Ny chef for Eksponering og Brugerkontakt i DR

Maria Gry Henriksen er valgt som ny chef for Eksponering og Brugerkontakt. Her skal hun fortsætte og udvikle indsatsen for at synliggøre DR’s public service-tilbud i en ny og mere kompleks medievirkelighed.

  • Maria Gry Henriksen starter som chef for Eksponering og Brugerkontakt den 1. juni. (Foto: Henrik Ohsten)
  • Maria Gry Henriksen starter som chef for Eksponering og Brugerkontakt den 1. juni. (Foto: Henrik Ohsten)
1 / 2

Maria Gry Henriksen, 45, er ny chef for Eksponering og Brugerkontakt i DR.

Hun kommer med en tung medie- og marketingfaglig baggrund fra en række højtprofilerede danske virksomheder som internetboghandlen Saxo, YouSee, DSB og TV 2.

Om valget af hende siger Lasse Bastkjær Jensen, der er direktør for de netop sammenlagte områder i DR, Bruger, Marked og Publicering (BMP) og Generaldirektørens Stab (GD Stab):

- Jeg er vældig glad for, at Maria har lyst til at komme til DR. Hun har i sin hidtidige karriere været omkring en række meget relevante virksomheder både i mediebranchen og i andre offentlige og private virksomheder. Maria kommer derudover hertil med mange års ledelseserfaring. Det er en stærk kombination, som kommer til at gøre en forskel for os.

Nye værktøjer skal tages i brug

DR er i fuld gang med at udvikle og tage nye værktøjer og kreative markedsføringsgreb i brug for at gøre danskerne opmærksomme på sit public service-indhold i en tid, hvor brugen af streaming vokser i et medielandskab domineret af kommercielle internationale aktører.

- Medarbejderne hos Eksponering og Brugerkontakt har en udtalt sans for at balancere en kæmpe begejstring for public service med at gå nye veje, så danskerne opdager vores tilbud i en ny og mere kompleks medievirkelighed. Maria er den helt perfekte til at stå i spidsen for at fortsætte dette, siger Lasse Bastkjær Jensen.

- Jeg brænder for public service

Maria Gry Henriksen har en kandidat i økonomisk markedsføring fra CBS. Hendes karriere tæller ansættelse i en række forskellige virksomheder gennem de sidste knap 20 år: Mediebureauet OMD, TV3, TV 2 Marketing, hvor hun var medlem af chefgruppen, indtil DSB hentede hende over til et job som Vice President Marketing og medlem af den kommerciel ledelsesgruppe i DSB. Herfra kom Maria Gry Henriksen til YouSee som marketingdirektør og fik ansvar for en af Danmarks største marketingafdelinger. Senest har hun været salgs- og marketingdirektør hos internetboghandlen Saxo.

Om sit skifte til DR siger Maria Gry Henriksen:

- DR er et af de stærkeste brands i Danmark, som det vil være en enorm drivkraft for mig at være med til at styrke og udbygge yderligere. Jeg brænder for public service og har altid betragtet DR som en virksomhed, hvor kærligheden til og forpligtelsen overfor danskerne og samfundet går hånd i hånd. Jeg oplever stor faglig stolthed hos medarbejdere i DR og en følelse af fællesskab og mission. Det er meget motiverende for mig, og jeg glæder mig til at blive en del af det og arbejde sammen om at komme i mål med strategien ’Sammen om det vigtige’.

Maria Gry Henriksen starter som chef for Eksponering og Brugerkontakt den 1. juni. Hun afløser Andreas Lange, som fratrådte stillingen tidligere på året.