P1 Debat

P1 Debat sætter hver dag fokus på et aktuelt emne og lader eksperter, politikere og meningsdannere krydse klinger om det.

Nyheder & Aktualitet

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Alle udsendelser

  • 44:10
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Undskyld, Venstre-ballade og en syg borgmester

    Ikke et øje var tørt, da statsministeren gav Godhavnsdrengene en undskyldning for årelang mishandling på danske børnehjem. Men kan staten undskylde fortidens synder? Over smørrebrødet spørger vi også, om Venstre får fred, før Lars Løkke går af. Og hvorfor der er forskel på folkevalgte politikere og deres vælgere, når de for eksempel bliver syge. Gæster: Gry Inger Reiter, debatredaktør på Information, Mikkel Andersson, redaktør på Rokokoposten, Stina Vrang Elias, direktør i tænketanken DEA. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:12
    P1 Debat

    Er homo homo værst?

    Det danske LGBTQ-miljø demonstrerer i disse dage for bedre vilkår ved den Coca Cola-sponsorerede Pride Week. Men sammenholdet kunne være bedre. Copenhagen Pride aflyste musikeren O/RIOH, fordi hun kritiserede en af de andre bookinger. En udbrydergruppe har valgt at lave en alternativ pride på Nørrebro. Og på Facebook går den livlige debat om heteroseksuelle må deltage i optoget. Er priden med til at samle eller skille vores seksuelle minoriteter? Hvorfor er der interne kampe i LGBTQ-miljøet? Og går der en grænse for tolerancen? P1 debattører: Ane Rindom, næstforperson Copenhagen Pride, Rikke Østergaard, kunstner O/RIOH, Lea Møller Vilhelmsen, forlægger på forlaget Lesen, Moussa Mchangama, selvstændig bæredygtighedsrådgiver, Mikkel Raahede, formand for foreningen DARE og Jette Erika Clemmensen, formand for transpersoner i Danmark. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:10
    P1 Debat

    Hvor bliver politiet af?

    En række borgere står i disse dage frem og fortæller, at politiet ikke kommer, når de ringer. Uanset om borgerne bliver udsat for vold eller tyveri, må de kigge langt efter blå blink. Samtidig står en række politibetjente frem og fortæller om et sjældent set hårdt psykisk arbejdsmiljø i det danske politi. Tilbyder vi ordentlige arbejdsforhold i det danske politi? Får borgerne den hjælp, de har krav på, når de ringer til ordensmagten? Hvor bliver politiet af? P1 Debattører: Peter Skaarup (DF), retsordfører, Rosa Lund (EL), retsordfører, Sebastian Richelsen, tidligere betjent, John Hansen, foreningsformand for Sydsjælland og Lolland-Falsters Politiforening, Ebbe Jørgensen, butikschef i Menu i Nykøbing Falster. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:08
    P1 Debat

    Bliver vi kvalt i turister?

    Nyhavn er fyldt af turister. Krydstogtskibe lægger til kaj fra Skagen til Rønne. Er det for meget? Eller skal vi være glade for de mange gæster, der lægger penge i vores byer? Debat med Jens Christian Grøndahl, forfatter og beboer i Indre København, Kirsten Munck Andersen, politisk direktør i Horesta, Yael Bassan ejer af Copenhagen Bicycles, Kaare Press, Det Økologiske Råd, Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester (Å) og Wonderful Copenhagen. Vært: Bille Sterll. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:11
    P1 Debat

    Venstre hvad nu?

    Hvis Venstre var en familie, så ville de have en juleaften, der er mere spændende end hos de fleste andre. "Dysfunktionel," er en beskrivelse flere politiske kommentatorer har taget i deres mund efter den seneste uges udvikling i partiet. Inger Støjberg blev vraget til gruppeledelsen. Kristian Jensen undsagde formandens linje, indtil han ikke gjorde det alligevel. Lars Løkke Rasmussen bliver siddende som formand, indtil solen brænder ud. Og Jakob Ellemann-Jensen er mere og mere gledet ind som den naturlige afløser. Vi diskuterer: Hvad er den rigtige vej for Venstre? Hvem skal føre partiet til sejr? Og hvem skal de vælge at arbejde sammen med? P1 debattører: Christopher Arzrouni, tidligere rådgiver for Kristian Jensen, Jan E. Jørgensen, folketingsmedlem for Venstre, Birthe Rønn Hornbech, tidligere minister og mangeårigt folketingsmedlem for Venstre, Jan Lagoni, formand, Venstre i Esbjerg og Jacob Sabroe, formand Venstres Ungdom. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:12
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Venstre, Trump og pandaer

    Danmarks største oppositionsparti ser ud til at være i borgerkrig med sig selv. Hvad skal Venstre? Knækker partiet over? Og hvem står tilbage med magten, når røgen har lagt sig? Efter et par voldsomme og forfærdelige masseskyderier bliver præsident Trump af sine kritikere gjort medansvarlig for skyderierne. Er det rimeligt? Skaber ord handlinger og har Trump blod på hænderne? Kina anerkender ikke Taiwan som en selvstændig stat, så for at undgå uenigheder og utilfredse miner fra de kinesiske pandaejere, så har Københavns Zoo valgt at zoome ind på et kort over Kina, så Taiwan ikke længere er på kortet. Der er ikke pandaer i Taiwan, så derfor gav det tidligere kort ingen mening, lyder forklaringen. Tror Søndagsfrokosten på den forklaring og hvor meget skal man bøje sine principper? Deltagere: Gitte Lillelund Bech, kommunikationsrådgiver, partner i Advice og tidligere minister, Jon Stephensen, teaterdirektør og Dennis Kristensen, tidligere formand for FOA. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:11
    P1 Debat

    Menneskefjendsk?

    Er velfærdsstaten og det offentlige blevet menneskefjendsk? Har det liberale tankesæt dehumaniseret offentlige institutioner, og fået folk til at flygte fra offentlige arbejdspladser, børnehaver, sygehuse, folkeskoler, hjemmeplejen? Har de røde et ansvar? Det diskuterer vi i dagens P1 Debat. Du kan aflevere din mening på tlf. 70 21 1919 eller sende en sms til 1212. P1 Debattører: Jane Sandberg museumsdirektør Enigma, Mia Amalie Holstein velfærdspolitisk chef CEPOS, Jan Hoby næstformand LFS, Anna Libak borgerlig debattør og forfatter, Rasmus Bredde gadefejer 3F og Jeppe Falk selvstændig. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:59
    P1 Debat

    Hvad er det borgerlige projekt?

    De borgerlige fik det værste valg i næsten 60 år. Nu holder partierne sommergruppemøder på stribe for at finde ud af, hvad der nu skal lokke vælgerne ind i folden. Samtidigt har en række debattører efterlyst, at den blå blok kan stå samlet om et politisk mål. Det prøver vi at finde, når vi spørger: Hvad er det borgerlige projekt? P1 debattører: Alex Vanopslagh, partileder Liberal Alliance, Pernille Vermund, partileder Nye Borgerlige, Rasmus Jarlov, gruppenæstformand De Konservative og Søren Espersen, politisk næstformand Dansk Folkeparti. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:03
    P1 Debat

    Trumps skyld?

    Er Trumps rå retorik overfor migranter skyld i et masseskyderi i et supermarked i Texas? Skal vi i Danmark fordømme USA's præsident og arrangere demonstrationer, når Donald besøger Danmark i start september? Eller skal vi tage imod med åbne arme og forhandle klima og udenrigspolitik i Arktis? P1 Debattører: David Miller, Democrats Abroad, Lisa Storm Villadsen, lektor politisk retorik Københavns universitet, Klaus Kroll, ex-soldat/selvstændig, Mikkel Andersson, borgerlig debattør, Nanna Bonde (SF), anti-Trump-demonstrant. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:09
    P1 Debat

    Er den danske sang en ung, brun pige?

    Højskolesangbogen har åbnet siderne for seneste afsnit i kulturkampen. Det sker efter, at sangen "Ramadan i København" er blevet optaget i sangbogen. Hører den hjemme der? Slår dansk kultur sprækker? Deltagere: Isam Bachiri, sanger og sangskriver, Jørgen Carlsen, formand for Højskolesangbogsudvalget, Alex Ahrendtsen, kulturordfører, Dansk Folkeparti og Søren Hviid Pedersen, lærer, Rønshoved Højskole. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Klar til Trump?

