Vingegaard kan score 'et tocifret millionbeløb' på Tour de France-sejr

Jonas Vingegaard kan se frem til en lønforhøjelse og stor sponsorinteresse efter sin sejr i Tour de France, vurderer eksperter.

Sponsorer er en stor del af cykelsporten, og præger flere af løbenes trøjer. (Foto: © THOMAS SAMSON, Ritzau Scanpix)

Jonas Vingegaard kunne i går tage det store smil på og løfte armene op over hovedet, mens han skimtede ud over Champs-Élysées som nyslået Tour de France-vinder.

For mange år med utallige kilometer i benene, hård træning i mange meters højde og tre ugers intenst cykelløb betaler sig.

Ikke kun rent sportsligt, men også i kroner og øre.

Udover hæderen, lykønskningerne og løvebamserne følger der også store pengesummer med, når man kan trække den gule trøje over hovedet på Champs-Élysées i verdens hårdeste cykelløb.

  • Efter Jonas Vingegaard trådte ned fra podiet i Paris, fortsatte fejringen sammen med Jumbo-Visma-holdet på den hollandske ambassade. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)
  • Her fik den danske Tour de France-vinder sig et kys fra kæresten Trine. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)
  • Til stede ved festen var også Danmarks statsminister, Mette Frederiksen. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)
1 / 3

Men det giver også ens personlige og kommercielle brand vinger – og lønsedlen med, vurderer eksperter.

Nedenfor får du et overblik over, hvad Jonas Vingegaard formentlig kan forvente rent økonomisk det næste lange stykke tid.

Præmiepengene betyder mindre

Sådan så det ud, da Jonas Vingegaard endelig kunne lade sig hædre som Tour de France-vinder i går. (Foto: © THOMAS SAMSON, Ritzau Scanpix)

Som skrevet tidligere er det ikke småpenge, nogle ryttere kan se frem til, hvis de eller deres hold klarer det godt i Tour de France.

Som vinder af hele Tour de France får man nemlig lidt over 3,7 millioner kroner. Derudover vandt Jonas Vingegaard også den prikkede bjergtrøje samt to etapesejre, hvilket i alt indbringer ham over 350.000 kroner.

De høje beløb har dog ikke den store betydning for løbets førende rytter, vurderer DR Sportens cykelekspert, Brian Nygaard.

- Hos ryttere, der vinder løbet, tror jeg ikke, at det spiller den store rolle, siger han.

Udover den gule og den prikkede trøje har Jonas Vingegaards hold, Jumbo-Visma, også vundet den grønne sprintertrøje og flere etaper, hvilket også giver en god sjat penge.

Og alle præmiepengene ryger i en fælles pulje.

- Kutymen er faktisk, at man deler pengene med hele holdet. Det gælder også mekanikere, soigneurs og så videre. Det er heller ikke usædvanligt, at vinderen afstår fra at tage sin del af den præmiepulje, siger Brian Nygaard.

I alt uddeles der pengepræmier for over 17 millioner kroner under dette års Tour.

Lønsedlen kan vokse

Jonas Vingegaards lønseddel kan meget vel få et nøk op, efter hans store sejr i Tour de France. (Foto: © MARCO BERTORELLO, Ritzau Scanpix)

Udover pengepræmierne fra Touren, får Jonas Vingegaard også en sjat i form af en lønseddel.

For næsten præcis et år siden forlængede den danske cykelrytter sin kontrakt med Team Jumbo-Visma frem til udgangen 2024.

Og efter den forlængelse lyder hans løn på omkring 11 millioner kroner om året Ifølge B.T.'s og Ekstra Bladets oplysninger.

Formentlig forbliver lønnen dog ikke på det trin særligt længe.

- Han kan se frem til at få mere i løn, absolut, siger Brian Nygaard.

- En Tour-vinder – ja, selv en potentiel Tour-vinder, burde ligge væsentligt højere end det. Hvis det er det, de betaler, er det holdet og ikke Vingegaard, der har fået den gode ende af den aftale, siger han.

Selvom 11 millioner kroner lyder af meget, er det ikke så meget i forhold til Jonas Vingegaards konkurrenter.

Sidste år opgjorde den store franske sportsavis L'Équipe en oversigt over de bedst betalte cykelryttere.

Her topper den firedobbelte Tour de France-vinder Chris Froome listen med 41 millioner kroner om året, mens Jonas Vingegaards store rival Tadej Pogacar ligger nummer to og tjener 37 millioner kroner.

Kan indbringe mange, mange millioner

En af cykelsportens helt store profiler Wout Van Aert ses her med en hjelm fra Red Bull, som han er sponsoreret af. (Foto: © ANNE-CHRISTINE POUJOULAT, Ritzau Scanpix)

Det går hurtigt på landevejene, men det går også hurtigt væk fra landevejene, efter man har vundet et Tour de France.

Jonas Vingegaards følgere på Instagram er eksempelvis steget med 292 procent til 294.000 følgere siden Tourens start.

Og al den opmærksomhed, Tour-vinderen nu løber med, vil også tiltrække store sponsorer, vurderer Thomas Badura, der er direktør i sponsorrådgivningsfirmaet SponsorPeople og har arbejdet med sportsmarketing i 20 år.

- Han var tæt på sidste år, og i år har han vist, at han har det, der skal til. Derfor står han over for nogle rigtig interessante muligheder rent økonomisk, hvis han går i den retning, hvilket jeg tror, han vil gøre.

- Der vil med stor sandsynlighed opstå nogle muligheder i forhold til potentielle sponsorer, der gerne vil benytte ham og købe ind på den profil og atlet, han er, siger Thomas Badura.

Se, hvordan det så ud i Jonas Vingegaards fødeby, Hillerslev, da sejren var i hus.

Formentlig bliver det dog ikke alle henvendende sponsorer, vi vil se Jonas Vingegaard takke ja til, mener Thomas Badura.

- Jeg tror, han har en ekstremt høj integritet. Så hvis han skal ud og lave potentielle sponsoraftaler, er der ingen tvivl om, at ordentlighed, integritet og gensidig respekt skal være der. Derfor tror jeg, han vil være kritisk og stille krav til sponsorerne uden at være arrogant, forklarer han.

Det kan dog gå hen og blive et klækkeligt beløb, hvis den 25-årige cykelrytter spiller sine kort rigtigt.

- Jeg tror, han kan gå ud og skabe et sponsorfundament på et tocifret millionbeløb årligt. Ikke i den høje ende, men trods alt tocifret, hvis han gør det på den rigtige måde, siger Thomas Badura, direktør i SponsorPeople.