’Man skal ikke være bange for at ryste posen i ét hug’

Serie: Christina Johansen har rykket 'Ultra Nyt' fra klassisk tv-tænkning til et digital fokus.

Jeg kan slet ikke komme i tanke om, at jeg ikke tænker digitalt, siger Christina Johansen, redaktør på Ultra Nyt. Foto: Lars Møller Hansen.

Klokken er 11 på en tirsdag i maj, da dr.dk/omdr møder redaktør Christina Johansen på 'Ultra Nyt'-redaktionen hos B&U i Aarhus. På det tidspunkt er der ingen af os, der kan forudse, at interviewet først er færdigt seks timer senere.

Undervejs bliver der pludseligt udskrevet folketingsvalg, og det betyder, at vi hver især må gå til og fra andre opgaver i løbet af eftermiddagen.

Men for 30-årige Christina Johansen er det ikke nyt at begive sig ud i noget, hun ikke ved, hvor ender. Sådan var det også, da hun i oktober 2017 blev redaktør for 'Ultra Nyt' efter fire år på programmets webredaktion i Aarhus. Her var de to medarbejdere, mens resten af redaktionen lavede tv-udsendelserne i DR Byen i København.

- Som redaktør fik jeg mulighed for at forløse en enorm energi. 'Ultra Nyt's digitale potentiale var kæmpestort, men svært at forløse, fordi næsten alle ressourcer var bundet op på udsendelsen til flow. Jeg havde lyst til at forsøge at gøre tingene på en ny måde. Tiden var inde til at prøve noget nyt med programmet. Vi tog en lynhurtig beslutning om at forlade TV-Avisens studie i DR Byen fra januar 2018. Vi sagde til os selv: 'Nu springer vi ud i det, nu prøver vi at lave nyheder til børn uden et fast studie – hvordan gør vi det?' fortæller Christina Johansen.

Medarbejdernes fokus er flyttet

Afskeden med studiet i DR Byen blev samtidig også startskuddet til at ændre mindsettet på redaktionen.

- Vi gjorde op med skellet mellem tv og digitalt. I dag skal alle kunne producere til alle vores formater. Folk laver 'Ultra Nyt' som stories til Snapchat, videoer til YouTube, nyheder til Instagram, tv, Ultras app og website. Vi har også tilpasset vores publiceringsstrategi, så den i højere grad følger børnenes forbrug og adfærd. Vi er klar med nyhederne, når børnene er på de forskellige platforme. Det er muligt at eksperimentere, fordi vi har et stærkt fundament at arbejde ud fra. Siden 2013 har vi bevist, at det godt kan lade sig gøre at formidle nyheder til børn. Men medievaner ændrer sig meget på seks år – særligt børnenes – og vi er nødt til at følge den udvikling, siger Christina Johansen.

For at kunne flytte medarbejdernes fokus i en mere digital retning har Christina Johansen og redaktionen lavet flere ændringer.

Christina Johansen og vært Jonas Madsen vender historier til Ultra Nyt. Foto: Lars Møller Hansen.

- Vi har hver dag et redaktionsmøde på 30 minutter. Før talte vi i 25 minutter om, hvad der skulle i dagens udsendelse på tv og så meget lidt om, hvad vi kunne lave på nettet. I dag taler vi indhold frem for platforme. Hvor klarer den enkelte historie sig bedst? Tidligere lavede vi tv-udsendelsen, og bagefter klippede vi så fra den til YouTube. Nu laver vi indholdet til den enkelte platform med det samme, siger Christina Johansen.

Hun fortsætter:

- Sammensætningen af redaktionen er også en anden i dag. Vi er nu tre grafikere, hvor vi tidligere var heldige, hvis vi havde en halv. Det betyder så lidt færre journalistkræfter, men det er nødvendigt at have den rette blanding af kompetencer for at kunne producere til digitale platforme. Omvendt er folk måske ikke opdelt helt så meget i faggrupper som tidligere. Grafikere, journalister og fotografer byder ind med idéer og tanker på hinandens områder. Det er jeg ret stolt af – at alle medarbejdere mestrer de faglige færdigheder, og de brænder for det.

Tænker hele tiden digitalt

For Christina Johansen selv er drivkraften både faglig og personlig. Det handler om at udvikle 'Ultra Nyt' og hende selv.

- Målet for os er, at flest mulige skal få glæde af det, vi laver. Vi skal lave det bedst mulige indhold til så mange brugere som muligt. For mig er det fagligt udfordrende at gøre tingene på nye måder. Det, synes redaktionen og jeg, er sjovt. Det med at gå foran og vise, at man kan lave nyheder til børn på en anden måde – både når det handler om at fortælle og udkomme med nyhederne, siger hun og uddyber:

- Jeg kan slet ikke komme i tanke om, at jeg ikke tænker digitalt. Jeg bruger lang tid på at se YouTube-kanaler for at se, hvordan børn selv laver videoer – hvilke greb bruger de, og hvad rører sig hos dem. Det handler om hele tiden at finde inspiration.

Bliv ved med at eksperimentere

Christina Johansen vil også gerne inspirere andre redaktioner i DR, som står over for et skifte fra de mere klassiske platforme og arbejdsgange til en større satsning på digitale formater.

- Mit bedste råd er at lade bomben sprænge på redaktionen. På 'Ultra Nyt' sagde vi, nu er det nu. Vi forlod studiet, satsede på flere grafikere, fik nye værter og udfordrede selve formatet, produktionsflowet og medarbejdernes roller og kompetencer. Vi gjorde det hele på samme tid. Har man muligheden, skal man ikke være bange for at ryste posen i ét hug. Man skal ikke være bange for at lave fejl. Hvis vi kun havde skruet på få ting, var vi ikke nået så langt. Man skal ikke være bange for at gøre op med klassiske dogmer. En nyhedshistorie kan sagtens begynde som en Instagram-story, og så kan vi bruge det som afsæt til et tv-indslag, i stedet for at historien begynder som et traditionelt tv-indslag, og så udvikler man digitale tiltag derefter, siger Christina Johansen og tilføjer smilende:

- Ingen ved, hvor det skal ende. Heldigvis. Lad os blive ved med at eksperimentere, fucke op og tale åbent om det – det er kun sådan, vi kan blive bedre.