Prisvindende DR-fotograf: ’Jeg vil gerne komme tæt på folk’

Mads Køngerskov vandt 'Årets Pressefoto 2022' for bedste nyhedsindslag, tv/video. Her fortæller han, hvordan han som fotograf og klipper gik til arbejdet med indslaget, der handler om livet som pige under Taliban i Afghanistan.

42-årige Mads Køngerskov er selvlært fotograf og klipper. Foto: Puk Damsgård.

I midten af august 2022 var det ét år siden, at Taliban generobrede magten i Afghanistan. Et magtskifte, der blandt andet betyder, at teenagepiger i 7.-12. klasse ikke må gå i skole. De har siddet derhjemme i et år.

Korrespondent Puk Damsgård og fotograf Mads Køngerskov fortalte den historie i et indslag i TV Avisen 18.30 gennem den 16-årige pige Sadaf.

- Puk og jeg skulle mødes med en pige, der ikke har gået i skole i et år, men bare siddet derhjemme. Det er en helt vild historie. Normalt ville jeg arbejde på at få hende ud af en stue, hvor der ikke sker noget. Men i stedet for at kæmpe imod det, går jeg med det, og tænker, at det er en pointe i sig selv, at hun bare sidder inde i stuen og tegner. Tiden går langsomt hos hende, mens den fiser af sted udenfor i bybilledet og blandt drenge, der må lege med hinanden, fortæller Mads Køngerskov.

Han åbner derfor indslaget ved at krydsklippe mellem et udendørs byliv i fast motion og det stille liv i stuen hos Sadaf.

- Jeg gør en dyd ud af, at tiden går langsomt inde i det rum. Ved at lade tiden køre hurtigere udenfor kommer der en klar kontrast til, hvor langsomt den går hos hende. Det viser meget tydeligt kontrasten mellem drengeliv og pigeliv. Jeg har rejst med Puk i ni år. Hun kommer med en idé, jeg kommer med en idé, og sådan bliver et indslag til i et godt samarbejde.

Vigtigt at gøre det relaterbart

42-årige Mads Køngerskov er selvlært fotograf og klipper. Han kom til DR fra filmbranchen for ni år siden. I 10 år havde han sat lys på spillefilm og filmet reklamefilm, musikvideoer og kortfilm. I dag er han rejsefotograf på udlandsredaktionen i DR Nyheder.

- Når vi kommer hjem til en pige som Sadaf, har vi et par timer hos hende. Man går ikke bare ind og begynder at filme. Vi tager en kop te, snakker og bygger en relation op, siger Mads Køngerskov og sætter flere ord på, hvordan han som fotograf går til opgaven:

- For mig der det vigtigt at gøre det relaterbart. Hvorfor skal seerne interessere sig for hende? Hun sidder og tegner flotte kjoler samtidig med, at Taliban lukker ned for et frit liv og vil have pigerne tillukket. Jeg tænker, at man kan relatere til en pige, der drømmer om kjoler. Så jeg prøver at finde de steder, hvor man kan forholde sig til hende – hvor hun bliver et menneske.

- Jeg kommer tæt på med kameraet, så man kan mærke hende bedre i stedet for at observere på afstand. Det er en fornemmelse, hvor tæt man kan komme på folk. Jeg går tæt på, trækker mig lidt tilbage og mærker, hvad de ligesom er trygge ved.

Dejligt med anerkendelse

Mads Køngerskov fortæller, at han altid har gjort sig tanker om, hvordan han griber opgaven an, før han og journalisten kommer ud til kilden.

- Måske går det ikke sådan, som jeg havde tænkt, men så har jeg noget at forme videre fra. Når man har tænkt en tanke, er det nemmere at bøje den i en anden retning i forhold til, hvis man kommer fra nul.

Da Mads Køngerskov havde klippet indslaget om Sadaf færdigt, var han ikke klar over, at det kunne ende som årets nyhedsindslag i kategorien tv/video ved uddelingen af Årets Pressefoto.

- Jeg tænkte, at det bliver fedt for 18.30’eren at have det indslag. Det kan noget – det er et anderledes 18.30-indslag. Det er dejligt med anerkendelse, siger Mads Køngerskov.

Du kan se det prisvindende indslag herunder: