Katrine og Anders giver DR’s tv-og radioprogrammer digitalt liv

Det handler om at få de bedste historier foldet ud digitalt, så de når flere brugere – især yngre.

Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen er digitale redaktører. Foto: Lars Møller Hansen.

Et tv- eller radioprogram er ikke nødvendigvis kun et tv- eller radioprogram. Det ved Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen, der er digitale redaktører i henholdsvis DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter og DR Kultur, Børn og Unge.

- Vi skal have øje for det digitale potentiale i alle vores tv- og radioprogrammer. Hvor kan vi lave et ekstra digitalt take på en udsendelse, hvordan kan vi folde historien ud digitalt, hvordan kan vi videreudvikle den på nettet, fortæller Anders Holm Nielsen.

- Det handler om at få de bedste historier i DR forløst digitalt. Vi laver ikke programomtale, vi arbejder med det journalistiske indhold, så det kan leve på dr.dk, hvor det typisk får et længere liv, supplerer Katrine Rørby Madsen.

Det digitale lag på tv- og radioprogrammer er primært tænkt for at nå en yngre målgruppe – unge midt i 20’erne, som måske ikke ser og hører de oprindelige programmer, eller som gerne vil have mere indhold, end programmerne giver. Derfor kigger de to digitale redaktører to veje, når de skal få digitalt indhold ud af tv- og radioprogrammerne.

- Enten laver vi indhold, der interesserer unge mennesker. Eller også formidler vi indhold, som måske ikke lige er til målgruppen, på en måde, så det rammer målgruppen. Vi skal for eksempel turde forklare lidt tungere ting på en mere let måde, forklarer Katrine Rørby Madsen

’Virkelighedens Doggystyle’ er, ifølge de to redaktører, et godt dr.dk-eksempel, hvor man overførte fiktionsseriens temaer til rigtige cases.

Skøn og skæv

Et andet eksempel er Per Wennicks dokumentar ’Skøn, skæv og 98’, der blev lavet som en listeartikel, hvor 98-årige Tove giver sit syn på tidens store spørgsmål – alt fra sociale medier, klimaet til gode råd til nutidens unge.

- Her tager vi historien et andet sted hen, som gør, at den både fungerer godt for unge brugere, der ikke har set DR1-dokumentaren og dem, der har. Og det har fået 190.000 til at læse den indtil videre, siger Katrine Rørby Madsen.

Hun har også ansvaret for de tre formater ’Tæt på’, ’Spørg eksperten’ og ’Debat’, hvor dr.dk giver brugerne direkte adgang til at stille spørgsmål til alt fra deltagerne i ’Gift ved første blik’ over en kvinde, der lever sit liv uden at bruge plastik til chefpsykologen på Sankt Hans om, hvordan man spotter en psykopat.

Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen oplever, at mange kolleger gerne vil have lavet digitalt indhold på deres tv- og radioprogrammer. Men de vil rigtig gerne have flere tilbud fra kollegerne.

- Men måske forløser vi det digitalt på en helt anden måde, end de har gjort på tv og radio, siger Katrine Rørby Madsen.

- Det er vigtigt at sige, at det er på nettets præmisser, vi fortæller, tilføjer Anders Holm Nielsen.

For de to redaktører handler det om, at det digitale indhold bliver tænkt tidligt ind i produktionerne i de to direktørområder.

- Nogle gange kan vi komme ind i produktionen af et tv- eller radioprogram så tidligt, at vi kan komme med ønsker til det digitale take – for eksempel med nogle bestemte spørgsmål til kilderne. Det betyder rigtig meget, siger Anders Holm Nielsen.

- Vi er ikke interesseret i at bryde nogle klausuler på programmerne, men vi har en interesse i at være klædt på til, at der kommer det her program om tre måneder, så vi kan lave digitale nyhedstakes på det, siger Katrine Rørby Madsen.

- Hvis du er i gang med en dokumentar til 2020, vil vi gerne høre om det allerede nu, griner hun.

De to redaktører har hver især en lille gruppe af reportere, der laver det digitale indhold. Og ved større tværgående temaer eller satsninger koordinerer de to redaktører og puljer eventuelt reporterkræfterne.