Når cykelholdene forbereder sig til Tour de France bliver der ikke sparet på noget. Intet skal stå i vejen for mulig succes.
Men til PostNord Danmark Rundt er setuppet lidt anderledes. Budgetterne er mindre, holdet omkring rytterne er mindre, og det er egentlig fint nok, når løbet ikke er længere end de fem etaper, siger sportsdirektørerne.
Men når arrangørerne i årets udgave har smidt 18,2 kilometer grusvej ind på torsdagens 239 kilometer lange tredje etape, er det pludselig en større udfordring med det sportslige setup, som de fleste hold har til PostNord Danmark Rundt.
- Vi har 280 løbsdage. Det kan ikke være Tour de France-setup 280 dage om året, fortæller Brian Holm, der er sportsdirektør på Quickstep-holdet, til DR Sporten.
- Jeg tror ikke, arrangørerne er klar over, hvor meget ekstra arbejde der ligger i at forberede sådan en etape, siger den danske sportsdirektør for EF Education, Matti Breschel.
- Hvis man skal være på forkant med det hele, kræver det, at man har folk stående efter hvert grusstykke, som man ser i Paris-Roubaix.
Det har tvunget cykelholdene til at tænke kreativt. På Team ColoQuick, der har hjemme i Skive, har de grebet knoglen og indkaldt til familiesammenkomst langs grusvejene i omegnen af Herning for at have de bedste muligheder for at godt resultat.
- Vi er på hjemmebane og ikke så langt fra Skive, så vi har hevet gode venner og soigneurs ind til at stå med hjul og dunke på ruten. Det er mødre, fædre, mekanikere og soigneurs, vi har hevet ind til at hjælpe, fortæller cykelholdets sportsdirektør, Christian Moberg.
- Vi har hentet 10-12 mand, tre biler og tyve hjul og 60 vanddunke ekstra, så vi kan dække hele ruten
Torsdagens etape går fra Otterup til Herning og har ni grusstykker på sammenlagt 18,2 kilometer.
Quickstep har indgået en alliance
Men de helt store cykelhold kommer sjældent til Jylland, så netværket er lille. Også selvom sportsdirektøren er dansk.
- Jeg kunne godt ringe til nogle venner, men hvis de ikke kan skifte et dæk, hjælper det jo ikke noget. De venner, der kan det, har jeg desværre ikke i Jylland, fortæller Brian Holm.
Riwal Cycling Teams sportsdirektør, Sebastian Andersen, fortæller, at de har indkaldt én ekstra mand med dæk og dunke til at hjælpe til på grusvejene.
- Man kan sagtens have en masse til at stå på ruten. Men man kan også have rutinerede folk på holdet, som ved, hvad de laver. Dem vi har med, så skulle kunne nå det meste, fortæller Sebastian Andersen.
Lige præcis det faktum er de ikke gået så meget op i på Team ColoQuick. Rytterne er halvt mekanikere og kan selv klare et hjulskifte.
- Nogle af vores ekstra hjælpere er måske heller ikke så trygge ved at skifte hjul, så der får rytterne selv lov til at gøre det, hvis det bliver et problem, siger Christian Moberg.
Brians Holm Quickstep har dog fundet en løsning på deres problem. Sportsdirektøren er nemlig også medejer af holdet Restaurant Suri - Carl Ras, hvorfor holdene har indgået en lille alliance for en dag.
- De steder, hvor vi ikke har soigneurs, har Restaurant Suri – Carl Ras deres. Så hjælper de vores ryttere der, og vi hjælper deres, de steder vi har soigneurs, fortæller Brian Holm.
Christian Moberg fortæller, hvorfor det kan være en fordel at have mange ekstra soigneurs på ruten:
Forældrene kan være en stor fordel
Når feltet rammer den første grusvej på Skovkærvej mellem Billund og Givskud efter 108 kilometer har Team ColoQuick en soigneur klædt i zebrastriber stående. Igen på Sønder Askærvej 20 kilometer senere.
Og det har de indtil den sidste grusvej 47 kilometer for mål, og sportsdirektøren Christian Moberg tror, at det kan blive afgørende.
- Vi ved alle, at hvis det bliver spredt i mange grupper, så er der langt fra den bil, jeg kører rundt i og ud til rytterne, så det er en kæmpe fordel at have folk stående for enden af alle grusveje, siger Christian Moberg.
- Der kommer helt sikkert til at være kaos, og nogle af de store hold vil komme ud for uheld, og det kan være vores chance for succes
Brian Holm vil også gerne have succes, men når der grus på vejene, kan der også nemt komme det i maskineriet. Han lever med, hvis ruten stikker en kæp i hjulet for hans ryttere.
- Selvfølgelig kommer vi til at punktere, men hvis en af vores ryttere pludselig bliver sat, så venter vi ikke på nogen. Det er bare ærgerligt. Så må de i udbrud på Vejle-etapen og vinde det tabte tid. Det er ikke verdens undergang. Ellers er der Tyskland Rundt i næste uge.
Du kan følge alle etaper af PostNord Danmark Rundt direkte på DR1 og her på dr.dk