Dagens James Bond-bjerg har før kostet en gul trøje: 'Sidste kilometer går direkte op i himlen'

Jonas Vingegaard skal køre defensivt og ikke gøre sig sårbar overfor konkurrenten Tadej Pogacar, siger DR Sportens cykelkommentator.

I 2017 mistede Chris Froome (dengang Team Sky) sin gule førertrøje på stigningen Peyragudes, der afslutter dagens 17. etape i Tour de France. (Foto: © PHILIPPE LOPEZ, AFP or licensors)

Pyrenæerne tjener ofte som opslidende pejlemærke for, hvem champagneproppernes afsender bliver, når Tour de France-feltet senere leverer paradekørsel på Champs-Élysées i Paris, og onsdagens 17. etape er næppe en undtagelse.

Her skal danske Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma) forsvare sin gule førertrøje over tre kategori 1-stigninger, og særligt den sidste, Peyragudes, agerer kort, hidsig affyringsrampe op mod målstregen.

Det mærkede benene hos DR Sportens cykelkommentator, Tobias Hansen, da han klikkede i pedalerne i formiddags og tilbagelagde de otte kilometer.

- Stigningen er jævn, og de kører på en bred vej. Rytterne kommer til at køre stærkt, indtil der mangler en kilometer. Her er den rigtig slem, især de sidste 500-600 meter er det 16-17 i stigningsprocent, viste min cykelcomputer, siger Tobias Hansen.

- Selvom første stykke kan virke let, kan de sagtens nå at eksplodere til sidst, fordi den er så stejl.

Se profilen for den sidste stigning på 17. etape, Peyragudes, herunder:

(© Tour de France)

Som et lille kuriosum kan det nævnes, at rytterne den sidste kilometer drejer fra landevejen og ind på landingsbanen ved den altiport (lufthavn til små fly i bjergterræn, red.), hvor Pierce Brosnan sneg sig rundt i skikkelse af agent 007 i James Bond-filmen Tomorrow Never Dies fra 1997.

- Og så går det bare direkte op i himlen, siger Tobias Hansen.

Herunder kan du komme med på cyklen, da DR Sportens cykelkommentator, Tobias Hansen, kørte Peyragudes, som er den sidste stigning på dagens Tour de France-etape:

Vingegaard har set stærk ud

For nuværende virker Jonas Vingegaards plan egentlig ganske, ikke let, men ligetil. Når den 25-årige danskers største konkurrent, Tadej Pogacar (UAE), lancerer sine forventede angreb, handler det om fortsat at bryde intimsfæren på slovenerens baghjul og holde sig til.

Forspringet på to minutter og 22 sekunder skal forsvares, forklarer Tobias Hansen, og Pogacars chancer for at æde sig ind rinder efterhånden ud.

- Tirsdag begyndte jeg at tælle ned fra fire. Nu er der tre etaper tilbage, hvor Pogacar kan nå at gøre noget, og hvor Vingegaard kan tabe Tour de France. I dag, i morgen og på lørdag på enkeltstarten. Så Pogacar skal gøre noget i dag, siger Tobias Hansen.

Det er tidligere set, at Peyragudes kan koste sekunder og initiere trøjebyt i klassementet. I 2017 gik 12. etape op ad stigningen, hvor franske Romain Bardet vandt etapen. Her tabte Chris Froome (dengang Team Sky) vigtige sekunder.

Den slagne brite krydsede målstregen med sammenbidte tænder og måtte give sin gule førertrøje videre til italieneren Fabio Aru.

- Jeg havde ikke benene på den sidste stigning. Den var brutal, sagde den firedobbelte Tour-vinder dengang, hvor han tabte 20 sekunder til Aru. Briten fik siden kæmpet sig tilbage og vandt Tour de France i 2017.

At Froome-scenariet skulle gentage sig, har Tobias Hansen dog svært ved at forestille sig. Hertil har danske Vingegaard simpelthen set for stærk ud. Samtidig er Pogacars hold blevet yderligere decimeret, efter Rafal Majka udgik inden dagens 17. etape med en skade.

- Flere eksperter siger, at dagens etape passer bedst til Pogacar, fordi den er kort og eksplosiv. Det vil jeg gerne opponere imod. Vi har set, at stejlt terræn også er Vingegaard-terræn.

- Vingegaard skal have en off-day, ellers tror jeg simpelthen ikke på, at Tadej Pogacar kan køre fra ham, siger DR Sportens cykelkommentator.

Derfor håber han også, at danskeren kører en smule defensivt.

- Der er ingen grund til at gøre sig sårbar. Så er der risiko for at gå i rødt og give Pogacar muligheden for at svare igen, siger Tobias Hansen.