Dansk løbsdirektør: Motorsnyd i cykling vil blive anmeldt af rytterne

Motordoping skal tages meget alvorligt, men rytternes selvjustits vil afhælpe problemet, mener Jesper Worre.

Rytterne i Danmark Rundt har aldrig fået kontrolleret deres cykler for motorer. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Det amerikanske tv-program 60 Minutes har vakt diskussionen om snyd med motorer i professionel landevejscykling til live.

Med påstande om udbredt snyd i Tour de France er cykelverden blevet tvunget til at forholde sig til risikoen for, at der er ryttere, der driver cyklen frem med andet end gode ben.

I programmet bliver der ikke fremlagt dokumentation for, at der er foregået snyd i Tour de France, og indtil videre er belgieren Femke van den Driessche den eneste rytter, der blevet udelukket på den baggrund.

Alligevel mener løbsdirektør for Post Nord Danmark Rundt, Jesper Worre, at det er et problem, der skal tages meget alvorligt.

- Fremadrettet bliver det en kæmpe udfordring at bekæmpe det, fordi muligheden er der og teknikken er der, som de seneste oplysninger har vist. Og når muligheden er der, så er der også nogen, der vil benytte sig af det, siger han.

Selvjustits i feltet

Cykelsporten har igennem mange år været plaget af problemer med doping, der har været svære at komme til livs, fordi end ikke dem, der blev snydt, ønskede at medvirke til at afsløre synderne.

En problematik, som man ikke behøver at bekymre sig om i forhold til motorsnyd, mener Jesper Worre, der selv er tidligere professionel rytter.

- Jeg tror ikke, at det vil udvikle sig til et stort problem, fordi det vil blive set af de andre ryttere og anmeldt. Så set i forhold til dopingproblemerne vil vi ikke opleve et miljø, der anerkender det eller holder det hemmeligt. Her bliver der taget afstand, og man synes virkelig, at det er snyd. Måske endnu mere snyd end doping, siger han.

Han medgiver at den form for dobbeltstandard kan virke uforståelig, men i sidste ende kommer den cykelsporten til gode, lyder hans vurdering.

- At motorsnyd skulle være værre end medicinsk doping, er svært at forklare. Men der bliver taget ufattelig stor afstand fra det her, og derfor vil man heller ikke opleve en tavshedens lov om det. Derfor bliver det også svært at snyde med det.

Afventer udviklingen

Endnu er der aldrig blevet gjort en indsats for at imødegå motorsnyd ved Danmark Rundt-løbene, og endnu er det også for tidligt at sige, hvad der vil blive gjort under dette års løb.

- Indtil nu har vi ikke gjort noget. Men sammen med UCI (den internationale cykelunion, red.) vil vi se på det her, for det er UCI, der er den store vidensbase og ikke de små forbund, heller ikke Danmarks Cykle Union.

- Men vi har masser af tid frem til september til at finde ud af, om vi skal gøre noget specielt. Men vi afventer lidt, hvor stort et problem det udvikler sig til at blive, siger Jesper Worre.