    Erhvervslivet jubler, Trumphaderne raser, Kongehuset og statsminister Frederiksen finder en grimasse, der kan passe, politiet råber på flere ressourcer, og på de sociale medier er der udbrudt Trump-krig. Er det helt gak, at tage imod USA's præsident i Danmark? Er Donald ven eller fjende, når det gælder sikkerhedspolitik i Arktis? Søndagsfrokosten dækker bord til: Arne Hardis politisk redaktør Weekendavisen, Anna Thygesen kommunikationsrådgiver, Knud Foldschack advokat. Vi stikker også kniv og gaffel i en ny ramadan-sang fra Isam B, skal den i højskolesangbogen? Og den nye S-regering - er det en løftebrudsregering, før den er kommet hjem fra ferie og i arbejdstøjet? Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:55
    P1 Debat

    Fredag 2. aug. 2019

    Den diplomatiske krise mellem Iran, USA og Storbritannien truer med at udvikle sig til en større konflikt. Skal vi forsøge at redde stumperne af atomaftalen med Iran? Skal Danmark være med i en international aktion for at sikre, at handelsskibe kan bevæge sig frit gennem Hormuz-strædet? Og kan det undgås, at iranerne ser det som, at vi står på amerikanernes side og ønsker mere konflikt? Debattører: Søren Espersen, udenrigsordfører, Dansk Folkeparti, Eva Flyvholm, udenrigsordfører, Enhedslisten, Naser Khader, udenrigsordfører, Konservative, Rasmus Elling, lektor og Iran-ekspert, KU og Ole Wæver, professor i international politik, KU Vært: Kristoffer Meinert www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:00
    P1 Debat

    Juridisk kønsskifte til børn?

    Skal børn på seks år kunne skifte juridisk køn? Er det ikke lige meget, om dit cpr-nummer ender på et lige eller et ulige tal? P1 Debat med Jacob Fjalland, far til transkønnet datter, Elias Magnild, transmand, Marie Høgh, sognepræst i Lynge-Uggeløse, Henrik Dahl, Liberal Alliance, Kristian Hegaard, Radikale Venstre. Vært: Bille Sterll. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:56
    P1 Debat

    Er kvoteflygtninge løftebrud?

    Efter en pause på fire år, skal Danmark igen til at modtage kvoteflygtninge. Men er 500 flygtninge om året, noget der batter på de globale flygtningestrømme? Og har regeringen begået løftebrud, når den sagde, at den ville fastholde den tidligere regerings flygtningepolitik? Deltagere: Jesper Petersen, politisk ordfører, Socialdemokratiet, Pernille Vermund, partiformand, Nye Borgerlige, Katrine Robsøe, fung. politisk ordfører, De Radikale, Rasmus Jarlov, udlændinge- og integrationsordfører, Konservative og Eva Singer, asylchef, Dansk Flygtningehjælp. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:00
    P1 Debat

    Hvor skal de fattige bo?

    Hvis du vil have en lejlighed, skal du være i arbejde, tjene mindst 20.000 om måneden og have en uddannelse udover grundskolen. Sådan lyder kravet til folk på ventelisten til en række af AABs boliger. Ghettoplanen tvinger boligselskaber til at rive boliger ned og stille krav til nye beboere. Hvor skal folk uden penge så bo? Deltagere: Christian Høgsbro, administrerende direktør i AAB, Lars Weiss, medlem af Borgerrepræsentationen i København for S , Abdinasir Jama Mohamed, formand for Gellerupparken, John Jakobsen, stilladsarbejder. Vært: Bille Sterll. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Forbyd foie gras?

    Jørgen Leth elsker foie gras og nyder gerne postejen fra en fransk alpetop. Casper Christensen holdt op med at spise foie gras i en sen alder. Linse Kessler vil banke dem, der spiser den fede gåseleverpostej med en våd avis. Den franske postej på dåse har udløst en krig om madvaner og dyrevelfærd, i Torvehallerne i København, på de sociale medier, i aviserne fra København til Jylland. Madhysteri? Forbud? Dyremishandling? P1debattører: Dennis Nørmark antropolog/forfatter, Carl Valentin (SF), Jens Kristian Lütken (V), Peter Mollerup formand Dyrenes Venner, Britta Riis direktør dyrenes beskyttelse og Carsten Thisted indehaver af Le Gourmand. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:34
    P1 Debat

    Søndag 28. jul. 2019

    Er Storbritanniens Boris Johnson klog eller klovn? Er de nye el-løbehjul frihed på hjul eller en livsfarlig plage? Og skal vi overtale flere unge kvinder til at læse til ingeniør, hvis de hellere vil være læge eller psykolog? Det diskuterer Anna Libak, journalist og forfatter, Lisbeth Zornig, direktør og forfatter og Jarl Cordua, politisk kommentator i Søndagsfrokosten. Vært Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:00
    P1 Debat

    Fredag 26. jul. 2019

    Lægestudiet er domineret af kvinder, mens de unge mænd fylder mest på IT-uddannelserne. Men det ville være bedst, hvis der alle steder var en mere lige fordeling, så hvordan fikser vi det, spørger P1 Debat. Debattører: Ane Halsboe-Jørgensen, uddannelses- og forskningsminister; Tommy Ahlers, tidligere uddannelses- og forskningsminister fra Venstre; Christian Vintergaard, adm. dir. i Teknologipagten'; Mette Fjord Sørensen, uddannelsespolitisk chef hos Dansk Industri; Kamilla Kraker, kommende studerende; Anders Heggset, kommende studerende. Vært: Kasper Hartmann. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Skal frivillige drive kulturen i DK?

    Koncerter, teatre, festivaler, forsamlingshuse, sportsklubber? Skal frivillige drive kultur og foreningsliv i Danmark? Kan vi som velfærdsstat være det bekendt? Fire ud af ti danskere laver frivilligt arbejde, udnytter kommunerne den gratis arbejdskraft? Hvor stor en værdi har frivilligt arbejde i DK? P1Debattører: John Brædder (G) borgmester Guldborgsund, Jytte Hilden (S) tidl kulturminister, Hugo Tietze centerleder Greve, Jan Riis formand frivilligcentret Guldborgsund, Svend Aaquist (Ø) pianist, dirigent og komponist, Lise Achton næstformand Danske Seniorer. Vært: Gitte Hansen. P1Debat sender live fra store scene på seniorfestival i Marielyst, publikum kan blande sig i debatten. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:59
    P1 Debat

    Onsdag 24. jul. 2019

    Hvem skal først på pension? Kan du arbejde som 70 og 80-årig? Hvordan skruer man i så fald sidste del af arbejdslivet sammen? Og skal man gå på pension? P1Debattører: Bryggeriarbejder Asger Nielsen, Royal UniBrew Faxe, Rene Christensen (df) FT/ byrådet Guldborgsund, Abelone Glahn iværksætter/forfatter, Per K Larsen formand danske seniorer/regeringens seniortænketank, Jens Peter Bonde tidl MEP Junibevægelsen/forfatter, Dennis Kristensen portør emeritus/tidl FOA-boss. Vært: Gitte Hansen P1Debat sender live fra store scene på seniorfestival i Marielyst, publikum kan blande sig i debatten. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Hvem skal ikke have medicin?

    Hvis du nu var alvorligt syg, og der fandtes en medicin, som du måske - men kun måske - fik det lidt bedre af - men kun lidt - skal du så have den behandling - også hvis den koster 125.000 kroner om måneden? P1 Debat diskuterer stigende medicinpriser med: Lars Kjeldsen, klinikchef Hæmatologisk Klinik Rigshospitalet, Søren Dybdahl, formand for Dansk Myelomatose Forening, Steen Werner Hansen, formand for Medicinrådet, Stephanie Lohse V, formand for Danske Regioner, Flemming Møller Mortensen S, fung. politisk ordfører, Jane Heitmann V, sundhedsordfører. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Forbyd plastik?

    En torsk med en pakke Tulip pålæg i maven. En hjort med 4 kg plast i bugen. Fisk, fugle og dådyr. Danske dyr er fulde af plastik. Tonsvis af plastik havner i naturen hvert år, og dyrene spiser det. Skal vi forbyde plastik? Eller det helt umuligt at undvære plastik? P1Debattører: Mette Gjerskov, miljøordfører (S), Morten Messerschmidt, klimaordfører (DF), Mai Villadsen, miljøordfører (Ø), Karin Klitgaard, underdirektør Dansk Industri, Thomas Drustrup, direktør Plastindustrien, jæger Allan Husum, fisker Jørgen Olesen. Vært: Kasper Hartman. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:56
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Børn hjem fra ISIS-lejre?

    Skal vi hente danske børn hjem fra ISIS-lejre i Syrien? Skal vi forbyde plastik? Så torsk ikke hives op at havet med Tulip pålægspakker i maven? Skal agent 007 have et spark i nosserne og spilles af en sort kvinde? Søndagsfrokosten på P1 dækker bord til sommerdebat. Med kniv og gaffel: Jon Stephensen teaterdirektør Aveny-T, Marie Høgh præst, Gry Inger Reiter opinionsredaktør Information. Vært: Gitte Hansen www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Kan 007 være en sort kvinde?

    I den næste James Bond-film bliver agent 007 spillet af Lashana Lynch, der både er sort og kvinde. James Bond i skikkelse af Daniel Craig er stadig med, men han har mistet agentnummeret, og det har fået internetdebatter til at koge over. Er det galt eller genialt, at agent 007 bliver sort kvinde? Findes der noget, der må laves om? P1 Debattører: Jørgen Strøjer Hansen, James Bond-fan, Brian Borup, James Bond-fan, Knud Braagaard, James Bond-fan, Mica Oh, underviser i strukturel racisme på Union, Birgitte Borup, redaktør for international kultur på Berlingske, Christian Monggaard, filmanmelder Information, Mads Christensen, mediefidus. Vært: Rasmus Mark Pedersen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Er ungdomspolitik hjernevask og magtkoncentration?

    En ung debattør debuterer i dagens udgave af P1 Debat og fortæller sin historie om, hvorfor han af demokratiske årsager sagde nej til ungdomspolitik. I ungdomspartier lærer man nemlig kun at recitere partilinjen, imens evnen til kritisk tænkning forsvinder, siger 19-årige Louis Leo Haagen Feigenberg. Samtidig står det klart, at samtlige af landets nuværende ministre og samtlige partiformænd med en enkelt undtagelse blev opdraget i ungdomspolitiske foreninger. Er det en udemokratisk magtkoncentration, der giver en manglende folkelig repræsentation i Folketinget og på ministerkontorerne? P1 Debattører: Louis Leo Haagen Feigenberg, studerende, Freja Fokdal, organisatorisk næstformand i Radikal Ungdom, Nicolaj Svejgaard, klummeskribent, Anne Sofie Allarp, redaktør, Asser Amdisen, historiker og forfatter. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:56
    P1 Debat

    Hvad gør vi med de fattige børn?

    Mette Frederiksen vil være børnenes minister, men i det forståelsespapir, der danner grundlag for hendes regering, er der ikke fundet en permanent løsning på det voksende antal fattige børn. Til gengæld er der fundet små 300 millioner kroner årligt til et midlertidigt, kontant børnetilskud, som politikerne forhandler om her over sommeren. Vi tager debatten: Har vi et problem med fattige børn i Danmark? Og hvad skal vi i så fald gøre ved det? P1 debattører: Kristian Heegaard, fungerende politisk ordfører (R), Chris Bjerknæs, formand DFU, Flemming Møller Mortensen, fungerende politisk ordfører (S), Heidi Ritto, lejrleder for Red Barnet og Martin Ågerup, direktør i CEPOS. Vært: Rasmus Mark Pedersen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:01
    P1 Debat

    Fly begejstring?

    Vi danskere flyver mere end nogensinde på trods af klimaangst og global opvarmning - Hvorfor? Uge 29 er højsæson og tusindvis af flyrejsende står i kø i gaten. Skal der klimaskat på flybilletten? Hvad blev der af flyskam? Råder dobbeltmoralen, når det gælder den hurtige luftvej til sol og varme? P1Debattører: Maj Villadsen (Ø), Karsten Hønge (SF), Ali Aminali (K) socialrådgiver, Karl Iver Dahl-Madsen civilingeniør, Charlotte Louise Jensen Center for Design, Innovation og Bæredygtig omstilling Aalborg Universitet,. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Vil du rejse hjem for 140.000 kroner?

    Mere end 64.000 flygtninge og indvandrere får nu tilbudt en pengesum for at rejse til deres eget eller deres forældres hjemland. 140.000 kroner skal præmien være for at forlade Danmark. Er der tale om nødvendig politik, der forholder sig til den mislykkede integration i Danmark? Eller har kritikerne ret, når de kalder det symbolpolitik af værste skuffe? P1 Debattører: Morten Messerschmidt (DF), Rosa Lund (EL), Sikandar Siddique (ALT), Mikkel Andersson, forfatter, Harun Demirtas, sygeplejerske og debattør. Vært: Mads Aagaard.

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Undskyld - hvad er det, du siger?

    Fie Laursen overlever et selvmordsforsøg efter hun lægger et afskedsbrev på Instagram. Danske kommuner lokker dobbelte statsborgere med 140.000 kroner for at "rejse hjem" til et land, de aldrig har boet i. Og så har det fået et navn, når vores mobiltelefoner blevet vigtigere end dem, vi er sammen med: Phubbing. Tre vidt forskellige eksempler på kommunikation eller mangel på samme, som vi tager op i Søndagsfrokosten. P1 Debattører: Jon Stephensen, teaterdirektør Aveny-T, David Rehling, lederskribent Information og Anne Kirstine Cramon, chefkommunikationsrådgiver. Vært: Rasmus Mark Pedersen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: For få kvindelige ministre?

    Et nyt ministerhold er på plads, og søndagens panel vurderer, hvor stærkt et hold, Mette Frederiksen egentlig har sat. Og har kritikerne ret, når de siger, at der var for få kvinder i ministerbilerne? Søndagsfrokosten dækker op til debat og smørrebrød med Rasmus Bredde, Stina Vrang Elias og Mikkel Andersson. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 1:45:00
    P1 Debat

    Det nye ministerhold og det første løftebrud?

    De fire røde partier har underskrevet et politisk forståelsespapir og nu er det tid for Mette Frederiksen at præsentere sit ministerhold. Hos P1 Debat forsvarer Rød Blok aftalen overfor både kommentatorer og interesseorganisationer. Hvorfor har det taget tre uger at komme frem til et papir, der fylder lidt mere end et A4-ark? Begår regeringen løftebrud på flygtningepolitikken? Og hvad blev der egentlig af det helt store bravournummer fra valgkampen: En aftale om differentieret pension? Var der nogen, der sagde løftebrud? Debattører: Christopher Arzrouni, tidl. rådgiver for finansminister Kristian Jensen, Mikkel Andersson, redaktør og radiovært, Mads Kastrup, lederskribent, Ekstra Bladet, Pelle Dragsted, aftaleforhandler og tidligere MF'er, Enhedslisten, Mathias Vinholdt, Dansk Elforbund Ungdom, Otto Brøns-Petersen, analysechef, CEPOS og Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær, Red Barnet. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:02
    P1 Debat

    Ny regering - ny politik?

    Der er steget hvid røg op fra Landstingssalen - Mette Frederiksen har fået sin regering. Men hvad blev der af paradigmeskiftet? Hvor er pengene til alle løfterne? Og bliver det nogensinde Arnes tur til at komme på tidlig pension? Vært: Bille Sterll. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Skal danske børn sidde i syriske flygtningelejre?

    Adskillige børn med dansk pas sidder lige nu i syriske flygtningelejre. Her lever de under kummerlige forhold, med ringe adgang til mad, vand og sundhedspleje. Nu er en såret dreng med dansk pas bragt ud af en af flygtningelejrene, og det får flere partier på venstrefløjen til at kræve, at resten skal hjem. Skal Danmark følge andre landes eksempler og hjemtage flere børn med dansk pas? Har Danmark et ansvar overfor børn, hvis forældre har bekæmpet den danske stat? Skal danske børn sidde i syriske flygtningelejre? P1 Debattører: Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet, Rasmus Nordqvist (ALT), Mette Thiesen (NB), Chris Bjerknæs (DF), Allan Sørensen, korrespondent for Berlingske. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Vil du rejse hjem for 140.000 kroner?

    Mere end 64.000 flygtninge og indvandrere får nu tilbudt en pengesum for at rejse til deres eget eller deres forældres hjemland. 140.000 kroner skal præmien være for at forlade Danmark. Er der tale om nødvendig politik, der forholder sig til den mislykkede integration i Danmark? Eller har kritikerne ret, når de kalder det symbolpolitik af værste skuffe? P1 Debattører: Morten Messerschmidt (DF), Rosa Lund (EL), Sikandar Siddique (ALT), Mikkel Andersson, forfatter, Harun Demirtas, sygeplejerske og debattør. Vært: Mads Aagaard www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Regeringsforhandlinger, svømmehaller, Mimi og Paludan

    Har Mette Frederiksen ydmyget De Radikale ved at offentliggøre en klimaaftale eller er det blot avanceret forhandlingstaktik? Er det integration at tilbyde kønsopdelt svømmeundervisning for børn? Og hjælper Mimi Jakobsen i virkeligheden Rasmus Paludan, når hun hiver ham i retten? Få vendt og udfordret dine små grå sammen med Søndagsfrokosten. Deltagere: Stine Bosse, formand, Europabevægelsen, Dennis Kristensen, tidligere fagforeningsformand og Jesper Holm Kristensen, officer. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:54
    P1 Debat

    Bør Danmark boykotte VM fodbold i Qatar?

