DR Symfoniorkestret løfter sløret for koncertsæsonen 2022-23

Store internationale navne, danske pionerer og 250-års jubilaren Beethoven er blandt højdepunkterne i DR Symfoniorkestrets nye sæson, som går i salg den 6. februar.

  • Chefdirigent Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret præsenterer koncertsæsonen 2020-21 (Foto: © Jon Bonde Eriksen og Per Morten Abrahamsen)
  • DR Symfoniorkestrets amerikanske soloharpenist Zachary Hatcher er solist i en ny harpekoncert af komponisten Martin Stauning i februar 2021. (Foto: © Agnete Schlichtkrull)
  • Det græske verdensnavn Leonidas Kavakos er både solist og dirigent, når DR Symfoniorkestret fejrer Beethovens 250 år i efteråret 2020. (Foto: © Marco Borggreve)
1 / 3

I kulden kan det virke som om, der er længe til sensommer og september. Men faktisk er det netop nu, man skal være vågen, hvis man vil sikre sig billet eller abonnement til store musikoplevelser i den kommende koncertsæson.

Fredag blev DR Symfoniorkestrets nye sæson offentliggjort online og i en trykt brochure, hvor man kan gå på opdagelse i den kommende sæsons store værker, internationale solister og dirigenter – og samtidig læse mere om de gennemgående temaer i sæsonens program.

Sæsonåbning med 3 x Mahler

Allerede ved åbningen af sæsonen spiller DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi et stærkt musikalsk kort med tre opførelser af Mahlers store 2. symfoni, hvor både kor, solister og orkester er på scenen i Koncertsalen. Det er første gang siden DR Koncerthusets indvielse i 2009, man har kunnet høre det storslåede værk, som kræver et stærkt udvidet orkester.

Orkesterchef Kim Bohr fortæller om sæsonåbningen: - Vi åbner sæsonen med Mahler, fordi både Luisi og orkestret har et helt særligt forhold til hans musik. Og så er Mahler en komponist, der tør stille nogle af livets sværeste spørgsmål – samtidig med, at hans musik kan give en fantastisk følelse af mening og livskraft.

- Når vi lægger programmet for en koncertsæson, arbejder vi altid ud fra et særligt tema, som gennemstrømmer sæsonens højdepunkter, og i den nye sæson er det netop menneskets søgen og længsel efter mening, vi har haft som kunstnerisk ledetråd.

Alper og Antikrist

Ved flere andre koncerter i den nye sæson kan publikum se frem til at opleve musik af store komponister, der sætter eksistensen på spidsen.

I november opfører orkestret Richard Strauss’ store Alpesymfoni, som skildrer naturens stærke kræfter. Og til januar venter den spektakulære senromantiske opera Antikrist, hvor lysets og mørkets kræfter kæmper mod hinanden – med DR Symfoniorkestrets tidligere chefdirigent Thomas Dausgaard i spidsen for et stærkt besat sangerhold.

Også i værker som Zemlinskys Den lille havfrue er længslen et bærende element, ligesom Tjajkovskijs 6. symfoni skildrer et menneskes søgen efter meningen med livet.

En mester fylder rundt

Som de fleste klassiske musikfans allerede har opdaget, er 2020 året for Beethovens 250-års jubilæum, og i den kommende sæson fortsætter DR Symfoniorkestret sin fejring af den store komponist ved at lade tre forskellige dirigenter vise tre sider af det store geni: Juanjo Mena, chefdirigent Fabio Luisi og Leonidas Kavakos, som både er violinsolist og dirigent.

Med efterårets koncerter vil orkestret stille skarpt på den revolutionære, den humanistiske og den religiøse side af Beethoven, og fejringen kulminerer på komponistens dåbsdag den 17. december, hvor Fabio Luisi dirigerer hans sidste storværk Missa Solemnis for orkester, kor og sangsolister.

