Elevopgaver til samfundsfag
Til læreren:
Til eleven:
Du lærer om det liv, flygtninge har. Du skal blandt andet se klip om drømme, men klippene handler også om et liv med angst, bekymringer og sult.
Samtidig får du et indblik i, hvorfor nogle flygtninge er klar til at begive sig ud på farlige rejser for at nå til Europa.
Du skal se fem klip fra Ultra Nyt sammen med to til tre af dine klassekammerater.
Når I har set klippene, skal I svare på nogle spørgsmål.
Elevopgaverne:
Spørgsmål til klippet: ”Flygtninge tager meget farlig rejse til Europa”
- •
I hvilket land er drengen, da indslaget til Ultra Nyt bliver lavet?
- •
Hvilket sprog taler drengen i klippet?
- •
Kender du flygtninge i dit nærområde, i din vennekreds eller i klassen? Forklar, hvorfor de er flygtet. Du må gerne spørge dem eller skrive en besked til dem på internettet.
Spørgsmål til klippet: ”Syrisk flygtningebarn arbejder som frisør”
- •
Hvorfor arbejder drengen som frisør i stedet for at gå i skole?
- •
Kan man i Danmark gøre noget for at hjælpe en dreng som ham, der er med i klippet?
- •
Hvilket arbejde kunne du lave, hvis du var flygtet og ikke kunne gå i skole? Fremlæg eventuelt dit svar for dine klassekammerater.
Spørgsmål til klippet: ”Børn på flugt fra Sydsudan”
- •
Hvor befinder vi os på jordkloden? Brug et atlas eller internettet til at vise, hvor Sydsudan ligger.
- •
Hvor langt er der fra din by og ned til Sydsudan? Brug et atlas eller internettet til at beregne distancen.
- •
Hvis du skulle rejse fra din hjemby til byen Juba i Sydsudan, hvilke transportmidler skulle du så bruge? Ville du komme igennem lande, hvor der er konflikt lige nu?
- •
Lav en liste over de lande med konflikt, som du ville skulle rejse igennem, hvis du tog rejsen fra Danmark til Sydsudan i bil.
- •
Hvad hedder drengen i klippet, og hvad vil han gerne uddanne sig til?
- •
Tror du, det er muligt for drengen en dag at få det arbejde, han gerne vil have?
- •
Hvad vil du gerne arbejde med, når du bliver voksen?
Spørgsmål til klippene: ”Ahad forsøger at glemme krigen i Syrien” og ”Ahad fra Syrien bor i en flygtningelejr”
- •
Ahad er flygtet fra en grusom krig i Syrien. Hun oplevede noget forfærdeligt. Hvad var det?
- •
Ahad bor i en flygtningelejr i Libanon. Det er farligt. Hvorfor er det farligt?
- •
Ahad går i skole og tegner en fugl, som symboliserer fred. Hvordan ville du tegne et symbol på fred? Alle i klassen kan for eksempel tegne et fredssymbol og hænge det op på en væg.
- •
Ahad siger, at tegningerne hjælper hende til at glemme krigen og bare være barn. Overvej, hvad Ahad mener med det.
- •
Undersøg, hvem der driver og finansierer flygtningelejre i Syrien, Jordan og Tyrkiet.
Forslag til andre aktiviteter:
1:
Udvælg en aktuel konflikt i verden. Forbered en lille præsentation for klassen eller lav en dokumentarfilm, som I lægger ud på et videosite.
- •
Beskriv, hvad konflikten handler om.
- •
Forklar, hvorfor konflikten opstod, og hvorfor den fortsætter.
- •
Analyser, hvad der skal til for at stoppe konflikten og skabe fred.
- •
Vurder, hvordan Danmark og verdenssamfundets internationale organisationer kan bidrage til at skabe fred og udvikling i konfliktområdet.
- •
Perspektiver konflikten, så du fortæller om konfliktens betydning for Danmark. For eksempel giver krigen i Syrien en større flygtningestrøm til Danmark, samtidig med at danske kampfly bomber ISIS-stillinger i Syrien.
2:
Lav en aktivitet til Flygtningenes Dag og præsenter den for din skole. Inviter dine parallelklasser ind eller vis jeres indslag til en morgensamling eller et forældremøde.