    Korruptionsanklagerne har klæbet til det internationale fodboldforbund FIFA, ikke mindst siden beslutningen om at VM skulle afholdes i ørkenstaten, Qatar, senest kulminerende med anholdelsen af UEFA's tidligere præsident, Michel Platini. Bør Danmark boykotte VM, fordi det er blevet tildelt efter urent trav? Eller er det at tage spillerne som gidsler i storpolitikken? Deltagere: Jakob Høyer, kommunikationsdirektør, DBU, Troels B. Thøgersen, chefredaktør, Tipsbladet, Morten Mølholm, administrerende direktør, DIF, Asker Boye Hedegaard, fodboldskribent, Weekendavisen, Rasmus A. Boserup, Mellemøstkender og direktør, EuroMed. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:00
    P1 Debat

    Kønsopdelt svømning?

    Mikkel er far til en 6-årig pige, men han må ikke se sin datter svømme. Hvorfor? Fordi der er kønsopdelt svømning i hallen. Et dilemma fra hverdagen, hjemme hos hr og fru kakkelbord, siger far Mikkel. Er kønsopdelt svømning integration? Eller parallelsamfund? Er det dansk? Er vi ude på dybt vand? P1 debattører: Mikkel Elsinger, far, Ali Aminali (K) socialrådgiver, Franciska Rosenkilde (Å) kultur- og fritidsborgmester København, Allan Nyhus formand Hovedstadens Svømmeklub og Lars Aslan Rasmussen (S). Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:56
    P1 Debat

    Skal det koste mere at starte bilen?

    Flere partier i rød blok mener, at en ny regering som det første skal begynde arbejdet med at indføre en model for roadpricing i Danmark. Modellen skal både tilskynde til grøn omstilling og sikre, at statskassen ikke mister de mange milliarder, der hvert år kommer ind fra bilafgifter. Men hvilken model er at foretrække? Og er det overhovedet rimeligt, at det skal koste endnu mere at starte den bil, man i forvejen har betalt høje afgifter for at købe? P1 Debattører: Ole Birk Olesen (LA), Rasmus Nordqvist (ALT), Christian Frost, forfatter og journalist, Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Henrik Dahl undskyldning, træge regeringsforhandlinger og Dannebrogs fødselsdag

    Liberal Alliances Henrik Dahl var efter partiets valgdecimering hurtigt ude med voldsom kritik af ledelsen og en lige så lynsnar undskyldning. Hvad i alverden sker der hos Liberalerne? Regeringsforhandlingerne fortsætter og støttepartierne vil have en aftale for en regering, som de muligvis slet ikke skal være en del af. Og så flager Søndagsfrokosten for vores flag, Dannebrog, der er blevet en gammel svend på 800 somre. Er frokostdeltagerne stolte af deres flag eller er det blevet et politisk symbol? Deltagere: David Rehling, lederskribent, Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og Knud Foldschack, advokat. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:59
    P1 Debat

    Udlændinge - Hvad nu?

    Børnene ud af Sjælsmark? Lindholm som fængsels-ø? Forsat asylstop? Hvor skal vi hen med fremtidens udlændingepolitik? Hvor skal pengene komme fra? Skal skatten op eller ned? Mens Mette Frederiksen forhandler ny regering, sender P1Debat direkte fra DR-scenen på Allinge havn, Folkemødet på Bornholm. P1Debattører: Rosa Lund (Ø), Øzlem Cekic brobygger, Niels Jespersen (S) Rokokoposten, Marie Krarup (DF), Jens Galschiøtt kunstner "Min indre svinehund", Ahmad Mahmoud forfatter. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Dit eget eller statens ansvar?

    Antallet af fedmeoperationer er steget med 80 pct. på tre år. Langt flere unge rygere får blodpropper. Skal vi til at betale mere og oftere for at gå til lægen eller komme på hospitalet? Hvor stopper statens ansvar for, hvordan du vælger at leve dit liv? P1 Debat sender live fra havnen i Allinge. Deltagere: Karen West, jordemoder, ryger og blogger, Signe Munk, MF for SF, Carsten Kissmeyer, MF for V, Chris Bjerknæs, formand, DFU og Bolette Friederichsen, næstformand, Dansk Selskab for Almen Medicin. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Blev Sass jaget vildt?

    Er Ekstra Bladet og resten af pressen skyld i, at Socialdemokraternes Henrik Sass Larsen har meldt sig syg? Hvor meget skal man tåle som toppolitiker fra Køge? Blev prisen for høj? Kunne Mette Frederiksen have hyret Henrik Sass som finansminister? P1 Debattører: Poul Madsen chefredaktør Ekstra Bladet, Brian Weichardt politisk redaktør 24/7, Anna Libak (V) forfatter, David Trads (S) journalist, Marie Høgh (K) præst, Ritt Bjerregaard tidl. S-minister. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:55
    P1 Debat

    Er der et borgerligt projekt?

    Hverken LA eller DF nød godt af onsdagens kryds: Tilsammen gik de to partier 30 mandater tilbage. Venstre gik derimod frem efter en valgkamp, hvor partiet talte mere offentlig forbrug og flirtede over midten. Er den borgerlige lejr død? Eller er der et samlet borgerligt projekt? Vi spørger Alex Vanopslagh (MF, LA), Morten Dahlin (MF, V), Kenneth Kristensen Berth (fhv. MF, DF), Eva Selsing (debattør) og Mia Amalie Holstein (velfærdspolitisk chef, Cepos) www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:57
    P1 Debat

    Pinsefrokosten: DF's kollaps, RV's genfødsel og røde kvaler

    Er klimatosserne skyld i DF's nedsmeltning? Sidder de Radikale nu igen som Folketingets navle? Og hvem betaler klima- og velfærdsfesten i rød blok? Søndagsfrokosten holder ekstra pinsefrokost med Rasmus Bredde, gadefejer og tillidsmand, Stina Vrang Elias, direktør i tænketanken DEA, Jon Stephensen, teaterdirektør, Aveny-T, Mads Kastrup, opinionsredaktør, Ekstra Bladet. Vært: Bille Sterll.

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Kan Mette samle rød blok?

    Mette Frederiksen - kan hun samle rød blok? Kan hun styre den nye Don Østergaard i dansk politik? Ender vi med en S-V-R-regering? Lars Løkke - har han vundet krigen i Venstre? Er Kristian Jensen sat helt ud af spillet? Henrik Dahl - er han en dårlig taber, når han beskylder ledelsen i Liberal Alliance for nepotisme, tyranni og mundkurvskultur? Ved pinsefrokostbordet: Arne Hardis politisk redaktør Weekendavisen, Lisbeth Zornig økonom/forfatter, Lasse Bo Handberg tidl. teaterdirektør Mungo Park. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:55
    P1 Debat

    Flyt ud, flyt ud, flyt ud!

    Flere sosu-studiepladser til Nakskov? Dele af Roskilde Universitet til Næstved? Flere statslige arbejdspladser til Slagelse? Får provinsen alt for lidt, og Hovedstaden alt for meget? Svigter Folketinget udkanten, provinsen i Danmark? P1 Debattører: Peter Rosenkrands, direktør, Klaus Kroll, Nye Borgerlige, Marcus Knuth (V), René Christensen (DF), Rasmus Nordqvist (Å), Holger Schou (S), borgmester Lolland/formand Femern Belt Development. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Torsdag 30. maj 2019

    Hvordan vil politikerne sikre, at patienterne i Sønderborg får den samme behandling som en patient i Odense? Og at en bistandsklient får samme tilbud og hjælp som en ph.d? Skal lægerne tvinges ud i landet for at sikre et ordentligt niveau? Debattører: Morten Sodemann, overlæge, OUH, Alex Vanopslagh, FT-kandidat, Liberal Alliance, Camilla Hersom, formand, Danske Patienter og FT kandidat, Radikale Venstre, Jacob Jensen, MF, Venstre og Kasper Ejlertsen, Socialdemokrat og formand for sundhedsudvalget, Odense. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Evig grænsekontrol?

    Åbne grænser eller evig kontrol og overvågning? Hvem passer bedst på Danmark? EU eller os selv? P1Debat sender direkte fra grænselandet fra DR i Aabenraa. Debattører: Thomas Andresen (V) borgmester Aabenraa, Henning Hyllested (Ø), Benny Engelbrecht (S), Nanna Bonde (SF), Marie Krarup (DF), Henning Wollsen tidligere politimand. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Skal vi have mere natur?

