”Der var god kemi fra første takt”

DR Symfoniorkestret får ny chefdirigent i denne uge, hvor Fabio Luisi officielt tiltræder ved sæsonens første Torsdagskoncert. Han har følt noget særligt ved samarbejdet siden den første gang i 2010.

  • Fabio Luisi tiltræder officielt som DR Symfoniorkestrets nye chefdirigent ved Torsdagskoncerten den 1. september, og han har kontrakt frem til 2020. (Foto: © BALU Photography, BL)
  • Fabio Luisi glæder sig til arbejdet, om end han lige skulle tænke sig om, før han sagde ja til tilbuddet. For i forvejen var kalenderen godt fyldt. (Foto: © BALU Photography, BL)
1 / 2

Selv om Fabio Luisi som en af verdens travleste dirigenter står i spidsen for 80-100 koncerter om året, er der stadig en koncert fra 2010, som står særligt klart for ham.

For første gang nogen sinde arbejdede den nu 57-årige italiener sammen med DR Symfoniorkestret, og til tonerne af Mahlers 1. Symfoni, der var på repertoiret dén uge, fandt Fabio Luisi ud af, at der også var sød musik mellem ham, netop dét orkester og dets medlemmer.

”I mit job møder jeg selvsagt en masse orkestre – men DR Symfoniorkestret var specielt. Nogle gange har du behov for tid til at få tingene til at fungere, men her havde jeg indtrykket af, at musikerne straks forstod, hvad jeg præcist mente. Jeg følte mig meget velkommen, og det er ikke noget, der sker tit. Det kræver typisk længere tid at komme ind på livet af hinanden,” forklarer Fabio Luisi, da han har taget plads i en lænestol i DR Koncerthuset efter de første prøver med DR Symfoniorkestret til sæsonens første Torsdagskoncert den 1. september.

Ikke nok med at det er sæsonens første Torsdagskoncert. Det er også Fabio Luisis første som chefdirigent for DR Symfoniorkestret – et job, som han har kontrakt på frem til 2020.

Fabio Luisi glæder sig til arbejdet, om end han lige skulle tænke sig om, før han sagde ja til tilbuddet. For i forvejen var kalenderen godt fyldt som både førstedirigent på The Metropolitan Opera i New York og for operaen i Zürich.

Et stort ansvar

”At blive chefdirigent er et stort ansvar. Din forbindelse er noget dybere, end når du kommer som gæstedirigent en uge og så rejser igen. Som chefdirigent har du også ansvaret for medlemmerne af orkestret, og for at de har det godt sammen. Først tænkte jeg, at jeg måske ikke kunne tilbyde, hvad DR efterspurgte. Men jeg havde jo gode erfaringer med orkestret, og DRs ledelse overbeviste mig, så jeg endte med at sige ja. Og det hele er begyndt godt,” siger Fabio Luisi.

Udover samarbejdet med DR Symfoniorkestret i 2010, har Fabio Luisi også jævnligt dirigeret orkestret de seneste seks år, og er der noget, der fortsat imponerer ham, er det, at musikerne kender repertoiret så godt og er meget seriøse med deres arbejde.

”Medlemmerne er meget fokuserede. Det er godt, men heller ikke noget, man som dirigent oplever så tit. DR Symfoniorkestret fortjener at blive bedre kendt internationalt, og det er noget, vi kommer til at arbejde med i den kommende tid. Både ved at lave en række cd-indspilninger og ved at turnere,” forklarer Fabio Luisi.

Allerede forleden blev det meldt ud, at han skal stå i spidsen for DR Symfoniorkestret under en USA-turné næste år. Og selv drømmer Fabio Luisi om at bringe DR Symfoniorkestret til Asien på ny.

”Jeg vil gerne have orkestret til Japan og Kina, for jeg tror, de vil kunne få stor succes dér – blandt andet med at spille skandinavisk musik. Både japanerne og kineserne har et meget trofast publikum, der elsker klassisk musik,” siger Fabio Luisi, der stadig har en smule jetlag, fra han var i Japan fire dage tidligere.

Klart defineret rolle

Fabio Luisi synes, at én af de store udfordringer som chefdirigent for et orkester tit er at finde ud af, hvad orkestrets præcise rolle er, og hvad det skal. Han glæder sig til – igen – at stå i spidsen for et symfoniorkester, der hører til et mediehus.

