Nye forløb og muligheder i ultra:bit på DR Skole

Arbejd tværfagligt i nye forløb, udforsk den nye værktøjskasse og find fejlene i koderne.

DR Skole udgiver nye forløb og muligheder. Størstedelen af dem udgives den 2. august, og enkelte andre udkommer i september og oktober. Få overblikket over dem alle her.

Nye forløb – der kommer til august

Kod en bedre verden – vores skole og vores by

Fag: Natur/teknologi med mulighed for tværfaglige samarbejder

Niveau: Gult

’Kod en bedre verden’ er et forløb, hvor eleverne med afsæt i FN’s Verdensmål skal undersøge de udfordringer, der er i deres nærområde, gennemgå en designproces og udvikle et produkt, der kan gøre verden til et bedre sted.

Det kan lyde som en uoverskuelig opgave. Derfor kan eleverne søge inspiration i to interaktive kort over ’vores skole’ og ’vores by’, hvor børn fortæller om deres problemer og idéer, følge processerne i ’designcirklen’ for at komme fra problem til produkt og kigge i ’værktøjskassen’ for at finde de rette værktøjer til at lave produktet med.

Du kan læse mere om designcirklen og værktøjskassen i afsnittet ’Nye muligheder – der udkommer til august’ længere nede i artiklen. Forløbet ’Kod en bedre verden’ udvides med kort over ’vores land’ og ’vores verden’ til september.

Lav et dukketeater

Fag: Dansk og håndværk og design med mulighed for at samarbejde med musik

Niveau: Gult

Kan man skrive et manuskript, sy kostumer, bygge rekvisitter, kode komponenter, øve sig og opføre et teaterstykke på kun 10 lektioner? Ja, det kan man, hvis man skalerer forløbet helt ned. I dukkestørrelse! Det kan I gøre i dette forløb.

I den danskfaglige del af forløbet skal eleverne omskrive et kort litterært værk ved at analysere det og tilføje deres egne replikker og regibemærkninger. Eleverne arbejder med tekstforståelse gennem medskabelse af værket og øver sig senere i dramatisering og præsentation, når de skal fremføre stykket.

I den håndværk og design-faglige del skal eleverne arbejde med idéudvikling af dukker og kulisser på baggrund af deres danskfaglige karakter- og miljøanalyser. Derudover skal de konstruere dukkerne og kulisserne ved bearbejdning af både bløde og hårde materialer.

Sceneshowet med lys, lyd og specialeffects kan styres med BBC micro:bits, og indtænkes i produktionen af dukker og kulisser. Eleverne kan selv gå på jagt efter vejledninger til de tekniske værktøjer, de vil bruge, i værktøjskassen.

Byg en flippermaskine

Fag: Håndværk og design

Niveau: Gult

Flip, flap og plinge-linge-ling. Det er ikke sikkert, at eleverne nogensinde har været i en spillearkade og prøvet en klassisk flippermaskine. Men nu har de chancen for at prøve en – når de har bygget deres egen i træ!

Og hvordan gør man så det? Bare rolig. Eleverne får en trin-for-trin-vejledning med billeder, så de lærer at forarbejde træ, lave samlinger og kode pointtællere, lys og lyd til maskinen efter instruktion.

Men eleverne får ikke det hele foræret. De bliver også nødt til at lave nogle feltstudier eller online research for at finde ud af, hvilke baneelementer der typisk er på en flippermaskine. Og så skal de idéudvikle og konstruere deres egne baneelementer til maskinen.

Lav et computerspil

Fag: Dansk

Niveau: Rødt

Kan eleverne styre fisken, så den ikke bliver ramt af skraldet i havet? I dette forløb skal eleverne prøve og analysere et simpelt computerspil for at kunne modificere spillet og sidenhen lave deres eget spil ved at meddigte på spillets historie.