    Skal vi have mere natur - eller er det bare noget billig skidt? Hjælper det overhovedet at bede landmændene om at sprøjte mindre - eller bliver vi nødt til at tage hårdere midler i brug? Og er klimatosserne klar til at betale, hvad det koster? Debattører: Thomas Danielsen, MF for Venstre, Stine Isaksen, spidskandidat for Alternativet, Midt- og Vestjylland, Morten DD Hansen, naturvejleder, Bo Ritterbusch, landmand og FT-kandidat, Liberal Alliance, Nordjylland og Karsten Filsø, byrådsmedlem (SF) i Holstebro, formand for Udvalget for Natur, Miljø og Klima og folketingskandidat. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:56
    P1 Debat

    De nedslidtes valg

    Nedslidning og retten til differentieret pension er blevet et stort emne i valgkampen. Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og De Radikale indgået en aftale om forbedret seniorpension - men det er langtfra nok, siger Socialdemokraterne. I dag er P1 Debat taget til Aalborg, landets fjerdestørste by med adskillige industriarbejdspladser og dermed også en hel del danskere med fysisk hårde jobs for at spørge de nordjyske folketingskandidater, hvornår man har ret til pension. P1 Debattører: Christina Egelund (LA), Peder Hvelplund (EL), Bjarne Laustsen (S), Kim Edberg (DF), Emil Olsen, murer, Richard Fynbo, direktør og ejer af Fynbo Foods. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: EU, Hvam og May

    På den store valgdag (den første) vender frokostpanelet EU-valgkampen. Er vi endelig begyndt at interessere os lidt mere for dét der "nede i EU"? Er der nogle kandidater, der har stået tydeligere frem end andre? Eller er det bare komikeren Frank Hvam, der med sin valgvideo er den helt store vinder? Debattører: Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver, David Rehling, lederskribent, Information og Jon Stephensen, teaterdirektør. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Hvad skal Europa?

    Danske forfattere beskæftiger sig i høj grad med Europas fremtid i fiktionen, men hvad sker der, når man placerer en række af de ypperste fortællere i et radiostudie og spørger, hvordan Europas fremtid ser ud i en realpolitisk forstand? I denne udgave af P1 Debat er politikerne udskiftet med forfattere, når vi taler om de emner, EU-borgerne peger på som de allervigtigste inden Europaparlamentsvalget: Klima, flygtninge og politikerlede. P1 Debattører: Kaspar Colling Nielsen, Benn Q. Holm, Jens Christian Grøndahl, Kristian Husted. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:03
    P1 Debat

    Højrenationale EU?

    Lega fra Italien, Alternative für Deutschland, De Sande Finner, Dansk Folkeparti - De højrenationale og EU-skeptiske partier står til at få en tredjedel af folkets stemmer på søndag til EP-valget - Hvorfor? Er en tredjedel af europæerne ekstremister? Er det fælles Europa ikke længere svaret på fred og sikkerhed? Er nationalstaterne løsningen? P1 Debattører: Morten Messerschmidt (DF), Nikolaj Villumsen (Ø), Martin Lidegaard (RV), Stine Bosse formand Europabevægelsen, Pernille Weiss (K), Majken Skals Stram Kurs. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Er der egentlig en rød blok?

    Mette Frederiksen vil i store træk ikke ændre på udlændingepolitikken, hvis hun skal indtage statsministeriet - hvad siger Enhedslisten til det? Og kan resten af den røde blok nikke til det økonomiske udspil, som Socialdemokratiet har præsenteret? Er der egentlig en samlet rød blok til at danne en regering? Debattører: Sofie Carsten Nielsen, MF, Radikale Venstre, Pernille Rosenkrantz-Theil, MF, Socialdemokratiet, Rune Lund, MF, Enhedslisten og Kasper Nordborg Kiær, FT-kandidat, SF. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Yalla stem?

    #Yalla stem - eller bliv stemt hjem! Lyder en kampagne. Blot halvdelen af efterkommere til indvandrere stemmer til Folketingsvalget, men hvorfor vende ryggen til demokratiet? I årtier har dansk politik handlet om udlændinge, grænsekontrol og asylstop, så hvorfor blive hjemme i sofaen? Vil Stram Kurs og Paludan få flere indvandrere til at sætte X? P1 Debattører: Lars Aslan Rasmussen (S) FT-kandidat, Samira Nawa (RV) FT-kandidat, Ali Aminali (K) FT/EP-kandidat, Ahmad Mahmoud forfatter, Waseem Hussain imam. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Ansvarlig eller desperat?

    Er Løkke desperat eller en ansvarlig voksen? Er danskerne klar til en SV-regering? Er EU-valget så vigtigt, når max halvdelen af europæerne gider stemme? Må der stå hottentot og neger i Halfdans børnebøger? Søndagsfrokosten på P1. Smørrebrød, værdidebat og kloge-åger. Ved bordet: Mads Kastrup debatredaktør Ekstra Bladet, Amalie Lyhne lederskribent Berlingske, Bettina Post borgerrådgiver. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Mere eller mindre EU?

    Skal vi have mindre EU over Danmark eller kaster Brexit mørke skygger? Skal der være en fælles fordeling af emigranter mellem EU-landene? Og skal der være en fælles nedre grænse for selskabsskatten for at undgå, at store firmaer spekulerer i skattely? Er du stadig i tvivl om, hvem du skal stemme på til EP-valget, så lyt til P1 Debat store bededag, hvor fire spidskandidater til valget debatterer hvad der skal ske med "det dér EU". Debattører: Morten Løkkegaard, spidskandidat, Venstre, Peter Kofod, spidskandidat, Dansk Folkeparti, Nicolaj Villumsen, spidskandidat, Enhedslisten og Jeppe Kofod, spidskandidat, Socialdemokratiet. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Klar til SV-regering?

    Statsminister Lars Løkke Rasmussen har i dag udgivet en lynskrevet bog med titlen "Befrielsens øjeblik", hvor han foreslår en ny SV-regering. Er danskerne klar til en SV-regering? Er der minimal forskel på Socialdemokraterne og Venstre? Pisser Løkke på de borgerlige vælgere? Hvor efterlader det støttepartier som Dansk Folkeparti og Radikale Venstre? Hvad siger Mette Frederiksen og de andre Socialdemokrater? P1 Debattører: Jan E Jørgensen (V), Sofie Carsten Nielsen (RV), Simon Emil Amnitzbøll (LA), Pelle Dragsted (Ø), Peter Skaarup (DF), Ali Aminali (K) FT/EP-kandidat, Nichlas Andersson taxachauffør, Sanne Østergaard sygeplejerskestuderende. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Har vi brug for kristen politik?

    Kristendemokraterne vil nedbringe aborttallet til nul, de vil kun tilbyde insemination til heteroseksuelle par og så vil partiet slå et slag for kernefamilien. Spørgsmålet er bare, om der er brug for Kristendemokraterne i dag? Har kritikerne ret, når de siger, at partiet er en stemme fra fortiden? Har partiets tilhængere ret, når de siger, at vi mangler en generel diskussion om etik, moral og tro i Danmark? P1 Debattører: Kristian Andersen (Kristendemokraterne), Simon Simonsen (Socialdemokratiet), Rosa Lund (Enhedslisten), Iben Thranholm (Stram Kurs), Louise Kjølsen, feminist og forfatter. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 42:41
    P1 Debat

    Klimakamp?

    Valgplakat fra Alternativet lavet af en frossen isblok, der smelter, mens den hænger i lygtepælen. En radikal politiker sender live på Facebook, mens han maler grønne klimaskilte med unge aktivister foran Folketinget, en socialdemokratisk kampagne lover flere vindmøller til havs. Partierne overbyder hinanden, alle vil redde klimaet, men er der reelt forskel på partiernes klimaplaner og CO2-reduktion? Hvem tror du har den grønneste politik? P1 Debattører: Ida Auken (RV), Christian Poll (Å), Carsten Bach (LA), Jens Joel (S), Mads Flarup Christensen generalsekretær Greenpeace, Kenneth Karlsson DTU-forsker. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:59
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Paludan, velfærd og konfirmationer

    Valgkampen er skudt i gang, og Stram Kurs og Rasmus Paludan er her, der og på alle clicks. Suger han luften ud af resten af Blå Blok og løber de andre partiledere hans ærinde ved at ignorere ham? Statsministeren forsøger at være et modstykke til Socialdemokratiet ved at lægge sig kraftigt op ad deres politik. Er det måden at vinde et valg på? Og når du får gravet dig gennem valghistorierne, så er det konfirmationssæson og det evige dilemma rammer alle gæster: Hvor meget skal man give? Er det fedt at give pengegaver? Er det overhovedet noget, som de smukke, unge mennesker ønsker sig? Søndagsfrokostpanelet består af: Stine Vrang Elias, direktør, Tænketanken DEA, Rasmus Bredde, gadefejer og Mikkel Andersson, redaktør, Rokokoposten og radiovært, Radio24syv. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Brug for Paludan?

