Fredag præsenterede DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi en ny koncertsæson med fokus på store, dramatiske og eksistentielle værker – og blandt andet en hel håndfuld stjerneviolinister på besøg.
”Kom, Skaberånd!” Sådan klinger korets første ord i DR SymfoniOrkestrets kommende koncertsæson, som åbnes med et af musikhistoriens helt store brag: Mahlers 8. symfoni, som kræver op mod 400 medvirkende på scenen. I spidsen for åbningskoncerten – og for en række af sæsonens musikalske milepæle – står DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, Fabio Luisi, som nu tager hul på sin anden sæson med orkestret.
De store værker, som kræver ekstraordinære musikalske muskler, går igen gennem hele den nye sæson, som med menneskestemmen i fokus kredser om troen, kærligheden og selve eksistensen – blandt andet inspireret af 500-året for reformationen. I værker som James MacMillans Lukas-passion, Bartóks Hertug Blåskægs Borg, Messiaens Turangalîla-symfoni og Franz Schmidts store oratorium Bogen med de syv segl er der lagt op til sjæleligt drama og musikalske livtag med de stærkeste kræfter i menneskelivet.
Stjerneviolinister, kendte gæstedirigenter og egne solister
På kunstnersiden er det især en håndfuld berømte violinsolister, der fanger blikket ved første kig på DR SymfoniOrkestrets nye sæsonbrochure. Med navne som Joshua Bell, Julian Rachlin, Hilary Hahn, Julia Fischer og Frank Peter Zimmermann kan publikum forvente violinspil i verdensklasse.
Velkendte internationale gæstedirigenter som russiske Yuri Temirkanov, østrigske Manfred Honeck, svenske Herbert Blomstedt og spanske Juanjo Mena kommer igen til DR Koncerthuset. Og et højdepunkt for orkestret selv bliver tre koncerter, hvor solisterne er hentet fra egne rækker: oboisten Eva Steinaa, hornisten Lasse Mauritzen og ægteparret Christina Åstrand og Per Salo.
Traditionen tro overlader DR SymfoniOrkestret også scenen i Koncertsalen til prominente, udenlandske kolleger, når bl.a. Wiener Filharmonikerne og Göteborg Symfonikerne kommer på besøg.
Nye toner og danske uropførelser
I den nye sæson vil DR SymfoniOrkestret præsentere publikum for en række værker – både nye og gamle, som orkestret aldrig før har spillet. Et spændende bekendtskab for både publikum og orkester vil være Franz Schmidts gendigtning af Johannes Åbenbaring fra 1935, men også den skotske komponist James MacMillans nye Johannes-Passion, et barokinspireret violinværk af Hans Werner Henze og Thomas Agerfeldt Olesens cellokoncert er nye toner for orkestret. Blandt egentlige uropførelser kan nævnes Pelle Gudmundsen-Holmgreens Dobbeltkoncert og et nyt, endnu unavngivet værk af den unge komponist Martin Stauning.
Kim Bohr, der er chef for DRs Kor & Orkestre, siger:
”DR SymfoniOrkestets nye sæson er rig på muligheder for at lade sig overraske af nye værker side om side med kendte og elskede musikalske klassikere.
En musikalsk oplevelse kan bevæge og forandre os bare et øjeblik eller resten af livet, hvis vi er åbne for det. I DR SymfoniOrkestret mærker vi en stadigt stigende åbenhed og nysgerrighed hos vores publikum, og derfor ser vi frem til i denne sæson at præsentere en række ekstraordinære og tankevækkende musikalske værker.
Fra vores fornemme base i Koncertsalen er det desuden vigtigt for os at forbinde det hjemlige musikliv med verden udenfor – både i form af tilrejsende kunstnere og gæstespil samt internationale transmissioner af orkestrets koncerter.”
Et dramatisk højdepunkt
Fabio Luisi, der er chefdirigent for DR SymfoniOrkestret, siger:
”Jeg ser meget frem til en ny sæson sammen med DR SymfoniOrkestret. Orkestret og jeg forstår hinanden musikalsk på en måde som er vanskelig at forklare, men som til gengæld er helt afgørende for at nå de højeste kunstneriske resultater. Et dramatisk højdepunkt i sæsonen bliver vores opførelse af Franz Schmidts store oratorium 'Bogen med de syv segl', som er et af mine personlige yndlingsværker. Og så er det, ligesom flere andre af de store værker denne sæson, centreret omkring menneskelivets største temaer. Det er vanvittigt interessant musik – og i mine øjne er oratoriet et af det 20. århundredes nøgleværker.”