BILLEDER: Danske filmkomponister i nærkontakt med DR SymfoniOrkestret
En gruppe danske filmkomponister fik forleden mulighed for at afprøve deres musikalske ideer sammen med DR SymfoniOrkestret. Se billederne fra workshoppen, hvor komponister og musikere kom tæt på hinanden i DR Koncerthusets Studie 2.
En gruppe danske filmkomponister kom helt tæt på strygerne i DR SymfoniOrkestret ved en workshop arrangeret af BFM, Brancheklubben for Film- og Mediekomponister. Ud over strygerne mødte komponisterne også messingblæsere, slagtøj og harpe. (Foto: © Bjarne B. Hermansen) På workshoppen fik filmkomponisterne bl.a. indblik i de klassiske instrumenters særlige klangeffekter. Det kan komponisterne bruge, når de skal understøtte bestemte stemninger eller følelser på billedsiden. Her er det Birgitte Øland, der demonstrerer celloens store spændvidde. (Foto: © Bjarne B. Hermansen) DR SymfoniOrkestret medvirker ofte på optagelser til film og tv-serier, men mange af musikere har også individuelle erfaringer som studiemusikere. (Foto: © Bjarne B. Hermansen) Inden workshoppen havde komponisterne sendt nodemateriale til DR SymfoniOrkestret, så musikerne kunne give feedback under workshoppen. Der blev også tid til at lytte til orkestermusik af store romantiske og moderne komponister, som kunne give inspiration til komponisterne. (Foto: © Bjarne B. Hermansen) Mange filmkomponister arbejder til daglig mest med samplede instrumenter. Ved at møde musikerne i DR SymfoniOrkestret fik de mulighed for at arbejde mere nuanceret med klangen af akustiske, klassiske instrumenter. Her viser to af DR SymfoniOrkestrets violinister, hvordan instrumenterne lyder sammen i en gruppe - og hvordan man kan bedst finder balance mellem orkestrets forskellige sektioner. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
1 / 6
En gruppe danske filmkomponister kom helt tæt på strygerne i DR SymfoniOrkestret ved en workshop arrangeret af BFM, Brancheklubben for Film- og Mediekomponister. Ud over strygerne mødte komponisterne også messingblæsere, slagtøj og harpe. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
1 / 6
På workshoppen fik filmkomponisterne bl.a. indblik i de klassiske instrumenters særlige klangeffekter. Det kan komponisterne bruge, når de skal understøtte bestemte stemninger eller følelser på billedsiden. Her er det Birgitte Øland, der demonstrerer celloens store spændvidde. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
2 / 6
DR SymfoniOrkestret medvirker ofte på optagelser til film og tv-serier, men mange af musikere har også individuelle erfaringer som studiemusikere. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
3 / 6
Inden workshoppen havde komponisterne sendt nodemateriale til DR SymfoniOrkestret, så musikerne kunne give feedback under workshoppen. Der blev også tid til at lytte til orkestermusik af store romantiske og moderne komponister, som kunne give inspiration til komponisterne. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
4 / 6
Mange filmkomponister arbejder til daglig mest med samplede instrumenter. Ved at møde musikerne i DR SymfoniOrkestret fik de mulighed for at arbejde mere nuanceret med klangen af akustiske, klassiske instrumenter.
5 / 6
Her viser to af DR SymfoniOrkestrets violinister, hvordan instrumenterne lyder sammen i en gruppe - og hvordan man kan bedst finder balance mellem orkestrets forskellige sektioner. (Foto: © Bjarne B. Hermansen)
6 / 6
Mere end 30 dage gammel