Nu koder de også med ultra:bit på Færøerne

På Færøerne kan op mod 780 elever i 4. klasse se frem til at blive en del af ultra:bit og få deres egen mikrocomputer, den såkaldte BBC micro:bit, mellem hænderne efter sommerferien.

  • På kurset blev der bl.a. arbejdet med micro:bittens grundlæggende funktioner, og hvordan man integrerer den i fagene i skolen. (Foto: © Peter Bak-Jensen)
  • IT-vejleder Jens Mortan Rasmussen fra Skúlin á Fløtum i Tórshavn i gang med at bruge micro:bitten som fugtighedsmåler. (Foto: © Peter Bak-Jensen)
  • IT-vejlederne på kurset skal efterfølgende danne deres egen task force på Færøerne og udbrede viden og inspiration til de lærere, som snart skal i gang med at undervise med ultra:bit. (Foto: © Peter Bak-Jensen)
1 / 3

Efter sommerferien får elever i 4. klasse på færøske skoler mulighed for at få deres egen mikrocomputer. De kan nemlig være med i læringsprojektet ultra:bit, som har kørt siden 2018 i Danmark og involveret mere end 60.000 elever.

I ultra:bit lærer eleverne at være kreative med teknologi og kodning og dermed opnå en større forståelse for teknologien omkring os. Det sker bl.a igennem kreativt arbejde med en mikrocomputer, den såkaldt BBC micro:bit, som man kan kode til spændende projekter.

En flok færøske IT-vejledere får i disse dage en smagsprøve på, hvordan de kan arbejde med læringsprojektet ultra:bit.

ultra:bits ’rejsende task force’ er nemlig rejst nordpå for at holde lærerkursus for færøske IT-vejledere, som efterfølgende skal danne deres egen task force på Færøerne og udbrede viden og inspiration til de lærere, som snart skal i gang med at undervise med ultra:bit.

En af kursisterne var Jens Mortan Rasmussen, som er lærer og IT-vejleder på Skúlin á Fløtum i Tórshavn. Hans skole begynder at arbejde med ultra:bit til august sammen med de kommende 4. klasser.

På kurset fik han mulighed for at stifte bekendtskab med mikrocomputeren og blokkodning.

- Det var skægt at lege med micro:bitten. Man bliver jo hurtigt bidt af det. Jeg kan godt se store fordele ved at bruge den i undervisningen, især i natur/teknik og matematik. Der er nogle gode eksempler på, hvordan man kan bruge forskellige sensorer sammen med micro:bitten, så man for eksempel kan lave fugtighedsmålinger, fortæller Jens Mortan Rasmussen, som var på kurset sammen med to kolleger.

De vil nu give ’guldkorn’ videre til deres kolleger på skolen i Tórshavn med 800 elever - og også på andre skoler, som skal arbejde med ultra:bit.

CFU’s rejsende task force rykker nordpå

Til at afholde lærerkurser i ultra:bit på Færøerne var de erfarne kursusledere Stefan Mandal Mortensen og Peter Bak-Jensen fra VIA CFU på besøg. De er en del af CFU’s rejsende task force, som tilbyder lærerkurser til alle tilmeldte skole i ultra:bit-projektet, og det var indtil videre det nordligste kursus for den rejsende task force.

- Stemningen her på kurset på Færøerne var rigtig god og mange havde allerede stiftet bekendtskab med micro:bits inden kursusdagen. Der blev arbejdet med DR Skoles undervisningsmaterialer til ultra:bit, som lærerne sagtens kunne se anvendt på skolerne på Færøerne, fortæller Peter Bak-Jensen, som er CFU’s projektleder for ultra:bit.

Færøerne og Grønland deltager i ultra:bit fra efteråret 2019 og modtager som led i projektet BBC micro:bits og får adgang til alt ultra:bits undervisningsmateriale på DR Skole. Børnene får desuden mulighed for at se DR Ultras programmer med fokus på teknologi, så de bliver inspireret til at bruge deres mikrocomputere til at løse hverdagens små og store udfordringer.

I første omgang er det 4. klasser på Færøerne og 5. klasser på Grønland (svarende til 4. klassetrin i Danmark), der får mikrocomputere, men børn på hele mellemtrinnet vil kunne deltage i ultra:bit over de næste år.