’Danmarks næste klassiker’ har gjort os nysgerrige på design

I de kommende uger er udsendelserne, hvor danske møbeldesignere dyster, tilbage med en ny sæson. ’Programserien har været med til at sætte en samtale i gang om, hvad godt design er’, mener både DR-redaktør og sidste års vinder.

  • Christian Troels fra den nye sæson af 'Danmarks næste klassiker' viser stolt sin foreløbige stol frem til vært Mette Bluhme Rieck. Det er i det andet program, tirsdag den 15. september, der skal laves stole. (Foto: © Monday Production, Monday Media)
  • De fem deltagere i ’Danmarks næste klassiker’ i den nye sæson er Arash Nourineiad, Rebecca Hein Hoffmann, Christian Troels, Anne Boysen og Nicklas Bang Christensen. (Foto: © Per Arnesen, Monday Media)
  • Kasper Salto og Louise Campbell er dommere i den nye sæson af ’Danmarks næste klassiker’, hvor Mette Bluhme Rieck (midterst) er vært. (Foto: © Per Arnesen, Monday Media)
1 / 3

Deltagerne er nye, programmerne er lidt længere, men konkurrencen er den samme, når Mette Bluhme Rieck i de kommende seks uger byder velkommen til en ny omgang ’Danmarks næste klassiker’ på DR1 og DRTV. Her skal fem dygtige, danske møbeldesignere på blot tre uger forsøge, om de kan skabe Danmarks næste møbelklassiker på linje med for eksempel Wegner-stole eller Børge Mogensen-sofaen.

Den første udfordring i tirsdags var en sofa og med til at bedømme deltagernes kreationer i denne runde er hele to designere: Kasper Salto og Louise Campbell.

’Danmarks næste klassiker’ var ét af kulturprogrammerne, som DR1 sidste år introducerede i forbindelse med ambitionerne om at få mere kultur ind i bedste sendetid. Og seerne viste sig at være godt nysgerrige efter at få historien om dansk møbeldesign, få de danske møbelklassikeres historie, høre dommernes vurderinger og ikke mindst følge deltagernes arbejde og kreativitet.

I den nye sæson, der består af seks programmer, er udsendelsen gået fra at vare tre kvarter til at vare en time. Det betyder, at seerne får endnu mere at vide om, hvordan møblerne bliver til, tankerne bag dem og om det at være designer.

- Danmark er et land, hvor der er design alle vegne omkring os. Stole, sofaer og termokander er verdensberømte, men vi tænker måske ikke altid over det, og hvad det er, der gør det. Det kan være stolen hælder to grader, eller at du vipper tilbage på en særlig måde, så du sidder godt. Alt kan betyde noget, og det er blandt andet de overvejelser, seerne får i programmerne. Jeg tror og håber, at seerne oplever det som ganske nærværende, for vi har alle et bord, en sofa og en stol, siger Mette Bluhme Rieck.

Klæder seerne på

Hun er selv meget begejstret for at være vært på programmerne, som hun håber klæder seerne på til selv at tage stilling.

- Det er skønt at være med til at vise, hvad unge, fremadstormende møbeldesignere kan, og hvilke tanker der ligger bag det, de laver, siger Mette Bluhme Rieck. Hun tilføjer, at for eksempel bæredygtighed og genbrug af materialer til at skabe noget nyt er andre af de emner, ’Danmarks næste klassisker’ tager fat på.

Ifølge DR Medieforskning er hvert af de seks afsnit, der blev sendt i første sæson af ’Danmarks næste klassiker’ i 2019, blevet fulgt af i gennemsnit 664.000, hvis man lægger DR1 og DRTV sammen.

DR’s redaktør på ’Danmarks næste klassiker’ er Jan Lagermand Lundme, og han glæder sig over, at programseriens første sæson gjorde seerne nysgerrige. Det er en også en væsentlig årsag til, at den nu fortsætter.

- Det er en af DR’s public service-ambitioner, at vi vil udfordre og gøre danskerne nysgerrige på kulturen – vi vil have den ud til flere. I tilfældet ’Danmarks næste klassiker’ har programserien været med til at åbne en verden for flere. Danmark er et lille land med mange dygtige – og også nulevende – designere, og det har vi gerne villet fortælle til folk, siger Jan Lagermand Lundme.

DR kunne have valgt at lave et meget snævert program for ’de særligt interesserede’ om dansk møbeldesign og møbelhåndværk, men har altså her i stedet valgt at brede det ud i bedste sendetid på DR1.

