Elevopgaver til dansk

Til læreren:

Til eleven:

Hvad skal man være opmærksom på, når man er på internettet?

Skal man tro på alle de informationer, man kan finde, og kan det virkelig være rigtigt, at et opslag på Facebook kan få utroligt mange likes på meget kort tid?

Det lærer du mere om i disse opgaver.

Elevopgaverne:

Du skal se fire klip fra Ultra Nyt, imens du løser opgaverne.

Når du ser klippene, skal du skrive ned, hvis der er ord eller begreber, som du ikke ved, hvad betyder. De ord og begreber vil din lærer gennemgå med hele klassen.

Inden du ser klippene:

Er der noget specielt, man skal være opmærksom på, når man er på internettet?

Diskuter det i par, inden I ser klippene.

Svar dernæst på:

Hvad er det uhyggelige ved kædebrevet?

Hvem er beskeden fra?

Hvad sker der, hvis man ikke sender beskeden videre?

Hvad kan man finde, hvis man søger på spøgelsets navn på Google?

Hvem har fundet på historien?

Hvad anbefaler Medierådet, at man gør, når man får sådan en besked?

Svar dernæst på:

Hvorfor skal børnene passe på, når de bruger appen ”Talking Angela”?

Hvad handler rygtet om?

Er rygtet sandt?

Hvad siger sikkerhedseksperten?

Diskuter med en af dine klassekammerater:

Hvornår bør man ikke give sine rigtige oplysninger som for eksempel navn, adresse og alder? Hvad skal man gøre, hvis man er i tvivl?

Hvordan kan man undersøge, hvem der har lavet en app? Kig for eksempel på Google Play og iTunes.

Enten i par eller enkeltvis skal I nu svare på:

Hvad betyder ”hjemmeside”, ”URL”, ”links” og ”resultater”?

Hvad har de lært om i Ringkøbing-Skjern Kommune?

Hvad er sund mistænksomhed?

Svar dernæst på:

Hvad er falske konti?

Hvorfor købte Ali falske likes?

Hvorfor synes pigerne, det er snyd at købe falske likes?