Tinkoff-Saxos Jesper Hansen stiller til start i et Grand Tour-løb for første gang, når han i dag triller ud på den 7,4 kilometer lange holdtidskørsel på Vuelta a Españas første etape.
Det spanske etapeløb har i de senere år fået ry som en uforudsigelig størrelse, hvor arrangørerne ikke er blege for at lave en rute, der presser rytterne til det yderste i bjergene.
Derfor er den 24-årige Jesper Hansen også spændt på, hvad der venter ham.
- Jeg forventer selvfølgelig, at det bliver hårdt. Men jeg må jo tage en dag ad gangen, for jeg har jo aldrig prøvet at køre et tre ugers etapeløb før, så jeg ser det som en oplevelse.
Han har fået til opgave at passe på holdets polske kaptajn Rafal Majka i bjergene, og selvom han er opsat på at gøre en god figur på den store scene, så har han også lyttet til gode råd fra erfarne folk.
- De snakker meget om, at man ikke skal lægge så hårdt ud den første uge, når man er ny, for så kan man godt risikere at få hammeren i den sidste uge. Man har selvfølgelig en hviledag, men det er jo ikke nok til at blive frisk. Så det bliver spændende at se, hvordan kroppen reagerer, siger Jesper Hansen, der tidligere på sæsonen vandt Tour of Norway.
Holdtidskørsel på sand
Allerede inden det første tråd i pedalerne har Vuelta a Españas ruteplanlæggere ramt strid modvind på grund af holdtidskørslen fra Puerto Banus til Marbella på den spanske solkyst, hvor en del af etapen skal køres på et underlag med sand.
Et underlag, der er yderst risikabelt, når det kombineres med høje hastigheder og hårdtpumpede ringe på racercykler, og som derfor har mødt stor kritik fra rytterne.
Derfor er etapen neutraliseret, så der ikke er risiko for at tabe tid på etapen i det samlede klassement. Og Jesper Hansen er heller ikke synderligt imponeret af den spanske løbsledelses beslutning om at sende rytterne ud på tilsandet underlag.
- Nogle gange tænker de mere på at skille sig ud fra de andre løb, og at lave noget, der er lidt vildere end de andre, for at tiltrække sig opmærksomhed, og så glemmer de måske lidt at tænke på os, der rent faktisk skal køre løbet, og om et det overhovedet fungerer, det de har fundet på.
Sidste års Vuelta a España blev også indledt med en holdtidskørsel, og den blev vundet af Movistar.