OVERBLIK: Nye ultra:bit-forløb til udskolingen

For første gang udgiver DR undervisningsforløb om teknologiforståelse og digital dannelse til udskolingen. Læs om dem her.

Eleverne i 6. klasse på Stavnsholtskolen i Farum arbejder med ultra:bit. ultra:bit har til formål at få børn til at være kreative skabere med teknologi samtidig med, at de tager kritisk stilling til teknologien omkring dem. (Foto: © christian Als)

Da projekt ultra:bit startede for tre år siden, blev den daværende 4. årgang udnævnt til generation ultra:bit: Den første årgang, der skulle lære at forholde sig kritisk til teknologi og lære at skabe med den selv.

Siden da er både eleverne og projektet vokset. Årgang ultra:bit går fra august 2021 i 7. klasse og bringer dermed projekt ultra:bit ind i udskolingen. Derfor er der kommet undervisningsforløb til 7. og 8. klasse.

Med de nye forløb kan udskolingseleverne blandt andet gå på troldejagt, blive klogere på cybersikkerhed, se om de kan knække binære computerkoder, lære at spotte billedmanipulation, blive klogere på computerspil og bruge teknologi til at gøre det sjovere at motionere.

Helt nye forløb og gamle kendinge med nye udfordringer

Blandt de nye forløb vil der først og fremmest være videoer og projekter, som taler ind i de store dilemmaer og problematikker i elevernes teknologiske og digitale hverdag. Derudover vil der være forløb, som de måske husker fra mellemtrinnet.

Vi har nemlig skruet på en række forløb fra mellemtrinnet, så opgaverne og de faglige mål nu passer til udskolingen. På den måde får eleverne mulighed for at arbejde videre med noget, de allerede har erfaring med, samtidig med at de får nye udfordringer.

Forløbene kan findes på DR Skoles ultra:bit-side.

Trolling på nettet

Fag: Dansk

Youtuber og influencer Camilla Frederikke har gennem halvandet år haft en troll på de sociale medier, der forfølger hende med ubehagelige kommentarer og privatbeskeder. En troll er en såkaldt internettrold.

I programmet ’Troldejagt’ fra DR Ultra følger vi Camilla Frederikkes jagt på sin troll, som hun gerne vil møde og konfrontere.

Sammen med Camilla Frederikke og troldejæger Katrine Thielke får klassen tips til det bedste forsvar mod irriterende trolls. Derudover kan I se videoer, analysere eksempler og quizze jer til mere viden om trolling på nettet.

LINK til forløbet: Find det her.

Cybertruslen i Danmark

Fag: Samfundsfag og teknologiforståelse.

Danmark er et af de mest digitaliserede samfund i verden. Det har effektiviseret en masse processer og givet os mange fordele, men det har også gjort os sårbare og åbnet en bagdør op for cyberangreb. Både for os som privatpersoner og som land.

Dine elever ved sikkert allerede godt, at de ikke skal give deres kontooplysninger til nigerianske prinser eller klikke på links, de får tilsendt fra mystiske profiler på Instagram. Men hackernes metoder udvikler sige hele tiden, og derfor skal eleverne øve sig i at spotte dem i dette forløb.

Derudover kan eleverne gennem en række videoer blive skarpere på, hvilke motiver hackerne har, når de angriber et samfund som det danske. Sammen skal I også diskutere, hvad cybertruslen risikerer at have af konsekvenser for os – både nu og i fremtiden.

LINK til forløbet: Find det her.

Knæk koden

Fag: Matematik og teknologiforståelse

1001011 1100001 1101110 100000 1100100 1110101 100000 1101100 1100001 1100101 1110011 1100101 100000 1100100 1100101 1110100 100000 1101000 1100101 1110010?

En computer kan læse sådan en række med ettaller og nuller så let som ingenting. Det binære talsystem er nemlig de fleste computeres ”modersmål” – det vil sige det sprog, som vores kommandoer skal oversættes til eller fra. Det kan du og dine elever lære i forløbet ”Knæk koden”.

Her får I tre explainer-videoer, der på humoristisk vis og med analoge eksempler giver jer en introduktion til maskinkode, programmeringssprog og algoritmer. Der er opgaver til videoerne, som hjælper jer med at få den nye viden ind på rygraden.

LINK til forløbet: Find det her.

Track din (cirkel)træning

Fag: Idræt og teknologiforståelse

Nogle gange er et serie-maraton på vores yndlingsstreamingtjeneste det tætteste, vi kommer på at dyrke sport. Teknologi har ry for at gøre os mere dovne, men i dette forløb skal I bruge aktivitetstrackings-teknologier til at motivere jer til at komme op af sofaen.

I får stillet en digital værktøjskasse med koder stillet til rådighed, så I hurtigt kan programmere BBC micro:bits til for eksempel at tælle, hvor mange armbøjninger I kan tage, eller hvor hurtigt I kan løbe. Teknologien skal tracke jeres indsats i det cirkeltræningsprogram, I sammen skal lave.