    Over 20 mio. gange er Paludans islamkritiske videofilm set på Youtube - er der brug for Stram Kurs i dansk politik? Over 20.000 danskere har skrevet under på en vælgererklæring for Stram Kurs, som nu stiller op til Folketinget. Hvad er det Paludan kan, som resten af højrefløjen ikke kan? Vil S, V og K samarbejde med det islamkritiske parti? P1 Debattører: Rasmus Paludan partileder Stram Kurs, Pernille Vermund partileder Nye Borgerlige, Martin Henriksen (DF), Lars Aslan Rasmussen (S), Naser Khader udlændingeordfører (K), Jan E Jørgensen (V). Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Størst af alt er kærligheden

    Størst af alt er kærligheden, sagde statsministeren i sin mindetale for terrorofrene i Sri Lanka. Hvordan møder vi ondskaben med kærlighed? Hvem kan Rasmus Paludan takke, hvis han bliver klar til folketingsvalget? Og kan en direktør virkelig være 433 millioner kroner værd i årsløn? Det diskuterer vi Søndagsfrokosten. Gæster: Anna Thygesen, selvstændig kommunikationskonsulent, Knud Foldschack, advokat, Mia Amalie Holstein, velfærdspolitisk chef i Cepos. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Hvem er demokratiet for?

    Danmark går til valg indenfor de næste to måneder. Men faktisk har 9,4 procent af alle borgere i landet ikke ret til at stemme. De har nemlig ikke dansk statsborgerskab, sådan som grundloven kræver. Men den bør laves om, mener Ishøjs borgmester, hvor næsten en fjerdedel af borgerne ikke kan stemme. Er det rimeligt at borgere kan stemme til kommunalvalget, men ikke til folketinget? Og hvad er egentlig kravet til at deltage i demokratiet? P1 Debattører: Mursal Khosrawi, debattør, Martin Henriksen, udlændingeordfører for Dansk Folkeparti, Rasmus Nordquist, politisk ordfører for Alternativet, Sarah Gruszow Bærentzen, formand Danske Skoleelever, Frederik Vad Nielsen, formand Danmarks Socialdemokratiske Ungdom. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 42:40
    P1 Debat

    Prioriterer hospitalerne rigtigt?

    Nye tal viser, at de ti procent dyreste patienter står for 71 % af udgifterne i det danske sundhedsvæsen. Dermed står en uforholdsmæssig lille gruppe af danskere for langt den største udgift på hospitalerne. Er det rimeligt, at en lille patientgruppe tager tid og ressourcer fra en langt større af slagsen? P1 Debattører: Jakob Trier Møller, klinikchef på Rigshospitalet, Gorm Greisen, klinisk professor og tidl. formand for Etisk Råd, Pernille Schnoor (ALT), sundhedsordfører, Jeppe Jakobsen (DF), sundhedsordfører. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:00
    P1 Debat

    Hvem redder de nedslidte?

    Regeringen vil gerne lande en pensionsaftale i løbet af april, der skal hjælpe nedslidte danskere væk fra arbejdsmarkedet. Men Socialdemokraterne er smidt ud af forhandlingerne, ifølge partiet selv. Er det Christiansborg-fnidder kort før et valg? Eller er der tale om reelle politiske uenigheder? Og hvordan hjælper vi egentlig bedst de nedslidte danskere? P1 Debattører: Peter Hummelgaard fra Socialdemokraterne, Hans Andersen fra Venstre, Sofie Carsten Nielsen fra Det Radikale Venstre, Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation og Ellen K. Lykkegård, formand for den offentlige gruppe, 3F. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Påskeduellen - Klimaangst eller hysteri?

    Er du klimaangst? Eller har frygten for global opvarmning udviklet sig til klimahysteri? Er det tid til at gå i klimapanik? Eller er det uansvarligt at tale frygten op? Forfatter Carsten Jensen og lederskribent hos Berlingske Amalie Lyhne er dagens duellanter i påskeduellen i P1Debat. De to krydser verbale klinger, undervejs gøres brug af livliner, og der uddeles påskegaver. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Påskeduellen - Hvem skabte paradigmeskiftet?

    Hvem skabte paradigmeskiftet? Hvem står bag en dansk udlændingepolitik, hvor hjemsendelse kommer før integration? Regeringens paradigmeskifte bliver hårdt angrebet af Radikale Venstre, men skete det egentlige paradigmeskifte i den danske udlændingepolitik i virkeligheden i 2015, da Radikale selv sad i regering med S og SF? I søndagens påskeduel er det Niels Jespersen historiker og socialdemokratisk debattør, der krydser verbale klinger med de radikales Sofie Carsten Nielsen. De to værdikrigere duellerer på skarpe meninger. Undervejs optræder livliner, og der uddeles påskegaver. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Påskeduellen - Kun kristne flygtninge?

    Skal vi i Danmark primært modtage kristne kvote-flygtninge? Er der for store problemer med integration af flygtninge fra muslimske lande? Eller er det rendyrket racisme at sortere mennesker i nød på deres religion? P1Debat sender påskeduel langfredag, to værdikrigere tørner sammen i en kamp på ord og holdninger. Venstres Marcus Knuth overfor Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen, de to mødes i den retoriske boksering, undervejs optræder livliner og der uddeles påskegaver. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Påskeduellen - Private penge i kulturlivet?

    Er det problematisk, at der findes stadigt flere private penge i det danske kulturliv.? Skal kultur finansieres af offentlige kroner? Eller er det helt okay med private sponsorer? P1Debat sender påskeduel med: Forfatter Knud Romer og antropolog Dennis Nørmark, de to værdikrigere tørner sammen i en verbal duel og slås med ord og holdninger. Undervejs optræder livliner og der uddeles påskegaver. Vært: Mads Aagaard. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Hvordan har demokratiet det?

    Hvis sofavælgerne var et politisk parti, ville det være Danmarks tredje- eller fjerdestørste. Godt 15 procent af vælgerne - 600.000 voksne - bliver hjemme, når vi går til folketingsvalg. Skal sofavælgerne have en plads i Folketinget? Eller skal vi måske trække lod om pladserne? Debat med Niels Gyldenlund Mikkelsen, svejser og byrådsmedlem for S i Syddjurs, Asser Amdisen, historiker og forfatter, Pepe Briguglio, Sofavælgernes facebookgruppe, Jan E. Jørgensen, MF for V, Signe Munk, næstformand og folketingskandidat for SF, Magnus Heunicke, MF for S. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Stop Paludan?

    Skal Rasmus Paludan have lov at demonstrere og brænde koraner af i ytringsfrihedens navn? Eller skal han stoppes? Biler og containere brændte, der blev kastet med brosten, politiet måtte bruge tåregas og trække våben, da bandemedlemmer og autonome gik til angreb søndag aften på Nørrebro i København. 23 er anholdt for vold og brandstiftelse. Alene i 2019 har det kostet samfundet seks millioner kroner at beskytte advokat og islamkritiker Rasmus Paludan og hans parti Stram Kurs. Hvem har ansvaret for balladen? Paludan eller angriberne? P1 Debattører: Rasmus Paludan leder af Stram Kurs, Ellie Jokar rapper/skuespiller, Jaleh Tavakoli blogger/forfatter, Claus Oxfeldt formand Politiforbundet,, Mikkel Andersson borgerlig debattør, Anne Esther Boukris projektchef. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Rygning forbudt?

    Skal vi hæve priserne på cigaretter? Skal vi forbyde ansatte at ryge i deres frokostpauser? Også uden for arbejdspladsens grund, eller hvis man arbejder hjemmefra? Det foreslår Danske Regioner. Men hvem har egentlig ansvaret for vores sundhed - dig selv eller staten? P1 Debattører: Alex Vanopslagh (LA), Karin Friis Bach (RV) fmd. Danske Regioners sundhedsudvalg, Karen West jordemoder, Johnny Beck (S) værtshusejer & byrådsmedlem Vejle, Andreas Rudkjøbing formand lægeforeningen. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Misbrug af embedsmænd?

    Er det misbrug af embedsmænd, når tre VLAK-ministre holder pressemøde og fremlægger tal om, hvor galt det går for Danmark, hvis Socialdemokraterne vinder valget? Behøver Mette Frederiksen fjender? Når hun har venner som radikale Morten Østergaard og Pernille Skipper fra Enhedslisten? Må man råbe homo efter fodboldspillere? Søndagsfrokosten dækker op med debat og smørrebrød, ved bordet: Jon Stephensen teaterdirektør Aveny-T, Anne Kirstine Cramon kommunikationsrådgiver/liberal blogger, David Rehling politisk redaktør Information. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Skal folketinget bestemme lønnen?

    Statsminister Lars Løkke Rasmussen har af flere omgange luftet tanken om en lovbestemt mindsteløn. Forslaget er blevet hældt ned af brættet af både fagbevægelse og arbejdsgivere, men hvordan vil de så løse problemerne med underbetalt arbejdskraft fra udlandet? Og hvad er der egentlig galt med at følge stort set alle andre europæiske lande og lade folketinget have indflydelse på lønningerne? P1 Debattører: Søren Fibiger Olesen, formand for Krifa, Arne Grevsen, næstformand i FH, Peter Hummelgaard, EU-ordfører for Socialdemokratiet, Hans Andersen, Beskæftigelsesordfører for Venstre og Søren Kaj Andersen, lektor på Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Farvel nationale test?