Spillet laves i programmet Scratch, hvor man bruger blokkode ligesom til en BBC micro:bit. I forløbet kommer I omkring danskfaglige begreber som miljø, komposition og genre med tilføjelse af spilfaglige begreber som game world, game rules og game play.

Forløbet består af tre overordnede opgaver, som understøtter hinanden, men de kan også arbejdes med uafhængigt. De tre opgaver er inddelt i underopgaver, som hjælper med at stilladsere arbejdsprocessen. Der er ekstraopgaver til dem, der ønsker et højere fagligt niveau.

Nye muligheder – der udkommer til august

De nye tilbud i ultra:bit kan bruges på tværs af alle fag og favner alle sværhedsgrader fra grøn til rød.

Knas i koden

Selv de bedste programmører laver fejl. Mange fejl! Det at være en dygtig programmør handler i høj grad om at kunne finde og fikse de fejl, som med sikkerhed dukker op. Det kan dine elever øve sig i, når de skal finde fejlene i ’Knas i Koden’!

’Knas i koden’ er en samling af fejlfindingsøvelser. Fejlfindingsøvelserne består af koder, som ikke gør det, der var intentionen. Eleverne skal derfor forsøge at læse og forstå koderne for at finde ud af, hvad der er galt med dem.

Fejlfindingsøvelserne er inddelt i kategorier såsom ’Grundlæggende’ og ’Løkker’, der passer med kategorierne med blokkode på kodesiden MakeCode. Øvelserne stiger gradvist i sværhedsgrad og kan både bruges til at øve sig i kendte blokke og til at lære nye koncepter.

Værktøjskassen

Mangler I inspiration til et projekt eller hjælp til, hvordan I bruger en konkret funktion eller komponent med BBC micro:bit? Så er det værktøjskassen, I skal kigge i. Her er der en oversigt over en lang række af mikrocomputerens muligheder og koder til, hvordan man bruger dem.

Se for eksempel hvilke kodeblokke, I skal bruge, for at vise en kort tekst på mikrocomputerens display eller styre en højtalers volumen. Koderne er inddelt i kategorier, så de er lette at finde. Udforsk for eksempel kategorierne ’Logik’, ’Spil’ og ’Eksterne komponenter’.

Koderne vil oftest skulle ændres lidt på for at passe til det enkelte projekt. Det er det, vi kalder at ”modificere” en kode. Udover en masse nye koder til eksterne komponenter, så vil værktøjskassen også indeholde koder fra tidligere og kommende ultra:bit-forløb.

Designcirklen

Forløbene i ultra:bit er inspireret af designcirklen, som er en model til at strukturere undervisning, der sætter fokus på innovation og entreprenørskab. DR Skole udgiver et tema om designcirklen, hvor vi klæder jer lærere på til at arbejde mere bevidst og struktureret med designcirklens delprocesser i undervisningen.

I temaet vil I blandt andet kunne finde en interaktiv model af cirklen, et processkema med indhold og mål for delprocesserne samt et kompendium. I kompendiet kan I læse mere om principperne bag designcirklen, se øvelser og beskrivelser af forhold som elevroller, lærerroller, innovation og entreprenørskab.

Designcirklen er udviklet af CAVI på Aarhus Universitet og beskrevet dybdegående i bogen ’En designtilgang til teknologiforståelse’ af professor Ole Sejer Iversen, Christian Dindler og Rachel Charlotte Smith.

Nye forløb – der kommer til oktober

Simple forløb til matematik

Fag: Matematik Niveau: Flest grønne, lidt gule

De nye forløb kommer til at være på 2-4 lektioner. Forløbenes nøgleord er: ’Keep it simple’. Det bliver forløb, som I nemt kan gå til og overskue, uden det kræver den helt store forberedelse.

Opgaverne har blandt andet fokus på mikrocomputerens muligheder som lommeregner og vinkelmåler. Undervejs skal eleverne forholde sig kritisk til den teknologi, de er i færd med at skabe.