Idé fra 'ultra:bit camp' udvalgt som finalist i stor konkurrence

Børnene i 4.a på Gammelgaardsskolen i Aarhus fik en god idé, da de var til ultra:bit camp. Idéen blev udvalgt som finalist i Astras anerkendte sciencekonkurrence 'Unge forskere'.

Børnene i 4.a har lavet en stor model af skraldefisken i papmache og endda også fundet på et slogan: Whale done! (Foto: © Grit Lund, (Privatfoto))

En smart idé, som børnene i 4.a fandt på, da de deltog i efterårets ’ultra:bit camp’, har vist sig at være så god, at den gik videre som finalist i Astras anerkendte sciencekonkurrence ’Unge forskere’.

- Børnene er fyr og flamme over at være gået videre, foræller Grit Dørup Lund, lærer i 4.a.

Alle finalisterne i sciencekonkurrencen skulle egentlig have været samlet til det årlige Science Expo i København, hvor de skulle præsentere deres projekt for dommerne ansigt til ansigt.

Men i år foregår det i stedet online, så to elever fra 4.a præsenterer projektet fra et studie, som de har indrettet, så de kan vise hele projektet frem.

Robotfisk fjerner plastik fra havet

For at komme problemet med for meget plastik i havet til livs, har 4.a på Gammelgaardsskolen i Åbyhøj udtænkt en robotfisk, der kan samle skrald i overfladen af havnebassinet i Aarhus.

  • Johannes Grønbech Andresen og Filippa Wilson Torgersen præsenterede 4.a's projekt for dommerne, som fulgte med online. (Foto: © (privat))
  • Børnene i 4.a har arbejdet det meste af skoleåret med Skrald-i, som nærmest er blevet klassens maskot. (Foto: © (privatfoto))
1 / 2

Den farvestrålende robotfisk hedder ’Skrald-i’, og idéen er at udstyre den med rystesensorer, crashsensorer, motorer, display og på sigt et kamera Alle dele styres ved hjælp af microbits, som børnene kender fra læringsprojektet ultra:bit.

- Vi har videreudviklet idéen meget, siden vi vandt med idéen på ultra:bit camp. Vi har bl.a. arbejdet med at lave prototyper i forskellige materialer, fx i gips og træ, og vi har også brugt 3D printer, forklarer Grit Dørup Lund, der er imponeret over børnene.

- De to elever, der præsenter projektet er totalt i topform. De går kun i 4. klasse og er jo ikke vant til at gå til eksamen eller lave præsentationer. De har bare klaret det så godt.

4. a klarede sig flot igennem de første tre runder af finalen, hvor de var blandt de yngste deltagere. I det stærke felt kom de dog ikke videre i konkurrencen efter 4. runde.

Rugekasse for gode idéer

Det er ikke kun 4.a, der har haft succes med at arbejde videre med deres idéer fra ultra:bit camp.

Også 4.b fra på Bistrupskolen i Birkerød var med i efterårets ultra:bit camp, og det fik sat gang i klassens kreativitet.

Klassen fandt på idéen ’Micro:spanden’, og idéen´vandt en pris på ultra:bit camp sidste år.

  • 4.b's idé ’Micro:spanden’ er en sorteringsskraldespand, der lokker de voksne til med musik fra 1980’erne. Med tonerne fra a-ha’s superhit ’Take on me’ fra 1985 lokker skraldespanden forældre til at sortere affaldet korrekt. (Foto: © Dr)
  • ’Micro:spanden’ lokkede også den kendte influencer Lakserytteren til, som fik en præsentation af projektet på Danmarks Læringsfestival. (Foto: © Dr)
1 / 2

Siden da har hele klassen arbejdet videre med idéen, og de deltog også i konkurrencen ’DM i digitale skills’.

Her endte idéen i finalen, og på Danmarks Læringsfestival i Bella Center i København præsenterede 4.b deres idé for dommere og andre nysgerrige besøgende d. 4 marts.

Det rakte dog ikke til en sejr i ’DM i digitale skills’, men 4.b imponerede dommerne og viste, at de både kan være kreative og innovative med teknologi.

Fakta om ultra:bit

  • 8 ud af 10 skoler er tilmeldt ultra:bit dette skoleår.

  • ultra:bit giver børn og lærere på mellemtrinnet en unik mulighed for at lære om kodning, teknologi og digital dannelse på en sjov og kreativ måde, bl.a. på ultra:bit camp.

  • ultra:bit er støttet af Industriens Fond og laves af DR i partnerskab med CFU og Astra.