Minisjang fylder 1 år: Kanalen er lynhurtigt blevet kendt

Det har vist sig, at efterspørgslen efter fjernsyn til 1-3-årige var kæmpestor. 9 ud af 10 forældre kender Minisjang efter det første år.

For et år siden – den 29. marts 2021 - kunne DR byde velkommen til den nye målgruppe - de 1-3-årige. Siden har danske småbørn og deres forældre besøgt Minisjangs musikalske univers flere millioner gange og skrålet med på ’Hjulene på bussen’, ’Jeg er en lille undulat’, ’Hoved, skulder, knæ og tå’ og alle de andre Minisjang-hits. Faktisk ligger indholdet i toppen af det mest sete indhold på hele DRTV.

Det startede som et håb om at skabe et tilbud til de helt små. Et tilbud, der tog målgruppen og dansk småbørnskultur seriøst.

DR Minisjang er lavet på baggrund af talrige forundersøgelser af både børn og de universer, de begår sig i. Lige fra processens start samarbejdede man med eksperter i børns adfærd og motorik samt med talepædagoger, og man observerede børnene i deres leg og færden.

DR ønskede at gøre noget anderledes - inspirere og udfordre dem og måske give dem lyst til at føre legen videre.

Spændingen var stor frem mod 29. marts 2021. For kunne DR Minisjang indfri de store ambitioner? Det må man sige, kanalen har gjort.

Ni ud af 10 kender Minisjang

Blandt forældre til de 1-3-årige børn kender 9 ud af 10 Minisjang, mens det gælder for 7 ud af 10 af børnene. Når vi spørger forældrene, er tilfredsheden høj - og brugen følger med. På en uge er Minisjang i kontakt med 40 procent af målgruppen på tværs af streaming i DRTV, YouTube og legeappen.

De to chefer for B&U, Marlene Boel og Morten Skov, understreger, at efterspørgslen i målgruppen efter Minisjangs tilbud har været rigtig stor, og at der er mange DR-afdelinger og -kanaler, som har en ære i, at dette projekt er lykkedes:

- Det vigtigste har selvfølgelig været, at børnene og deres forældre har kunnet lide indholdet, og det ser de ud til at have kunnet. Programmerne har i 2021 ligget i toppen som de mest sete på hele DRTV, forklarer Morten Skov.

Glæden ved Minisjang-universet fornægter sig ikke ude i de danske hjem, hvor store som små nyder godt af Børste, Lille Tiger og ikke mindst musikprogrammerne skabt af Stine Bramsen, Nicolaj Rasted og Mads Storm.

Børste er blevet Minisjangs populære figur og vartegn. (Foto: © (C) DR)