    Hvorfor skal elever i den danske folkeskole bruge tid og ressourcer på nationale tests, som forskere over en bred kam kalder "ubrugelige"? Skal de nationale tests under et grundigt eftersyn, eller bør de helt droppes? Og giver det overhovedet mening at teste danske skoleelever 10 gange i dansk og matematik i løbet af deres skoletid? P1 Debattører: Alex Ahrendtsen (DF), Lotte Rod (RV), Pernille Rosenkrantz-Theil (S), Charlotte Rønhof, Formand for Rådet for Børns Læring, Jeppe Søe, foredragsholder, Jacob Bundsgaard, professor MSO, Snorre Grant, 8. klasseselev på Øster Farimagsgade Skole. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Børn på Sjælsmark?

    Er det skadeligt at være flygtningebarn på udrejsecenter Sjælsmark? Behandler vi de afviste asylsøgere umenneskeligt? En Røde Kors rapport konkluderer, at 61 % af børnene på Sjælsmark risikerer psykiske lidelser. Kan vi være os selv bekendt? P1Debattører: Inger Støjberg udlændingeminister (V), Johanne Schmidt Nielsen (Ø), Sofie Carsten Nielsen (RV), Martin Henriksen (DF), Mattias Tesfaye (S), Birgitte Jungløw Thessen, Sjælsmarks venner. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Er det sundt at nedlægge regionerne?

    Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fået resten af regeringen og Dansk Folkeparti med på at nedlægge regionerne, som han selv opfandt. Men er det sundt kun at have to folkevalgte led i Danmark? Og så har Radio24syv valgt at smide håndklædet i ringen og lader være med at byde ind på den såkaldte FM4-frekvens igen. Er politikernes krav om udflytning gået for vidt, eller er der for meget tudefjæs over Radio24syv's københavnervante værter? En video af et barn, der holder sig for ørene, mens der er skydeøvelse ved siden af Udrejsecenter Sjælsmark har vagt debat. For hvilke forhold skal vi egentlig byde de børn, der er sendt ud af landet? P1 Debattører: Mikkel Anderson, radiovært og blogger, Stina Vrang Elias, administrerende direktør for tænketanken DEA og Rasmus Bredde, specialarbejder. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Taleradio i Jylland?

    Giver det mening at tvangsflytte Radio 24/7 vest for Storebælt? Kan man lave taleradio i Jylland? Er der kun interessante mennesker at interviewe i København? Skal Dansk Folkeparti diktere, hvor et medie skal placeres? Hvad siger lytterne? P1 Debattører: Kulturminister Mette Bock (LA), Morten Marinus (DF), Ole Søndergaard, direktør Radio ABC, Carolina Magdalene Maier (Å), Tinne Hjersing Knudsen, vært Radio24syv, Rasmus Bruun, journalist Radio24syv på "Den korte radioavis", Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og deltager i Radio24syv-programmet "Det vi taler om", Knud Romer, forfatter og vært på "Romerriget". Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:55
    P1 Debat

    Regionernes svanesang?

    Regeringen og Dansk Folkeparti har netop fremlagt en sundhedsreform, der nedlægger de 5 regionsråd, og opretter 21 nye sundhedsfællesskaber. Men er det en massakre af demokratiet? Eller en styrkelse af vores sundhedsvæsen? Vi tager debatten med de centrale politikere. P1 Debattører: Liselott Blixt, sundhedsordfører (DF), Stephanie Lose, formand for Region Syddanmark og for Danske Regioner, Jane Heitmann, sundhedsordfører (V), Astrid Krag, ældreordfører (S), Pernille Schnoor, sundhedsordfører (AL), Villy Søvndal, regionsrådsmedlem i Region Syddanmark for SF og Mai Mercado, social- og børneminister (K). Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Er Trump ren?

    USA's præsident Donald Trump er frifundet for den alvorligste anklage af alle: Aftalt spil med Rusland under præsidentvalgkampen i 2016. Er frifindelsen en kæmpe politisk sejr for USAs 45. præsident? Har kritikerne gjort ham til martyr? Står Trump stærkere end nogensinde og foran et genvalg? P1 Debattører: Martin Lidegaard (RV), Kenneth Kristensen Berth (DF), David Miller Democrats abroad, Mette Nøhr Claushøj USA-ekspert, Jeppe Juhl Nye Borgerlige. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Terror, baby-gate og Levakovic-klanen

    En hvid, blond mand sendte live på Facebook, mens han dræbte 50 mennesker i New Zealand. Radikal, hvid ekstremisme er i vækst, alligevel taler vi meget om islamisk terror og lidt om truslen fra det yderste højre. En baby blev udvist fra Folketingssalen, mens en kriminel kroatisk statsborger ikke blev udvist fra Danmark. Det taler vi om i Søndagsfrokosten i P1. Gæster: Dennis Kristensen, fagforeningsboss emeritus, Stine Bosse, formand for Europabevægelsen og Jesper Holm Frederiksen, officer i forsvaret. Vært: Bille Sterll. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Farvel til konventionerne?

    Den seriekriminelle Jimmi Levakovic kan fortsætte sit liv og ophold i Danmark, selvom han har flere domme for kriminalitet bag sig. Det har Højesteret netop afgjort. Afgørelsen sætter endnu engang menneskerettighedskonventionerne til debat. For har højrefløjen ret, når den siger, at dansk ret bliver sat ud af kraft til fordel for et rendyrket konventionstyranni? Skal vi sige farvel til konventionerne? P1 Debattører: Kenneth Kristensen Berth (DF), Lotte Rod, (RV), Ali Aminali (K), Eva Smith, professor emerita. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 41:31
    P1 Debat

    Svigter vi patienterne?

    Er sygehusene på katastrofekurs? Svigter læger og sygeplejersker patienterne? Er arbejdspresset for stort? Læger og sygeplejersker siger op i frustration over arbejdsvilkår på hospitalerne, er de for pylrede? Eller er sundhedsvæsenet blevet et absurd teaterstykke, et dokumentationshelvede? P1 Debattører: Marie Møllenborg sygeplejerske Bispebjerg Hospital, Jakob Rosenberg læge Herlev Sygehus og (LA) FT-kandidat, Lise Müller (SF) sygeplejerske, Jane Heitmann(V) sundhedsordfører, Liselott Blixt (DF) formand sundhedsudvalget FT. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:55
    P1 Debat

    Undervurderer vi terrortruslen fra det ekstreme højre?

    28-årige Brenton Tarrant skød og dræbte 50 mennesker, da han natten til fredag dansk tid angreb flere moskeer i New Zealand. I et manifest hylder Tarrant norske Breivik og udråber sig selv som både fascist og terrorist. Angrebet sker i en tid, hvor debatten i høj grad fokuserer på terrortruslen fra radikaliserede islamister. Betyder det, at vi undervurderer terrortruslen fra det ekstreme højre? P1 Debattører: Sørine Gotfredsen, sognepræst, Zenia Stampe (RV), Marie Krarup (DF), Natasha Al-Hariri, debattør, Christian Mogensen, terrorforsker på Center for Digital Pædagogik. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Hvorfor så negativ?

    Hvorfor hører vi altid negative historier om indvandrere, om ghettoer, kriminalitet, arbejdsløshed og social kontrol? Hvad ville der ske med integrationen, hvis flere talte om den positive udvikling? Hvem har ansvaret? Indvandrerne - eller alle os andre? Regeringen fremlægger i dag en rapport, der viser, at 76.000 lever i parallelsamfund i Danmark. P1 Debat sender direkte fra Vollsmose, et område i Odense hvor 7 ud af 10 beboere har udenlandsk baggrund. P1 Debattører: Qasim Ahmed Nuur Salon Q, Zohore Serge Bodjo Fix N Bike, Safaa Mohamed Væksthusets Forskningscenter, Abdulahi Bashiir Egal debattør, Tim Vermund (S) 1. viceborgmester Odense, Pernille Bendixen (DF) 2. viceborgmester Odense. Vært: Gitte Hansen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Hele Danmarks Ghita?

    Ghita Nørby har i den forgangne uge givet et interview til Radio24syv, der har delt Danmark. For hvem er det, der gør noget forkert? Er det Ghita Nørby, der med sine uforskammede kommentarer ikke lader intervieweren få et ben til jorden? Eller er det interviewerens nævenyttige attitude, der bevidst får situationen til at køre sydover? Og er samtalen i virkeligheden et udtryk for, hvordan vi ikke længere forstår hinanden på tværs af generationer? Vi skal også behandle regeringens aftale med Dansk Folkeparti om en trafikplan for 112 milliarder kroner. Her er der både penge til tog og til motorveje, men mange af togprojekterne var allerede planlagte. Og hvordan passer motorvejsmilliarder med planerne om et grønnere Danmark? Sidst så har Venstre i Midt- og Vestjylland fået Danmarkshistoriens første bøde for at bryde reglerne for partistøtte. Men er en bøde på 10.000 kroner passende for flere års sjusk og svigt? P1 debattører: Knud Foldschack, advokat, Anna Thygesen, kommunikationskonsulent og Jarl Cordua, politisk kommentator. Vært: Rasmus Mark Pedersen. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Motorvejsplaner?