”Jeg er bestemt ikke uvant med at arbejde for en public service-institution, for i 11 år var jeg dirigent hos MDR Symphony Orchestra hos Mitteldeutscher Rundfunk i Leipzig. Vi lavede talrige indspilninger og gav talrige koncerter, men vi havde også diskussionen om, hvad vi kunne og skulle gøre, fordi der var mange andre orkestre i området, der hver havde deres repertoire,” forklarer Fabio Luisi.

Han mener, at situationen er en anden for DR Symfoniorkestret, fordi orkestrets rolle er mere klart defineret, og fordi det er det største symfoniorkester i Danmark.

”Som et symfoniorkester i en medievirksomhed skal vi både spille det mere traditionelle repertoire som for eksempel Mahler, Bruckner, Tjajkovskij, men også udforske den danske og skandinaviske musik, rariteterne og den nyere klassiske musik, som ikke så mange har lært at kende endnu,” siger Fabio Luisi.

Er blevet bedre til Nielsen

Selv om han har årtiers erfaring som dirigent, mener den tidligere Grammy-vindende dirigent sagtens, han kan lære noget i det nye arbejde.

”For mig er jobbet som chefdirigent i DR Symfoniorkestret også en ny måde at udforske skandinavisk musik på. Orkestret kender den godt allerede, og de spiller den fantastisk. De kan lære mig en masse,” siger Fabio Luisi, der bare de seneste år er blevet meget klogere på Carl Nielsen, og også allerede har budt på den fynske komponists musik – sammen med DR Symfoniorkestret.

Det gennemgående tema for DR Symfoniorkestret i den nye koncertsæson er Mahlers symfonier, og torsdag og fredag er det Mahlers 9., der er på programmet i DR Koncerthuset. Fabio Luisi kalder sig selv for en Mahler-freak, og han husker stadig, hvordan han som 15-årig i hjembyen Genova i Italien hørte Mahlers 5. Symfoni og var helt solgt.

”Det var en stor overraskelse. Mahler berørte mig dybt – jeg kunne se mig selv i musikken, og lige siden har jeg været vild med Mahler. Jeg kan simpelt hen ikke løsrive mig fra den komponist,” siger Fabio Luisi, der også regner med at spille en del Bruckner og Richard Strauss sammen med orkestret, ligesom han ser frem til at udforske den nyere klassiske musik med DR Symfoniorkestret.

Fabio Luisi starter i DR i samme måned som DR åbner en regulær nyskabelse: Malko Dirigentskolen for unge dirigentspirer.

”Det er en fremragende idé og en vigtig opgave at tage fat allerede fra teenageårene. Skolen er meget unik – også på verdensplan, og jeg håber, at dirigentskolen samtidig kan være med til at give en større forståelse af, hvad en dirigent er for en størrelse. Han spiller ikke, han taler ikke, og mange folk – selv musikere – tror, at det er let at dirigere - at du bare vifter med hænderne, og at orkestret så spiller. Men det handler også om at have det rette gefühl, om din mimik, dit kropssprog, din omgangstone og meget andet,” forklarer Fabio Luisi.

I det hele taget synes han, det er dejligt, at vordende dirigenter får et fælles forum, for når først står på alverdens koncerthusscener, er andre dirigenter allerhøjst nogen, de møder i omklædningsrummet. Man arbejder aldrig sammen med dem.

Det bedste – kun det bedste

Kammersanger Emil Holm, der anlagde DR Symfoniorkestret tilbage i 1925, havde mottoet ”Det bedste – kun det bedste”, som har hængt ved orkestret lige siden. Men hvad er i grunden det bedste for Fabio Luisi?

”Det er et herligt motto, og for mig er det bedste resultat, hvis vi er glade for det, vi har leveret, hvis der er en positiv udvikling fra den første prøve, hvis vi har en fælles følelse af at have nået et mål, og vi sidder tilbage med følelsen af at have nået publikum,” siger Fabio Luisi.

Hvis man ikke selv har billet til DR Koncerthuset allerede, er man dog ikke fortabt, hvis man har lyst til at se Fabio Luisis debut som chefdirigent. Hele koncerten bliver vist direkte på dr.dk torsdag aften klokken 19.30, og allerede en time tidligere introducerer Fabio Luisi Mahlers 9. samme sted.