3.800 højdemeter.
Verdens bedste cykelryttere får ingen blid start, når de i 2024 indleder Tour de France.
Tværtimod kan de se frem til at skulle træde godt og grundigt til i pedalerne, når det franske løb for første gang starter i Italien.
I de første etaper af verdens hårdeste cykelløb anno 2024 skal Jonas Vingegaard og kompagni nemlig klatre op over stigningerne i bjergkæden Appenninerne, fortalte løbsdirektør Christian Proudhomme til præsentationen af Tour de France-starten onsdag aften.
Særligt den allerførste etape, der ellers ofte er kendetegnet ved en kort, ikke udmarvende tur på enkeltstartscyklen, kommer til at blive svedfremkaldende for det oksende cykelfelt, fortæller løbsdirektøren på præsentationen.
- Vi forsøgte ikke bevidst at gøre starten hårdere. Det er simpelthen fordi, vi skal gennem Appenninerne. Det bliver syv stigninger, hvor feltet med sikkerhed ikke kommer sammen i mål, siger han ifølge RMC Sport.
Sammenlignet med Tour-starten i det relativt flade, danske sommerlandskab i år, bliver starten i 2024 derfor markant hårderde for rytterne, fortæller DR Sportens cykelkommentator, Tobias Hansen.
- Jeg tror aldrig før, det er sket, at man starter så hårdt med 3.800 højdemeter. Det udelukker et hav af ryttere, og det kommer til at betyde en masse for, hvem der stiller til start, siger han.
Derfor stiller det også store krav til Jonas Vingegaard og de andre klassementsryttere, der forventes at stå klar ved startstregen med skyhøje ambitioner.
- Hvis man har drømme om den gule trøje, skal man være der fra start, siger Tobias Hansen.
'Du kan tabe Touren i de første dage'
De mange stigninger på første etape er dog ikke det eneste bemærkelsesværdige ved Tour-starten i 2024, fortæller DR Sportens cykelekspert, Brian Nygaard.
Han tror nemlig anden etape, der byder på færre, men markant stejlere stigninger bliver endnu hårdere.
- Selvom profilen ikke ser sådan ud, vil jeg vove at påstå, at etape to er endnu sværere. Der kan man gøre en forskel i klassementet. Der skal de to gange over en stigning, der minder om den i klassikeren La Flèche Wallonne. Her stiger det op til 20 procent, siger han.
Skulle der være sprintere, der har drømme om at iklæde sig den gule trøje for en stund, bliver det derfor næppe i 2024, de får den drøm opfyldt, tror han.
Dertil er terrænnet for svært, og han erklærer sig også enig i at klassementrytterne skal ramme formen fra dag ét.
- Der kommer til at ske noget i klassementet allerede de første dage. Du kan tabe Touren allerede de første dage, siger Brian Nygaard.
Ingen paradekørsel i Paris
Den hårde start er dog langt fra det eneste bemærkelsesværdige ved Tour-ruten i 2024.
For første gang siden 1990 slutter løbet nemlig ikke med festlig paradekørsel efterfulgt af hektisk spurt på de parisiske brosten.
I 2024 skal Paris nemlig være vært for de olympiske lege, og verdens største cykelløb rundes derfor af med en tidskørsel i feriebyen Nice.
Tager man de cykelromantiske briller på, er det ærgerligt, at vi ikke får den ikoniske afslutning på Champs-Élysées, mener Tobias Hansen.
Men det er en naturlig selvfølge af, at der skal være OL i Paris, og derfor ser han frem til hæsblæsende spænding på sidste etape i 2024.
- Det iøjnefaldende er, at det bliver en vild afsluttende etape. Det hele bliver afgjort på den aller-allersidste dag, så det bliver spændende, siger Tobias Hansen.
I næste års udgave af Tour de France får vi dog den samme afslutning, som vi plejer. Her slutter løbet nemlig i Paris, mens det skydes i gang i Spanien.