Rekordstort fremmøde til ’Spilproducenternes dag’ i DR

Tirsdag var flere eksterne spiludviklere på besøg i DR Byen og fik præsenteret, hvilke spil DR efterspørger til Ramasjang-børnene.

De deltagende spilproducenter blev opfordret til at gå på opdagelse i Ramasjangs app. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

Hvert år inviterer DR eksterne spiludviklere til at byde ind med fremtidens spil til de helt små. Tirsdag var lidt over 40 producenter, hvilket er flere end nogensinde før, mødt op for at høre, hvad Ramasjang-folkene har i støbeskeen de kommende år.

Til ’Spilproducenternes dag’ holdt digital redaktør for DR Ramasjang og Ultra, Anne Lærke Larsen, et oplæg for de besøgende spilproducenter, hvor hun forklarede, hvilke typer spil DR gerne vil have udviklet til Ramasjang-appen.

Både store og små virksomheder var til stede, og der blev lyttet og spurgt meget ind til de fem spil, DR efterspørger i denne omgang og som skal aktivere de 2-7-årige.

1 times Ramasjang = 100 timers leg

Anne Lærke Larsen forklarede de fremmødte, at DR med spillene gerne vil understøtte børnenes udvikling og færdigheder. Hvor spil typisk er designet til at holde brugerne på én platform, sigter DR i stedet efter at sætte gang i børnenes fantasi og inspirere dem til at komme ud og lege i den virkelige verden.

”Med spil kan vi give børnene en mulighed for at lege med Ramasjangs karakterer og selv gå på opdagelse i vores universer. Vi arbejder altid ud fra devisen ”1 times Ramasjang = 100 timers leg”, siger hun og forklarer, hvorfor lige netop spil lægges ud til eksterne producenter.

”Der sidder sindssygt mange dygtige spilproducenter i Danmark, som vi selvfølgelig gerne vil arbejde sammen med, så vi kan lave de bedst mulige spil til Ramasjang. Vi har et princip om, at de spil, vi laver, skal have en krog ind i Ramasjang-universet, som eksempelvis ved at bruge de eksisterende figurer. Udover har de meget at sige, for det er sådan, vi får de bedste spil,” siger Anne Lærke Larsen.

Anne Lærke Larsen var meget tilfreds med tirsdagens arrangement. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

DR giver god eksponering

En af spiludviklerne ved arrangementet var Marianne Tietge fra den lille virksomhed Fuzzy House ApS, der laver apps og spil til netop den målgruppe, Ramasjang beskæftiger sig med. Hun har før samarbejdet med DR, og ser også muligheder i de konkrete efterspørgsler, der er på tapetet i år.

”For sådan nogle som os, er DR en spændende samarbejdspartner, fordi de har platformen at komme ud på. Når man lægger noget ud i App Store, ved man ikke altid, hvad der sker med det. DR giver en god eksponering på det danske marked, for der er ikke noget for denne målgruppe, som kommer så bredt ud, som Ramasjang gør,” siger Marianne Tietge.

De efterspurgte spil skal gerne udkomme i løbet af de næste to år. Det første spil ventes at være klar til DR’s brugere i oktober næste år.