Med offentliggørelsen af Cristiano Ronaldo-transferen, sparkede den engelske fodboldklub Manchester United for alvor gang i fodboldweekenden.
Klubbens hjemmeside var lagt ned i næsten en time, og Manchester Uniteds opslag på Twitter om handlen rundede på nærmest ingen tid en million likes.
Ja, der var stor interesse for Cristiano Ronaldos tilbagevenden til den klub, hvor han tog skridtet fra talentfuld og håbefuld til megastjerne i fodbolden gennem sine seks sæsoner mellem 2003 og 2009.
Det er da også en god historie, at Ronaldo vender tilbage til sin tidligere klub. Men den 36-årige portugiser kommer til at tilbyde langt mere end blot et nostalgisk fix til Manchester Uniteds fanskare.
DR Sportens fodboldekspert Francis Dickoh udlægger teksten:
At vinde her og nu
- Manchester United har et vindue, hvor de ikke har en angriber, der kan lave 20 mål i ligaen. Det er sagt i respekt for Edinson Cavani, men når der kommer en mulighed for at hente sådan en angriber, og du har den trup, United har fået samlet til denne sæson med Raphael Varane og Jadon Sancho, der er kommet til, så handler det om, at Ole Gunnar Solskjær vil forsøge at vinde noget nu, siger Francis Dickoh.
- Ronaldo kommer med en vindermentalitet. Men han kan også give noget tilbage. Han kender klubben indgående og er et kæmpe ikon. Jeg er sikker på, at der er mange af de unge spillere i Manchester United, der har set Ronaldo spille i Uniteds røde trøje.
- Alle har rost hans arbejdsmoral og den måde, han gerne vil lære fra sig og indgyde vindervilje. Manchester United har manglet det sidste. De tabte Europa League-finalen til Villarreal i seneste sæson, og der kan Ronaldo give den sidste kvalitet.
Selvforståelse
- Man forhindrer Manchester City i at hente Ronaldo. Man vil ikke lade en konkurrent forstærke sig med en af sine egne. Når der åbner et vindue for en spiller, man ikke havde regnet med, og man ser en af sine konkurrenter jage ham, så er det også for at stikke en kæp i hjulet på Manchester City.
- Der er ingen tvivl om, at Manchester City er holdet, man skal slå, hvis man vil vinde Premier League. Og det vil utvivlsomt være sværere, hvis Cristiano Ronaldo er for enden af alle de afleveringer, der kommer på tværs i feltet, som Manchester City kreerer.
- Man vil ikke lade en direkte konkurrent, og slet ikke den "irriterende lillebror" i historisk kontekst, tage et af sine ikoner. Det er sket før med eksempelvis Denis Law og Peter Schmeichel. Det vil man helst ikke se.
Kommerciel værdi i særklasse
- Det har noget med ego at gøre. Det er ikke så meget på banen, men brandet. Stort set lige meget, hvordan det går sportsligt, så vil det være et plus, selvom de har brugt så mange penge på ham, så vil det være et plus på klubbens renomme og i forhold til dens forretningsplaner.
- At gå ind og tage en af historiens allerbedste fodboldspillere, selvom at han er oppe i sin alder, så har det også noget at gøre med, at man brander sig som en af de største selv. Det har noget med selvforståelse at gøre. Og ikke så meget, hvad Ronaldo kan levere på banen, men alt det han kan levere uden for banen i forhold til klubben, fans og brandet.
- Det er sat lidt på spidsen, men han er så stort et brand, som faktisk kan give et plus på bundlinjen for Manchester United. Man skal huske på, fodbold er underholdning, men det er også en forretning. Og der har United fået et vigtigt trumfkort i Ronaldo, siger Francis Dickoh.