- Vi gjorde noget af det samme med programserien ’Danmarks bedste portrætmaler’, hvor portrætmaleriet var i fokus. Ved at putte emnet ind i en ny ramme – og i begge tilfælde også have et vis element af konkurrence, har programmerne været med til at invitere nye seere indenfor og i tilfældet ’Danmarks næste klassiker’ været med til at få en samtale i gang om, hvad godt design er. Det var lige, hvad vi håbede, der ville ske, siger Jan Lagermand Lundme.

Fodboldklubben talte om design

Er der en, der har oplevet opmærksomheden om programmet og møbeldesign, er det sidste års vinder af ’Danmarks næste klassiker’, Rikke Frost fra Aarhus. Hun endte med den endelige sejr i dysten med børnemøblet ’Bukki’.

- Jeg synes, jeg oplevede folk, jeg normalt ikke taler design med, pludselig begyndte at tale om det. Et helt konkret eksempel var i min søns fodboldklub, hvor snakken normalt er om sport, men hvor flere pludselig begyndte at tale om borde og lamper med mig, forklarer Rikke Frost, der blev færdiguddannet som arkitekt i 2000 og har været selvstændig siden 2004.

- Det har været vildt positivt at være med, og jeg har på ingen måde fortrudt det, siger Rikke Frost.

På forhånd havde hun håbet, at et af møblerne, hun ’opfandt’ i programmerne ville komme i produktion bagefter - men det er gået bedre end det. Lampen, som Rikke Frost designede til programmet, har allerede været i produktion i et års tid hos Le Klint, mens firmaet Carl Hansen & Søn netop i sidste uge lancerede Rikke Frosts sofa fra udsendelserne. Vindermøblet ’Bukki’ er der derimod endnu ikke nogen, der har sagt, at de vil sætte i produktion.

Rikke Frost vandt den første sæson af ’Danmarks næste klassiker’. To af hendes møbler er nu i produktion. (Foto: © Jette Jaacks, Monday Productions ApS)

Rikke Frost er ikke i tvivl om, at den eksponering, det gav hende at være med i ’Danmarks næste klassiker’, har været positiv. Og dét selv om hun brugte næsten et halvt år på projektet.

- Det er normalt meget svært at gengive med ord, hvordan jeg arbejder. Med TV-programmerne kunne folk lige pludselig se det og tale med om det, og det har jeg fået meget positiv respons på og mange henvendelser om, siger Rikke Frost.

Hun glæder sig samtidig over, at der bliver plads til endnu mere om arbejdsprocessen i de nye udsendelser.

Designmuseum fik mange gæster

Ikke kun Rikke Frost og de andre deltagere mærkede til danskernes appetit på at vide mere om design oven på første sæson af ’Danmarks næste klassiker’. Efter at DR i foråret 2019 havde vist programserien, havde seerne chancen for at forlænge TV-oplevelsen ved at gå til møbeludstilling i den virkelige verden.

I et samarbejde mellem Designmuseum Danmark og DR fik alle muligheden for at se de 30 møbler på museet, som de unge møbeldesignere frembragte i de seks programmer. Lænestole, spiseborde, sofaer, lamper, børnemøbler og spisebordsstole blev udstillet på museet i København, hvor alle samtidig kunne se skitser og filmklip og reflektere over, hvad der er en møbelklassiker, og hvad det kræver at skabe en.

Udstillingen startede, lige efter programmerne var sendt, og møblerne kunne ses i alt fem måneder på museet. Med 310.209 gæster sidste år endte Designmuseum Danmark med at sætte ny besøgsrekord, og udstillingen ’Danmarks næste klassiker’ bliver nævnt som en af forklaringerne. Museumsdirektør Anne-Louise Sommer fra Designmuseum Danmark var selv en af dommerne i første sæson – sammen med designeren Kasper Salto.

- Jeg har ikke præcise tal for, hvor mange der kom for at se netop dén udstilling, for når man besøger museet, indløser man billet til alle udstillinger på Designmuseum Danmark. Men vi har selv konkluderet, at flere danske målgrupper har lagt mærke til os via den udsendelse, og det har formentlig også medvirket til, at vi sidste år havde flere besøg blandt danske publikummer, siger kommunikationschef Nikolina Olsen-Rule fra Designmuseum Danmark.

Her bed man blandt andet også mærke i, at mange unge fandt udstillingen interessant, og at en del lærere og undervisere gjorde brug af museets undervisningstilbud, som tog afsæt i ’Danmarks næste klassiker’.

Du kan se ’Danmarks næste klassiker’ på DR1 de næste seks tirsdage klokken 20.00 – første gang 8. september, og fra klokken 6.00 samme morgen er programmet at finde på DRTV. Se første afsnit her