Brostensetapen er afsluttet, og nogle sidder måske med en lidt mellemfornøjet fornemmelse, fordi etapen havde ikke lige så mange højdepunkter, som man så sidste år. Dagens etape havde dog stadig en masse spænding, hvor favoritterne blev testet til det yderste.
Ingen af de fire store favoritter tabte tid til hinanden, som man ellers havde forventet, men dagen kom til at gøre yderst ondt på de franske helte i Thibaut Pinot (FDJ) og Pierre Rolland (Team Europcar), som begge tabte over tre minutter.
Her ser vi nærmere på tre ting, vi lærte af 4. etape:
Brostenene etablerer sig i Touren
De firkantede sten bliver ofte diskuteret. Specielt efter sidste års løb. Skal de være med? Ødelægger de for meget? Den diskussion lakker dog så småt mod enden nu. Dagens etape bekræfter, at brosten bringer mere spænding, end de bringer styrt og ødelæggelse. Sidste års oplevelse var ekstrem.
Derfor kan man måske også forvente, at brostenene bliver en etableret del af Tour-programmet ligesom man ser det med en stigning som Alpe d'Huez, der i gennemsnit er med hvert andet år.
Tour-ledelsen bliver i disse år udfordret af Vuelta a España og Giro d'Italia på underholdningsværdien. De to andre etapeløb bliver mere ekstreme med flere bjergafslutninger. Derfor kan Tour de France svare rigtig godt tilbage med deres øjesten – brostenene.
Den gule Panzerwagen
Det har næsten været grinagtigt så tæt, at Tony Martin (Etixx-Quick Step) har været på den gule førertrøje i de første dage. Senest i går fik Chris Froome (Team Sky) trøjen med 0,07 sekunder for næsen af tyskeren. Men hvis man holder humøret højt og fortsætter med at kæmpe, så lykkes det til sidst.
Sådan gik det nemlig for Tony Martin i dag, da han smart udnyttede, at Team Sky egentlig ikke havde den store interesse i at bevare førertrøjen. Derfor er Der Panzerwagen, som tempospecialisten bliver kaldt, gul de kommende dage.
Det er han formentlig lige indtil 6. etape, hvor der atter er procenter i vejene. Og mon ikke, at Mark Cavendish (Etixx-Quick Step) sover ekstra godt i nat efter sin brutale brøler på 2. etape?
Verdens dyreste og måske bedste hjælperytter
Der har været meget tvivl om Peter Sagans (Tinkoff-Saxo) rolle i årets Tour de France. Efter dagens etape bør der ikke være nogen tvivl. Slovakken var over det hele for Alberto Contador (Tinkoff-Saxo). Hele tiden havde han fokus på, om Contador lå rigtigt, og hvis der var et hul op til konkurrenterne, så var han først til at lukke det.
Nok har snakken om, at Sagan er overbetalt fyldt meget, men man kan ikke sætte en finger på hans præstation i dag. Den var mildt sagt imponerende. Han manglede faktisk bare at hjælpe spanieren, når han skulle træde af på naturens vegne, men det har han masser af muligheder for at nå. Og så blev han i øvrigt nummer tre på etapen.
Det er vigtigt ikke at glemme, at Sagan faktisk kører ganske glimrende opad, så selv på bjergetaperne kan han ende med at spille en vigtig rolle i Contadors bestræbelser på at vinde ”The Double”. Spanieren får brug for alt det hjælp, han kan få, fordi Chris Froome og Vincenzo Nibali (Astana) ser skræmmende ud.