Julen er ikke bare hjerternes, men også fjernsynets helt store fest.
Sidste år sad alle danskere over tre år i gennemsnit 28½ time sammenlagt foran fjernsynet i tidsrummet fra den 23. december til og med nytårsdag, fremgår det af Seer-Undersøgelsen fra Kantar.
- Det svarer til en halv times ekstra TV pr. dansker pr. dag i julen i forhold til resten af året, forklarer teamleder Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning.
Hvor der i de senere år har været en tendens til, at mere fjernsyn bliver set alene, skiller julens fjernsyn sig ud ved, at mange ser det i selskab med andre.
- I juleperioden foregår knap halvdelen – eller 47 procent – af TV-seningen i selskab med en eller flere andre. Resten af året er det tilsvarende tal 36 procent, forklarer Henrik Gregor Knudsen.
Mere tid i dagtimerne også
Han mener, at det på mange måder giver god mening, at TV-seningen er højere, og at en større andel af TV-sening foregår sammen med andre.
- Mange har fri hen over julen og samles med familien. Det betyder for eksempel, at de også i dagtimerne har tid til at se mere TV, siger Henrik Gregor Knudsen.
Han siger, at der også er en slags hønen og ægget-effekt over seertallene.
- TV-stationerne tager også bestik af den højere samsening og sender derfor typisk programmer, der egner sig til at blive set sammen. Det kan for eksempel være ’Den store jule- og nytårsbagedyst’, ’Disneys juleshow’, ’Året, der gik’, Dronningens nytårstale og den slags programmer, siger medieforskeren.