Musik på modersmålet

Ligesom operaen Antikrist er flere andre værker i DR Symfoniorkestrets nye sæson skrevet af danske komponister. I samspil med DR Vokalensemblet uropføres en ny Matthæuspassion af komponisten Bent Sørensen, og en ny harpekoncert af Martin Stauning skrevet specielt til DR Symfoniorkestrets soloharpenist Zachary Hatcher ser dagens lys til februar.

Chefdirigent Fabio Luisi fortsætter med at udforske de store danske symfonikere, når han i løbet af sæsonen dirigerer musik af Carl Nielsen både i DR Koncerthuset og på to udlandsturnéer – side om side med værker af Bent Sørensen og Hans Abrahamsen. Og som en lille tidsrejse til guldalderen indspiller DR Symfoniorkestret og dirigenten Michael Schønwandt en musikalsk kronjuvel, C.F.E. Hornemans opera Aladdin, som aldrig tidligere har været udgivet på cd.

Stærke kvinder i rampelyset

Bladrer man i DR Symfoniorkestrets nye sæsonbrochure, vil man se, at en håndfuld af vor tids førende kvindelige navne kan opleves på scenen i DR Koncerthuset – flere af dem for første gang.

Komponisten Unsuk Chin modtager Léonie Sonnings Musikpris og står bag musikken til årets priskoncert, og den islandske komponist Anna Thorvaldsdottir er med sit prisvindende værk Metacosmos en af tidens førende yngre komponister.

Også på dirigentpodiet kan man i løbet af sæsonen opleve tre stærke kvindelige dirigenter, som er efterspurgt på koncertscener i hele verden: Amerikanske Karina Canellakis, mexicanske Alondra de la Parra og canadiske Barbara Hannigan, som er både dirigent og solist i en særlig koncert i foråret 2021.

Ifølge orkester- og koncerthuschef Kim Bohr er de kvindelige dirigenter og komponister i DR Symfoniorkestrets nye sæson i mere end én forstand toppen af et isbjerg. - Rent statistisk er kvinderne stadig i mindretal, når det kommer til dirigent- og komponistfaget. Men de verdensberømtheder, man kan opleve i Koncerthuset i den kommende sæson, er spydspidser for en stærk, international strømning, hvor kvinderne langsomt vinder ind i kernen af den klassiske musik ved at indtage dirigentpodierne og de store værkbestillinger.

Kim Bohr understreger, at man i DR Koncerthuset arbejder bevidst på at styrke den kvindelige tilstedeværelse på tværs af musikgenrer, radiokanaler og DR’s kor og orkestre. - Det er et langt, sejt træk, som til at begynde med måske ikke er så synligt på koncertplakaterne. Men ved at arbejde på tværs med både playlists, værkbestillinger og pædagogiske initiativer, som for eksempel Malko Dirigentskolen er DR Koncerthuset, vores kor og orkestre, P2 og P8 med til at arbejde for en større balance mellem kønnene i dansk musikliv.

Faste gæstekunstnere fra øverste hylde

Blandt de øvrige solister og dirigenter, som besøger DR Symfoniorkestret i den kommende sæson, er en række store internationale navne, som er blevet faste gæster hos orkestret. Violinister som Vilde Frang, Augustin Hadelich, Isabelle Faust og Frank Peter Zimmermann er blandt tidens førende på deres instrument, og klaversolister som Khatia Buniatishvili, Kirill Gerstein og Alice Sara Ott spiller værker af Rakhmaninov, Liszt og Mozart.

Også på dirigentsiden er sæsonen stærkt besat med gæstedirigenter som Herbert Blomstedt, Vasily Petrenko, Juanjo Mena og Jukka-Pekka Saraste.

Skulle mange af navnene virke bekendte, er det ifølge Kim Bohr kun en fordel:

- Vi er afsindigt stolte af, at vi så at sige er i et fast forhold med nogle af de absolut mest efterspurgte kunstnere på den klassiske verdensscene i dag. Det at de har lyst til at vende tilbage til DR Symfoniorkestret igen og igen viser, at orkestrets kunstneriske niveau er højere end nogensinde – og selvfølgelig også, at vi har et fantastisk publikum i DR Koncerthuset, som tager imod musikken og kunstnerne med åbne arme.