DR's dramachef: ’Vi skal være vedkommende og relevante i vores serier’

Seerne vil over de næste tre-fire år opleve en større variation i genrer og tonalitet i DR’s dramaserier, siger Christian Rank.

- Det at lave en god krimi er ikke længere nok. Vi skal lave det særegne danske og relevante, siger DR's dramachef Christian Rank. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

Det er to år siden, Christian Rank satte sig i chefstolen hos DR Drama. En afdeling, der har høstet de fineste priser gennem årene – blandt andet har en DR-serie fire gange modtaget den prestigefulde Emmy med ’Livvagterne’ i 2009, ’Ørnen’ i 2005, ’Nikolaj og Julie’ i 2003 og ’Rejseholdet’ i 2002. Desuden fik skuespiller Lars Mikkelsen i 2018 en Emmy for sin rolle i ’Herrens Veje’.

Samtidig har udbuddet af dramaserier aldrig været større. Netflix, HBO og andre streamingtjenester prøver at lokke kunder i butikken ikke mindst gennem deres palet af serier.

Men Christian Rank har en klar ambition om, hvordan DR skal sikre et højt niveau af dramaserier, som kan begå sig i den benhårde konkurrence om danskernes tid.

- Vi skal fortælle gode, medrivende historier, der griber fat i relevante og vedkommende temaer, som knytter sig til vores samtid. Vi skal gøre det med vidde og varme, så vi rammer et bredt publikum. Vi skal fortælle historier, der er ærlige, og fortælles i øjenhøjde med karakterer fra netop deres ståsted i Danmark. Og så skal vi turde være originale og modige. Hvis vi kan lave serier, der lever op til de kriterier, så tror jeg på, at vi kan få rigtig bredt fat, fortæller Christian Rank.

Han peger på, at første afsnit af DR’s nyeste serie, ’Når støvet har lagt sig’, havde 870.000 seere på tværs af platforme i løbet af premieredagen. Og første sæson af DR3-serien ’Doggystyle’ til den yngre målgruppe havde 466.000 seere på flow-tv og streaming.

Ikke nok at lave en god krimi

Hvor ser du DR’s plads i den hårde konkurrence?

- Det er de færreste danskere, der sidder mandag og kigger tomt ud i luften og utålmodigt venter på, at det bliver søndag, så de har mulighed for at se en dramaserie, smiler Christian Rank og fortsætter:

- Konkurrencen om folks tid er intens, og udbuddet af dramaserier er større end nogensinde. Men vores serier skal være samtalestartere og referencepunkter, der kan alt det, jeg nævnte før: Være medrivende, engagerende og bredt favnende. Vores serier til børn og unge skal være relaterbare og identificerbare for målgruppen. De skal blive klogere på sig selv og hinanden. Jeg synes faktisk, at konkurrencen gør det tydeligere, hvad vi skal lave. Niveauet på andre serier er tårnhøjt og inspirerende, og det tvinger os til at holde os på dupperne. Det at lave en god krimi er ikke længere nok – dem er der nok af. Vi skal lave det særegne danske og særegne relevante for at lykkes med vores mission. Det er en udfordring.

Men Christian Rank ser også muligheder. - At lave vedkommende dramatik til vores børn og unge er noget af det fineste, vi kan gøre. Og hvis vi er rigtig gode til at gøre det, kan vi udvikle vores formsprog og skabe en sammenhæng mellem børne-ungedramatikken og voksendramatikken. Hvis vi lærer at være relevante og vedkommende for de målgrupper, ligger der erfaringer, vi kan bruge i den brede dramatik.

Større variation i genrer og tonalitet

De seneste store DR-søndagsserier har været meget alvorlige, mens TV 2 for eksempel har stor seersucces med den lette komedie i ’Badehotellet’. Hvad med det mere muntre hos DR – er der plads til det?

- Vi skal først og fremmest være vedkommende og relevante i vores samtid. Når det er sagt, så har der været en tendens til, at vores serier har en alvorlig tone og tager fat i mere seriøse og alvorlige temaer i vores samtid. Vi er opmærksomme på, at vi kan få for meget af det samme, så vi kigger på større variation i genrer og tonalitet. Når jeg ser på de projekter, vi har i gang til de næste tre-fire år, ser jeg en stor spredning. Vi vil gerne grine og gyse, men det skal være mere end bare underholdning. Det er fint, at TV 2 har ’Badehotellet’ – vi skal noget andet. Hvis vi vidste, at vi kunne nå 1,4 millioner seere blot ved at bestille et nostalgisk lystspil, så ville vi nok gøre det, men så simpelt fungerer det ikke.

Christian Rank fortsætter:

- Noget af det, DR Drama har været dygtig til, er at ramme en samklang med det omkringliggende samfund. ’Bedrag 3’ om hvidvask og bankernes rolle var højaktuel. ’Når støvet har lagt sig’ handler om, hvad frygten for terror gør ved os, og det er et tema, vi har haft inde på livet de senere år. I efteråret 2020 har vi premiere på ’Ulven kommer’ – en spændingsserie, som tager fat på mistanke om vold i familien. Statsminister Mette Frederiksen brugte en stor del af sin nytårstale på at beskrive netop det kompleks. Den evne, vi har til at gribe ind i aktuelle emner, er afgørende for DR Dramas succes, og den skal vi beskytte. Vi skal både stå på vores historie og udvikle os, når vi åbner os ud i flere genrer og tonaliteter. Jeg er meget bevidst om behovet for, at vi udvikler os, siger DR’s dramachef.