DR møblerer om: P3, P4 og P5 får mere klar profil

DR relancerer i denne tid P3, P4 og P5 som brede fællesskabskanaler med musik og journalistik målrettet yngre, voksne og ældre lyttere. Samtidig sættes der damp under udviklingen af nye digitale tilbud, herunder en ny daglig nyhedspodcast.

Med den nye plan får de tre kanaler P3, P4 og P5 en mere klar profil, og der vil være en mere klar arbejdsdeling kanalerne imellem. Foto: Lone Mogensen.

Når du den seneste tid har tændt radioen, har du måske lagt mærke til det. Hørt at programmer og værter har flyttet kanaler. Og at der er kommet helt nye programmer og radiotilbud til.

Det sker som en del af en ny plan for radioen, som blev præsenteret i DR Byen onsdag. Planen er et skridt på vejen mod at gøre den spare- og udviklingsplan, der blev iværksat i efteråret, til virkelighed på radioområdet.

Med den nye plan får de tre kanaler P3, P4 og P5 en mere klar profil, og der vil være en mere klar arbejdsdeling kanalerne imellem.

”Tidligere skulle P3 og P4 dække alle danskere, og det har tvunget særligt P3 til at skulle gabe over et stort publikum. Det er svært både at være frisk i en 20-årig tømrers ører og samtidig skulle være noget for den 39-årige akademiker med hus, hund og andelslån. Samtidig har vi længe følt, at vi underservicerede den ældste del af befolkningen, som var vokset fra P4. Ikke fordi P5 ikke var en fremragende kanal. Men fordi den som musikkanal ikke tilbød det indhold, som lytterne var vant til fra P4, herunder regionale nyheder og journalistiske programmer om netop deres liv og hverdag. Derfor har vi fra årsskiftet introduceret P5 som den tredje målgruppeformaterede kanal således at P3, P4 og P5 nu ligger som perler på en snor, der afspejler danskernes liv og medieforbrug”, siger radiochef Gustav Lützhøft.

Særligt P3 og P5 relanceres

Han forklarer, at ommøbleringen laver en mere klar arbejdsdeling og sætter kanalerne fri til at være mere fokuserede på deres kernemålgruppe ud fra devisen ”hellere være noget for nogen end forsøge at være noget for alle”.

Med den nye kanalstruktur er P3 fremover en kompromisløs ung kanal for de søgende og nysgerrige unge, mens P4 er radiofællesskabet for voksne danskere, der har stiftet familie, fundet sig et job og fået børn og dermed også fået fornyet interesse for lokalmiljøet. P5 henvender sig nu til de modne danskere, der har lagt arbejdslivet bag sig, men stadig er engagerede og aktive borgere, og som derfor også ønsker journalistik om det aktive liv i den alder.

Særligt P3 og P5 påvirkes af omlægningen forklarer Gustav Lützhøft:

”P3 har fået en helt ny lyd det seneste år med mere fokus på blandt andet identitet, fællesskab og relationer for de helt unge, og dermed er vi allerede langt i arbejdet med den kanal. P5 har fra årsskiftet fået en række nye programmer med mere journalistisk indhold end tidligere. Naturligvis ved siden af det markante og velkendte musikindhold på kanalen. Og til sommer kommer der regionale nyheder på P5, som de kendes fra P4”.

Tryk på den digitale speeder

En central del af den nye radioplan er, at hele DR’s radiotilbud digitaliseres. Flere og flere danskere lytter til podcast og digital radio, så her opjusterer DR nu sine tilbud markant.

For det første vil der fremover kommer flere podcast-udsendelser, som kan høres, når det passer lytteren. Lige fra fiktion til dokumentar. For det andet vil det fremover være mere klart, hvornår de udkommer. Og for det tredje vil DR’s radiotilbud kunne tilgås på nye platforme såsom stemmestyrede højtalere og streamingplatforme.

En anden nyhed på det digitale område er netop nyheder. Radioavisen vil fremover udkomme i en udgave på tværs af DR’s radiokanaler, undtagen på P3, der stadig vil sende P3Nyheder målrettet de unge. Til gengæld vil der som noget nyt dette forår blive lanceret en nyhedspodcast til voksne som supplement til den nyhedspodcast til unge, der allerede udkommer dagligt.

Nyhederne rykker dermed også ind i den digitale tid på radioen.