Intimkoordinator bag DR-dramaserie: ’Der er et helt tydeligt behov for sikkerhed og tryghed i branchen’

Lea Helmuth er en af Danmarks første intimkoordinatorer, og hun har været med på holdet bag DR-dramaserien ’Salsa’. Hun sørger for sikkerhed, tryghed og faste aftaler for de unge skuespillere og sikrer sig, at deres intime grænser ikke bliver overskredet på settet.

Lea Helmuth er intimkoordinator på DR-dramaserien 'Salsa' , hvor hun passer på de unge skuespillere. (Foto: © Embla Egelund Simonsen)

Fredag den 3. juni er der premiere på DR-dramaserien ’Salsa’, der tager fat på emner om personlige grænser og seksualitet blandt unge.

Lea Helmuth er intimkoordinator på produktionen, og hun sørger for at passe på de unge skuespillere, så de går trygge hjem og føler, at der er blevet taget hånd om dem.

- Det grundlæggende i at arbejde som intimkoordinator er at sikre, at skuespillerne er trygge, og sikkerheden er i orden. Jeg bruger meget tid på at forberede de intime scener sammen med skuespillerne, instruktøren og fotografen, så alle ved, hvad der skal ske, når de møder op på optagelserne. Og så er det vigtigt for mig, at skuespillerne stoler på mig, så de tør at sige nej, hvis der er noget, de ikke har lyst til, forklarer hun.

I ’Salsa’ følger vi ungdomslivet for søstrene Victoria på 22 og Uma på 19, alt imens den norske sex-app ’DRIFT’ stormer frem i pigernes venindekredse.

’DRIFT’ skaber kontakt mellem brugere, der mødes med henblik på at have sex. Efterfølgende bedømmer man hinandens præstationer på en skala fra 1-10 stjerner, og flere af seriens unge karakterer kaster sig ud i at udforske appen og deres seksualitet.

- Mit arbejde er delt i to. Der er en forberedende del, hvor jeg sørger for at være i synk med instruktøren, så jeg ved præcis, hvad han ønsker, der skal ske i den enkelte scene, og hvordan den skal skydes. Samtidig er jeg i kontakt med kostumen, så de ved, hvad de eventuelt skal købe ind af ekstra beklædning til at dække specifikke dele af kroppen. Og så er der den anden del, der handler om at skabe et tillidsbånd til skuespillerne og koreografere intimscenerne i samarbejde med dem, der medvirker, siger Lea Helmuth.

Øvelser og workshops

Lea Helmuth fortæller, at hun har haft et stærkt og tæt samarbejde med Jonas Risvig, der er instruktøren bag ’Salsa’.

- Det har helt fra starten været meget vigtigt for Jonas, at vi har passet på de unge skuespillere. Sex er jo et af seriens omdrejningspunkter, og det er vigtigt for os begge, at vi skildrer unges seksualitet på en realistisk måde, fordi målgruppen har et behov for at spejle sig i noget, der er spændende og relevant. Så vi har arbejdet med at skabe autentiske scener med så lidt nøgen hud som muligt, siger hun.

Lea Helmuth arbejder med øvelser, hvor skuespillerne lærer hinanden at kende og bliver trygge i hinandens selskab. Først bliver skuespillerne taget gennem en såkaldt ’bodymapping’, hvor de står overfor hinanden og først med deres egne hænder viser, hvilke steder på kroppen den anden gerne må røre. Bagefter fører man den anden persons hænder de samme steder, og på den måde er begge skuespillere indforstået med, hvor den andens grænser går.

- Det fineste er jo, at det ender med, at skuespillerne passer på hinanden, når de er på settet. Når vi først har skabt det rum, hvor vi tør være sårbare, opstår der en kæmpestor respekt, og når det er skabt, så er det et utrolig sjovt og spændende rum at arbejde i, siger Lea Helmuth.

En anden øvelser handler om at holde en langvarig øjenkontakt, mens man omfavner hinanden og trækker vejret sammen.

- En af de unge mandlige skuespillere fra ’Salsa’ sagde, at efter den her øvelse og den intense øjenkontakt, så følte han, at han kendte hende, som han spillede sammen med. Via øjenkontakt kan man virkelig åbne op overfor et andet menneske, og det skaber en helt særlig kontakt, forklarer hun.

Lea Helmuth har også været med på optagelserne, hvor hun sidder bagerst i rummet og kommer med simple ord, der guider skuespillerne. Lea Helmuth holder en workshop med de medvirkende inden hver enkel intimscene, så den er indøvet som en form for koreografi.

- Jeg sidder bagved og fortæller, hvad de skal gøre. Eksempelvis kan jeg sige ’ben’ eller ’kys niveau to’, så ved skuespillerne præcis, hvad de skal gøre – og det hjælper til, at vi ofte får intimscenerne rimelig hurtigt i kassen, beretter hun.

  • I 'Salsa' følger vi søstrene Uma og Victoria, der spilles af søskendeparret Safina Coster-Waldau og Filippa Narvarna. (Foto: © Christian K. Torp)
  • Uma kaster sig ud i seksuelle oplevelser gennem 'DRIFT'-appen. På 'DRIFT' er hun Salsa, der altid bærer maske. (Foto: © Jesper Christensen)
  • Flere af pigerne i Umas venindegruppe udforsker 'DRIFT'-appen og deres seksualitet. Men selvom det er nyt og spændende, kan det for nogle føre til usikre og overvældende oplevelser. (Foto: © Jesper Christensen)
  • Søsterne Filippa Narvarna og Safina Coster-Waldua her sammen med instruktør Jonas Risvig. (Foto: © Søren Lundgaard)
  • Følg Uma, Victoria og venindegruppen fredag den 3. juni, hvor 'Salsa' har premiere på DRTV. (Foto: © Jesper Christensen)
1 / 5

’Intet er blevet trukket ned over hovedet på os’

De fleste af skuespillerne fra ’Salsa’ er unge og har begrænset erfaring inden for skuespilfaget. Lea Helmuth fortæller, at intimkoordinatorrollen er gavnlig for erfarne såvel som uerfarne skuespillere. Men det er særligt vigtigt for de unge skuespillere, at der er en person på set, de har 100 procent tillid til i forbindelse med de intime scener.

