Simon blev ansat på DR’s vejrredaktion efter en virtuel jobsamtale

Corona-situationen betyder, at DR holder video-jobsamtaler i stedet for de velkendte fysiske møder. Her kan du læse, hvordan det opleves at være til samtale uden at stå ansigt til ansigt med chefen.

Simon Brix får mulighed for at dykke ned i vejrkort og -historier efter at have klaret den virtuelle jobsamtale. Foto: Alexander Janku Ravn Homilius. (Foto: © (DR))

De personlige jobsamtaler er skiftet ud med virtuelle møder i Microsoft Teams, når DR for tiden ansætter. Det er en konsekvens af coronasituationen.

En af dem, der har oplevet de virtuelle jobsamtaler, er Simon Brix. Efter fire et halvt år som journalist hos DR Syd søgte han tidligere på foråret stillingen som vejrvært og webjournalist på DR’s vejrredaktion i Aarhus.

Simon Brix blev inviteret til den første samtalerunde, der fandt sted, lige inden regeringen lukkede Danmark ned midt i marts. Samtale nummer to blev udskudt på ubestemt tid, men blev siden afviklet via Teams.

- Det var meget specielt, og jeg havde nogle helt andre overvejelser end ved den første samtale. Mine første bekymringer var helt lavpraktiske: Hvad nu, hvis teknikken driller, og min computer ikke virker? Dernæst kom det psykologiske element: Ved en fysisk samtale er der det første håndtryk, man kigger hinanden i øjnene og sætter sig ved et bord. Alle de mikrosignaler vi sender bevidst og ubevidst. Et godt indtryk handler både om kemi, de faglige kvalifikationer og de indtryk, man gør på hinanden, siger Simon Brix.

Mere fokus på det, man siger

Han fortæller videre om selve samtalen via Teams:

- Jeg manglede noget tryghed i at kunne mærke stemningen, som samtalen skred frem. Hvordan blev mine ord modtaget? Når vi ikke sad over for hinanden, var det svært at fornemme, hvor vi var i samtalens forløb. Der var ikke nogen stemning at mærke på computeren. Det gav en distance. Når man er vant til den personlige kontakt, var det svært ikke at opleve den. Det var en definerende samtale for min fremtid – både arbejdsmæssigt og privat, hvor jeg i givet fald skulle rykke familien fra Kolding til Aarhus, så det var lidt en underlig fornemmelse. Min faglige profil kunne de jo se, men havde de mødt personen bag de ting? Havde de fået et retvisende billede af, hvem jeg er?

Simon Brix koblede sig dog af jobsamtalen på Teams med en god mavefornemmelse. Det skyldes en af de fordele, som han peger på ved det virtuelle møde.

- Det gjorde talen mere koncentreret. Jeg fik fortalt mine visioner. Mit budskab stod mere klart, end det måske ville have gjort ved et fysisk møde, hvor jeg ville sidde og tænke over de signaler, jeg sendte – svedte jeg i hænderne, da jeg gav hånd? Gav jeg for hårdt et håndtryk? Så jeg dem ordentligt i øjnene? Jeg oplevede, at der blev lyttet mere fokuseret, og det er vigtigt, for det, du siger, er det input, du har. Jeg har lavet meget radio, og jeg ved, at de ord, du bruger, er det, du efterlader lytterne med – og det samme var tilfældet her.

HR er opmærksom på den specielle situation

Thea Frost Vanggaard er HR-partner i DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter, og hun har været med til at tilrettelægge de virtuelle jobsamtaler i det direktørområde.

- Jeg har som HR-partner været meget opmærksom på, at det er en særlig situation at sidde i – specielt for kandidaten. Vedkommende skal have en tilbagemelding på blandt andet personanalyse, og det kan jo virke lidt distanceret at få den tilbagemelding virtuelt. Vi gør, hvad vi kan for at være så nærværende som muligt i samtalen. Det har været helt afgørende, at det har været et videomøde, så vi kan se hinanden og få et indtryk gennem ansigtsudtryk og mimik.

- Vi kaster os ikke direkte ud i en tilbagemelding på de forskellige test, før vi lige har brugt noget tid på at hilse på hinanden og smalltalke for at få den rette stemning. Det er min oplevelse, at kandidater har haft en god oplevelse af testtilbagemeldingen – trods distancen - og at chefer har haft mulighed for at få et indtryk af kandidaten, selvom de kun har set vedkommende an gennem en skærm.

HR-partner Karin Poulsen supplerer om brugen af virtuelle jobsamtaler i DR:

- Min umiddelbare vurdering er, at det har fungeret bedre end forventet at gennemføre interviews og testtilbagemeldinger virtuelt. Det har været muligt at skabe et nogenlunde ’intimt’ miljø og god stemning på trods af, at vi sidder hvert vores sted. Dog mangler man den viden, som man normalt opnår ved face-to-face-møder - fra kandidaten træder ind ad døren, og til vedkommende går igen. Her sker der en opbygning af relationen til kandidaten, hvor man kan iagttage vedkommendes adfærd og få et indtryk af, hvordan kemien er. Den viden kan suppleres med oplevelserne fra selve jobsamtalen, og samlet set kan chefen få en bedre fornemmelse af, om kandidaten passer ind i huset. Det supplement til jobsamtalen går man glip af ved virtuelle jobsamtaler.

De gode råd

Simon Brix havde første arbejdsdag på vejrredaktionen i Aarhus den 20. april. Han giver følgende råd til andre, der skal igennem en virtuel jobsamtale:

- Dobbelttjek teknikken dagen inden, så du ikke skal bekymre dig om den. Og så betragt det som din egen fordel, at det foregår på video. Det allerkraftigste indtryk, du kan give, er det, du siger. I den virtuelle samtale er der gode muligheder for at levere sine ambitioner for stillingen. Det, man siger, står endnu skarpere frem, så forbered dig godt på den del. Og så er der ikke noget at frygte ved en virtuel jobsamtale. Alle parter ved, at der er indtryk, vi mister, når vi ikke mødes fysisk, siger Simon Brix.