    Er regeringens nye trafikplan en motorvejsplan? Regeringen med Dansk Folkeparti har besluttet at bruge 100 milliarder kroner på bl.a. at bygge flere motorveje i Jylland, over Fyn og til Hillerød. Til gengæld falder planen om, at der skal være time-drift med tog mellem de fire store byer i Danmark. Er regeringen ude med gaver til bilisterne? Mens togpassagererne kan glemme alt om flere togafgange? P1Debattører: Kristian Pihl Lorentzen (V), Rasmus Prehn (S), Henning Hyllested (Ø), Torben Kudsk, afdelingschef FDM, Klaus Bondam, direktør Cyklistforbundet. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 44:27
    P1 Debat

    Hvad med børnene?

    DR 2 Dokumentaren "Hvem passer vores børn?" sætter fokus på, hvordan det er at være barn i Danmarks børnehaver og vuggestuer. Danmarks Statistik siger, at der er omkring en voksen pr. tre børn i vuggestuerne og seks børn i børnehaverne. Men den virkelighed kan en lang række pædagoger i dokumentaren på ingen måde genkende. Derfor spørger vi: Bliver der passet ordentligt på vores børn? P1 debattører: Maja Krowicki, mor til et børnehavebarn og et spædbarn, Louise Kræmer Jessen, vuggestuepædagog i Nyborg, Mai Mercado, børne- og socialminister, Ane Halsboe-Jørgensen, børneordfører i Socialdemokratiet, Jacob Mark, børneordfører i SF og Laura Lindahl, børneordfører i Liberal Alliance og formand for børneudvalget i Frederiksberg Kommune. Vært: Rasmus Mark Pedersen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Demokratisk dannelse?

    Undervisningsministeren blev kaldt luder og efterfølgende buh'et ud, da hun forleden gæstede Ørestad Gymnasium til debat. Og siden da er episoden blevet udråbt som et soleklart eksempel på, at ungdommen nu til dags mangler demokratisk dannelse. Men hvad skete der egentlig, da ministeren var på gymnasiebesøg? Har kritikerne ret, når de siger, at unge mangler demokratisk dannelse i dagens Danmark og i øvrigt har svært ved at lytte til synspunkter, de er uenige i? P1 Debattører: Kathrine Lilleør, sognepræst, Knud Romer, forfatter, Pelle Dragsted (EL), Alex Vanopslagh (LA), Nanna Bonde (SF). Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:58
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Er DF-festen slut?

    Vælgerne svigter Dansk Folkeparti, partiet taber stort i de aktuelle meningsmålinger, er DF-festen slut? Er partiet blevet for stuerene? Vi diskuterer nedturen i Dansk Folkeparti over Søndagsfrokosten på P1, ved debatbordet: Arne Hardis, politisk redaktør Weekendavisen, Lisbeth Zornig, Zornighuset og Lasse Bo Handberg, tidl. teaterdirektør Mungopark. Vi tager også diskussionen om de 100 børn, der mistrives på udrejsecenter Sjælsmark, skal de have lov at blive i Danmark? Og hvad med Michael Jackson, kan vi fortsat spille og lytte popkongens musik efter rygter om, at Michael skulle have misbrugt børn seksuelt? Vært: Kasper Hartmann. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:35
    P1 Debat

    Digitalt sundhedskort eller digital dumhed?

    Sundhedsministeren foreslår, at vi skal have udskiftet vores plastik-sundhedskort med et digitalt et af slagsen i vores smartphone. Men er det så smart? Er "digitalisme" blevet den nye religion, vi følger blindt? Eller skal sølvpapirshattene slappe lidt af? Debattører: Anders Colding, cand. psych., Analogiseringsstyrelsen, Charlotte Avnsted Vilman, seniorkonsulent, Ældresagen, Sophie Løhde, innovationsminister (V) og Karin Gaardsted, IT-ordfører, (S). Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Nordea i skattely?

    Nordea har, igennem en filial på Vesterport i København, været en del af et banknetværk, der potentielt har hvidvasket milliarder af kroner. Det skriver Berlingske, og ifølge avisen havde flere end 260 skattelyselskaber konti i pågældende Nordea-filial fra 2004 til 2014. Skal finanstilsynet foretage flere og ekstraordinære inspektioner af de store banker? Skal vi nationalisere bankerne? P1 Debattører: Julie Galbo, risikochef i Nordea, Michael Nygaard, direktør og investor, Lisbeth Bech Poulsen (SF), finansordfører, Pelle Dragsted (EL), erhvervsordfører, Anders Johansson (K), finansordfører. Vært: Mads Aagaard. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Hr og Fru lærer?

    Mangler der disciplin i klasseværelset? Skal elever til at sige Hr. og Fru lærer? Hvordan får matematik- og dansklærerne autoriteten retur? Hvordan undgås spytklatter og slag fra ungerne? Har angsten for den sorte skole overtaget? P1 Debattører: Morten Messerschmidt (DF), Rosa Lund (Ø), Niels Christian Sauer, skolelærer, Alexander von Oettingen, prorektor UC Syd, Carolina Magdalene Maier (Å). Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:57
    P1 Debat

    Kan man være minister med depression?

    Socialdemokratiets Henrik Sass Larsen fortalte i Politiken, at han har været ramt af en depression, men nu er klar til at være minister, hvis muligheden byder sig. Men kan man det? Burde han have sygemeldt sig tidligere? Og går pressen for langt og for tæt i deres jagt på svar fra politikerne? Deltagere: Pernille Rosenkrantz-Theil (S), Joachim B. Olsen (LA), Bertel Haarder (V), Knud Kristensen, landsformand for SIND og Brian Weichardt, politisk redaktør, Radio24syv. Vært: Kristoffer Meinert. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:59
    P1 Debat

    Racisme i salen?

    Må man kalde udtalelser fra Dansk Folkeparti for racistiske under en politisk debat i Folketinget? Er det i orden, når Folketingets formand Pia Kjærsgaard uddeler reprimander? Skal formanden for Folketinget afsættes? P1Debattører: Christian Juhl (Ø) 3. næstformand for Folketinget, Kenneth Kristensen Berth (DF), Zenia Stampe (RV), Tom Andkjær, FT-kandidat Nye Borgerlige (D), Jaleh Tavakoli forfatter/blogger Jyllandsposten, Abir Al-Kajemi, læge Odense. Vært: Gitte Hansen. Lytterne er velkomne til at komme med indspark til debatten på telefon 7021 1919. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 45:00
    P1 Debat

    Søndagsfrokosten: Tour de Riskær

    Klaus Riskær Pedersen har været her, dér og alle vegne i de forløbne uger. Han har indløst billet til at komme til partilederrunder, men kan han komme hele vejen til Christiansborg? Hvor går grænsen mellem charmør og charlatan? Med Kristian Jensen som kommunikationshjælperytter (han er ren) kunne Lars Løkke Rasmussen med højt hævede arme fortælle, at Tour de France i 2021 får Grand Départ fra Danemark. Er det pengene værd eller helt uden for økonomisk kategori? Endelig har regeringen vedtaget sit stærkt profilerede paradigmeskifte. Er der tale om et skifte eller det bare ord? Og hvilke ord må Enhedslistens Pelle Dragsted tage i sin mund fra folketingets talerstol? Søndagsfrokosten den 24. februar består af: Bettina Post, socialrådgiver, Jon Stephensen, teaterdirektør og Anne Kirstine Cramon, klummeskribent. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet
  • 43:45
    P1 Debat

    Er klynken eller centraliseringen gået for vidt?

    Domhuse er lukkede, det samme er politistationer og sygehuse. Uagtet regeringens forsøg på at sende statsansatte ud i landet, så fortsætter centraliseringen og nu er det gået for vidt, mener landdistrikternes formand. Men hovedstaden har sine egne problemer, så er det bare klynk? Deltagere: Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes fællesråd, Martin Geertsen, Medlem af Folketinget for Venstre og politisk leder af Venstre i Region Hovedstaden, Hans Stavnsager, borgmester (A), Faaborg-Midtfyn, Nanna Kalinka Bjerke, kommunkationsrådgiver, Sofia Osmani, borgmester (K), Lyngby-Taarbæk. Vært: Kristoffer Meinert. www.dr.dk/p1debat

    Nyheder & Aktualitet