Elevopgaver til dansk

Til læreren:

Til eleven:

Du lærer om, hvordan man skal opføre sig, når man er på internettet. Er det for eksempel en god idé, at man er ven med sin lærer på Facebook?

Du lærer også at lytte efter, hvordan andre bruger sproget til at give udtryk for noget, som de mener. Samtidig skal du også tænke over forskellige scenarier på for eksempel Facebook eller Instagram.

Scenarier er ting, som man forestiller sig kan ske, hvis man for eksempel skriver noget på sin Facebookprofil eller lægger et billede op på Instagram.

Du skal se i alt fire klip fra Ultra Nyt i en bestemt rækkefølge. Den rækkefølge kender din lærer.

Elevopgaver:

1:

Inden du ser de fire klip, skal du lave et mindmap. Det skal vise, hvad du tænker på, når du hører ordet ”online”.

Din lærer gennemgår klassens forskellige mindmaps, inden I ser de fire klip.

2:

Når du ser klippene, skal du skrive ned, hvis der er ord eller begreber i klippene, som du ikke ved, hvad betyder. De ord og begreber vil din lærer gennemgå med hele klassen.

3:

Se klippet ”Må elever og lærere være venner på Facebook”. Nogen synes, at det er en god idé, at man er ven med sin lærer på Facebook, og andre synes ikke, at det er en god idé. Hvilke argumenter bruger de forskellige personer?

Lav en liste med fordele og ulemper ved at være venner med jeres lærer set ud fra:

a) Jeres perspektiv

b) Lærerens perspektiv. Er der scenarier, hvor I kan forestille jer, at det ville være en god idé og andre scenarier, hvor det ville være en dårlig idé, at man er ven med sin lærer på Facebook?

Fremlæg listerne for hinanden.

4:

I klippet præsenteres I for en virkelig situation, hvor der er en, som har fået fat i et billede af en 14-årig pige med meget lidt tøj på.

Diskuter i gruppen, hvordan og hvorfor billedet kan være nået ud til en fremmed, som pigen ikke kender.

Sæt jer sammen i grupper af fire personer (piger og drenge). Alle starter med at fremlægge deres forslag, ingen afbryder. Når alle har sagt noget, må I spørge ind til hinandens forslag.

Dernæst skal I tale om, hvilke farer der kan være, når man bruger sociale medier, og hvad man skal gøre, hvis man bliver udsat for en trussel af en fremmed.

Skriv tre gode regler for, hvordan man kan undgå at stå i samme situation som pigen i klippet.

5:

Skriv hver for sig ned, hvad I forstår ved ordene ”likes”, ”følgere” og ”venner”. Dernæst skal I sammen tale om, hvad der er forskellen på ”likes”, ”følgere” og ”venner”.