- Sexscener kan være grænseoverskridende for alle skuespillere, men det er særligt vigtigt at være opmærksom på de unge og uprøvede talenter. Når man er mindre erfaren, kan det være svært at distancere sig fra sit privatliv. Det kan pludselig blive meget grænseoverskridende, hvis der står i manuskriptet, at man skal have sex, og det ikke er yderligere specificeret. Så kan det meget hurtigt føles som om, det er ens privatperson, der går ind til scenen, mere end det er karakteren, siger Lea Helmuth.

Alexander Bryld Obaze er skuespiller og spiller rollen som Noah i ’Salsa’. Undervejs i serien bliver Noah og Victoria forelskede, og Alexander Bryld Obaze skal optage flere intime scener sammen med Filippa Navarna, der spiller Victoria.

- Leas tidlige involvering i intimkoordineringen var utrolig essentiel for trygheden mellem Filippa og mig. 2-3 uger før optagelserne gik i gang, ringede Lea til os for at høre, hvordan vi havde det med intimscenerne, og hvor vores grænser lå. Det betød enormt meget at have Lea omkring os til at guide, skabe tryghed og vigtigst af alt: hun arbejdede udelukkende efter de grænser, vi havde, og intet blev trukket ned over hovedet på os, fortæller han.

Det væsentligste for Lea Helmuth er, at skuespillerne kommer med input, så de i fællesskab laver aftalerne, men hun forklarer, at der har været forskel på, hvordan hun har arbejdet med de enkelte karakterer.

- Kærlighedshistorien mellem Victoria og Noah er anderledes end den seksuelle vildskab, der ses hos Uma og hendes veninder, mens de udforsker ’DRIFT’-appen. Det er vigtigt, at vi er tro mod de forskellige forhold og den enkelte stemning. Deres relation er så sårbar, fordi der er følelser i mellem, så vi har virkelig arbejdet med, at de følte sig trygge i hinandens selskab og kendte hinandens grænser, siger Lea Helmuth.

Et godt arbejdsmiljø for alle på settet

Marianne Bennetzen er administrationschef i DR Drama, og hun er glad for, at Lea Helmuth har været en del af produktionsholdet bag ’Salsa’.

- Som dramachef gør det mig enorm tryg, at jeg ved, at der er en, der har den funktion at passe på de unge skuespillere. Intime scener kan være andet end sexscener, og det er rart for alle på produktionen, at Lea har været med til at skabe ro og plads, så ingen af skuespillerne er blevet presset til noget, de ikke har haft lyst til, siger hun.

Det at bruge intimkoordinatorer i Danmark er forholdsvis nyt. Marianne Bennetzen har haft gode erfaringer på flere DR-produktioner og er sikker på, at de kommer til at bruge intimkoordinatorer på mange produktioner i fremtiden hos DR Drama.

- Det er vigtigt for mig, at vi har et godt arbejdsmiljø, og at alle har det godt på settet. Vi har udarbejdet et regelsæt, så vi altid tager stilling til, hvad behovet er på den enkelte produktion. Vi gennemgår manus på alle vores produktioner, og i fællesskab med de medvirkende tager vi en snak om de scener, hvor det ville være gavnligt at anvende en intimkoordinator, fortæller hun.

Lea Helmuth har arbejdet fuld tid som intimkoordinator i års tid. Inden hun var ude i felten, brugte hun flere år på at uddanne sig inden for intimkoordinering. Og gennem sin ansættelse hos Teater Spektrum har hun udnyttet virksomhedens brede viden og erfaring indenfor kommunikation, kropssprog, integritet og arbejdsmiljø til at dygtiggøre sig indenfor intimkoordinering.

- Der er jo et helt tydeligt behov i branchen for at skabe sikkerhed og tryghed – der er brug for det nu, og der har været brug for det i flere år. Det er jo frygteligt, at vi er i en branche, hvor man flere år efter en færdigoptaget produktion, finder ud af, at flere skuespillere har følt sig utrygge og presset til noget, som de ikke havde lyst til, fortæller hun.

Hun har tidligere været intimkoordinator på DR-serierne ’Ingen vej tilbage’, som kan ses på DRTV, og ’Bad Bitch’, der har premiere til efteråret. Hun er enig med Marianne Bennetzen i, at det både er et behov for skuespillerne og for resten af produktionsholdet.

- Generelt er det jo vigtigt for alle på settet, at alle, der er en del af produktionen, har det godt. Jeg har snakket med lydmænd og kamerafolk, og de er rigtig trygge ved, at jeg er med under optagelserne. Hvis der er en skuespiller, der ikke er tilpas, så påvirker det hele holdet – og det er enormt ubehageligt at overvære en scene, hvor det er tydeligt, at nogen ikke har det godt, siger Lea Helmuth.

De første tre ud af syv afsnit af ’Salsa’ kan ses fredag den 3. juni klokken 06.00 på DRTV.