Forløbet afsluttes med et rollespil, hvor eleverne med udgangspunkt i en idrætsfaglig model skal diskutere teknologiens betydning for deres træning. Forløbet kan bruges som optakt til konkurrencen ”ultra:bit challenge – Knæk koden til bevægelse”.

LINK til forløbet: Find det her.

Kom i ultra:bit-kondi: Statistik og data

Fag: Matematik og teknologiforståelse

Spænd kondiskoene, og tag svedarmbåndene på, for nu er det tid til at teste kondien! Under testen tracker I jeres skridt og tid med både BBC micro:bit og den skridttæller og stopur, der er i jeres telefoner.

Når I har fået pustet ud, skal I sammenligne de datasæt, I har fået fra telefonerne og mikrocomputerne. De ser med stor sandsynlighed forskellige ud. Og hvorfor gør de så det?

Tag kritisk stilling til eventuelle fejlkilder, lav statistik på jeres data og arbejd med grafisk fremstilling af den. 1, 2, 3 - sæt i gang!

Udgivelse: September

Gaming og spilanalyse

Fag: Dansk og teknologiforståelse

Hvordan har computerspil fulgt den teknologiske udvikling? Hvordan er et computerspil opbygget? Slå op i vores digitale gaming-ordbog, og arbejd med spørgsmålene i forløbet ’Gaming og spilanalyse’.

Her finder I en tidslinje, hvor I kan se, hvordan computerspil har udviklet sig fra Pong og Super Mario Bros til Pokemón GO og Fortnite. Herefter skal eleverne selv lave en simpel spilanalyse i et interaktivt koordinatsystem og derefter designe deres eget computerspil.

De kan kode eksisterende spil, som vi stiller til rådighed, eller lave et fra bunden.

LINK til forløb: Find det her.

Lav et ultra:bit-kasino

Fag: Matematik og teknologiforståelse.

Tag med i kasino, besøg bordene med møntkast, terningekast og lykkehjul, og beregn jeres chancer for at vinde den store præmie. Her kan I arbejde med sandsynlighed i matematik og samtidig lære at bruge variabler i kodning.

Kod for eksempel BBC micro:bit til at blive en ”skæv mønt”, der er mere tilbøjelige til at lande på den ene side frem for den anden, eller til at være en terning med kun 5 sider. Eller 7. Eller 100. For det har I med stor sandsynlighed ikke i skolens terningekasse!

Find Matador-pengene frem og se, hvem der går rigest fra forløbet, når I enten afslutter det med at regne odds på Lykkehjulet eller ved at udvikle og afprøve jeres egne kasinospil.

LINK til forløbet: Find det her.

ultra:bit i Ultra

Fag: Understøttende undervisning og teknologiforståelse

Læn jer tilbage i sæderne og tryk ”play”! Her har vi samlet nogle af de bedste udsendelser, som TV-kanalen DR Ultra har lavet om programmering og teknologiforståelse de seneste år.

Se for eksempel, hvor galt det kan gå, hvis ikke man beskytter sig selv online, i Ultras Hacking-Eksperiment eller se afsnit af NØRD, hvor Thor skaber med teknologi.

Der er også indslag fra Ultra Nyt, hvor der blandt andet bliver talt om gaming som fag i skolen, TikTok-veninder, der mødes IRL, privatliv på sociale medier og meget mere. Der er også enkelte videoer, der henvender sig til dig som lærer.

Udgivelse: September

Deltag i ultra:bit challenge – knæk koden til bevægelse

Kan din klasse knække koden til bevægelse?

Den nye innovationskonkurrence ’ultra:bit challenge’ udfordrer elever i 4. til 8. klasse til at opfinde sjove bevægelsesaktiviteter med teknologi, som kan få alle klassekammeraterne til at bevæge sig mere.

I undervisningsmaterialet får eleverne også hjælp til at kode forskellige løsninger til deres aktiviteter med mikrocomputeren BBC micro:bit eller i programmeringssproget Scratch.

Desuden tilbyder CFU en række gratis temakurser for lærere, der ønsker en introduktion til kodning og bevægelse.

Tilmeldingen til konkurrencen finder sted på www.dr.dk/challenge, hvor undervisningsforløbet også ligger klar.

ultra:bit LIVE for 7. og 8. klasserne – om cybersikkerhed

I efteråret er 7. og 8. klasserne inviteret med til at deltage i en helt unik, virtuel læringsevent med cybersikkerhed som tema.

Det foregår d. 3. november 2021, og deltagelsen i eventen sker hjemme fra klasseværelserne.

I læringseventen ’ultra:bit LIVE - cybersikkerhed’ styrer Ultra Nyts vært Jonas Madsen slagets gang, og det bliver en inspirerende online event, hvor klasserne skal bruge alt det, de har lært i undervisningsforløbet, når de skal samarbejde om at løse udfordringerne i læringseventen.

Der er et begrænset antal pladser til de to virtuelle events d. 3. november 2021.