DR Ultra sætter fokus på cybersikkerhed

Som en del af ultra:bit sætter DR Ultra i den kommende tid fokus på hacking og cybersikkerhed.

I programmet 'Ultras Hacking-eksperiment' tester hackeren August, hvor nemt børn kan blive narret på nettet.

Går du fra din computer uden at låse den? Og kunne du finde på at acceptere brugerbetingelser uden at læse dem igennem?

De fleste af os har nok gjort os skyldige i noget, som ikke er smart i forhold til god cybersikkerhed. Det samme gælder for vores børn, og DR Ultra har i den kommende tid fokus på, hvor let spil børn giver hackere for at få adgang til deres privatliv.

Det sker i en række tv-programmer, som lige nu kan ses på DRs platform til børn, DR Ultra. Det gælder blandt andet de populære programmer 'Ultra Nyt' og 'Klassen', mens det nye program 'Ultras hacking-eksperiment' tester, hvor nemt det er at falde i hackernes snedige kløer. I denne uge lancerer DR Skole desuden et undervisningstema om hacking, som kan bruges i undervisningen i 4., 5. og 6. klasse.

- Det er jo ikke kun de voksne, der kan blive hacket. I programmerne på DR Ultra skildrer vi helt almindelige situationer i et børneliv, hvor hackere pludselig kan få adgang til børnenes verden. Vi gør det på en måde, hvor børnene kommer til at tænke over deres egne vaner på nettet, siger Morten Skov Hansen, kanalchef for DR Ultra.

Cybersikkerhed skal tages alvorligt

Temaet er en del af det 3-årige landsdækkende læringsprojekt om børn og teknologiforståelse, ultra:bit, som DR står bag i samarbejde med CFU og Industriens Fond.

- Cybersikkerhed er et tema, som alle skal tage alvorligt – både børn og voksne. Det er nemt at blive narret på nettet, og derfor er det vigtigt, at børn er både teknologikompetente og teknologikritiske. Når vi styrker børns evner til at forstå teknologien omkring dem, klæder vi dem bedre på til at leve i en verden med øget digitalisering, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, der også har iværksat en større indsats med fokus på cybersikkerhed i danske virksomheder.

I skolen hjælper ultra:bit

I undervisningsmaterialet ’ultra:bit-hacking’ fra DR Skole lærer eleverne, hvad hacking er, og hvordan det egentlig kan lade sig gøre at hacke. Læringsprojektet ultra:bit vil nemlig ikke blot inspirere børn til selv at kunne kode, men i høj grad også at kunne afkode den teknologi, de bruger.

Undervisningstemaet er koblet til DR Ultras programmer om hacking, blandt andet ’Hacking-eksperimentet’ og fiktionsserien ’Klassen – hvem hacker skolen?’.

Temaet hacking indeholder elevopgaver med kodeeksperimenter, hvor man skal bruge BBC micro:bit, som 60.000 elever i 4. klasse har fået som led i ultra:bit-projektet med støtte fra Industriens Fond.

- Danmark har brug for, at nye generationer er mere end bare teknologibrugere. ultra:bit-projektet er med til at skabe forudsætninger for at børn kan lære teknologien bedre at kende. I kombination med den samlede formidlingsindsats i DR kan vi løfte børnenes kompetencer, så de kan være med til at skabe fremtidens løsninger med teknologi og kreativitet, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

Undervisningsmaterialet er klar på www.dr.dk/ultrabit fredag d. 29. marts.

DR Ultras programmer kan ses på www.dr.dk/ultra/ultrabit.