maj.

  • Erkan Özden tog eleverne gennem en stribe dilemmaer ved de to 'I Sandhedens Tjeneste'-arrangementer i DR Byen tirsdag og onsdag. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Eleverne blev blandt andet involveret i en stribe dilemmaer, som nyhedsredaktioner kan stå med. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Vært på P4 Louise Deruginsky, vært på TV Avisen Erkan Özden og P3- og Ultra-vært Jannik Schow førte de 2800 elever gennem svære valg og dilemmaer. Foto: DR og Bjarne Bergius Hermansen.
1 / 3

Den stod både på et interaktivt nyhedsshow og udvikling af et nyt digitalt medie for de 2800 elever, der den 2. og 3. maj besøgte DR Byen, for at være med i DR´s dobbelt-event ’I Sandhedens Tjeneste’ og ’ultra:bit’.

Lige op til dagene sagde Anders Kern Boje, der er underdirektør i DR Nyheder:

- Vi glæder os til for første gang efter corona igen at samle rigtig mange elever omkring etiske dilemmaer, kildekritik og digital dannelse. Det er kerne-public service, at vi på den måde kan give de unge redskaber til at navigere i en stadig mere fragmenteret medieverden, hvor de hele tiden skal forholde sig til mange forskellige nyhedskilder, når de for eksempel bevæger sig rundt på internettet og de sociale medier.

Hos ultra:bit glædede redaktør Johanne Bagge sig også til at få besøg af de mange 8. klasser, og hun håber, at DR gav dem noget med hjem, som de kan bruge i deres dagligdag:

- Internettet og de sociale medier er en del af vores liv på godt og ondt. De er på den ene side fyldt med sjov og spænding, sociale fællesskaber og en masse gode værktøjer. På den anden side er der massevis af etiske gråzoner, uigennemsigtighed og manipulation. Det vil vi gerne have de unge til at forstå og med den viden gøre dem bedre i stand til at navigere i det i deres dagligdag, siger hun.

Elever skal udvikle nyt socialt medie

Det var P3- og Ultra-vært Jannik Schow, som trænede elevernes digitale mavefornemmelser, da de sammen skulle skabe et nyt fiktivt socialt medie. Undervejs skulle eleverne tage stilling til indhold, regler og politikker på platformen, og eleverne blev stillet over for etiske dilemmaer, der tester deres grænser.

Eleverne får blandt andet en dybere forståelse for, hvordan og hvorfor sociale medier indsamler vores personlige data, markedsfører produkter og fastholder os – ligesom man dykker ned i etiske gråzoner, uigennemsigtighed og manipulation.

Med på scenen havde Jannik Schow to gæster, content creator Jasmin Lind og tech-ekspert David Guldager, som begge bidrog med viden og indsigter undervejs.

Dilemmaerne står i kø i interaktivt nyhedsservice

Eleverne kom også igennem et interaktivt nyhedsshow, fyldt med svære valg og dilemmaer, i selskab med vært på TV Avisen Erkan Özden og vært på P4 Louise Deruginsky.

Her skulle eleverne prøve kræfter med dilemmaer om etik, relevans og troværdighed - ligesom DR gør, når der udvælges og bringes nyheder til danskerne. Eleverne deltog i afstemninger, hvor de skulle tage stilling til, hvilke informationer de vil dele med befolkningen, hvilke kilder, de vil stole på, og så skal de forsøge at skelne mellem sande og falske informationer. Derudover får eleverne et unikt indblik i DR’s nyhedsproduktion.

Det var elever fra 28 sjællandske kommuner, der kom forbi DR Byen til arrangementet med 1400 deltagere pr. dag. Senere på året forventer DR at lave tilsvarende arrangementer målrettet elever fra 8.-9. klasse i andre dele af landet.

’I Sandhedens Tjeneste’ så dagens lys for første gang i 2015, og siden har flere end 160.000 elever deltaget - under corona primært som en digital begivenhed.

Derimod var det første gang, at ultra:bit byder indenfor til en dag med fokus på sociale medier. Begge forløb er tilrettelagt, så indholdet kan bruges i undervisningen i dansk og samfundsfag.