Divisionsforening frygter krise vil bremse kvindefodbold: ’Det vil være dødærgerligt’

Sponsorindtægterne til kvindeklubberne risikerer at lide knæk på grund af coronakrisen.

Når erhvervslivet som følge af coronaepidemien er i krise, gør det ondt på Fortuna Hjørrings økonomi, siger bestyrelsesformand Birgit Christensen. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Efter sommerens VM i Frankrig står det for alvor klart, at kvindefodbold er inde i en rivende udvikling. Over en milliard tv-seere verden over så med under slutrunden.

I Danmark er der også fremgang. I fjor blev Gjensidige Forsikring ny hovedsponsor for kvindeligaen for en treårig periode - en historisk aftale, proklamerede Dansk Boldspils Union (DBU).

Formand for kvindedivisionsforeningen Kim Kjærhus har også kunnet mærke den stigende interesse for kvindefodbold. Især ude i erhvervslivet.

- Det er blevet nemmere at komme ud og sælge kvindefodbold til sponsorere, end det har været tidligere, siger han.

I sommer blev Gjensidige Forsikring præsenteret som ny hoved- og navnesponsor for den bedste kvindelige fodboldrække i Danmark. (Foto: © NILS MEILVANG, Nils Meilvang)

I klubberne har de også mærket den stigende interesse. I KoldingQ er udviklingen kun gået fremad de seneste år, fortæller bestyrelsesformanden i klubben, Niels Sterndorff.

- Vi har oprustet på rigtig mange områder, også på det kommercielle. Vi har fået nye farver, nyt tøj til alle, stort støvlesponsorat, så der er rigtig mange ting, der lige så stille kommer. Der er kommet meget mere fokus på kvindeligaen, siger Niels Sterndorff.

Kim Kjærhus mener, at kvindefodbolden står foran sit helt store gennembrud. Men nu hvor coronakrisen har medført nedlukning af store dele af samfundet, herunder også kvindeligaen, kan det ændre sig.

- Vi stod på tærsklen til at sige, nu sker det. Men nu frygter vi, at det kan gå hen og blive bremset, og det vil være dødærgerligt, siger Kim Kjærhus.

Afhængig af sponsorkroner

Selvom kvindefodbolden i disse år udvikler sig stærkt, er der stadig langt op til herrefodboldens budgetter. Tilgangen af Gjensidige Forsikring som ny hovedsponsor for kvindeligaen gav en tiltrængt økonomisk indsprøjtning til ligaen.

- Det er jo vigtigt, at vi får nogle penge fra DBU. De har solgt hovedsponsoratet for ligaen til Gjensidige Forsikring, og det får vi penge ud af, og det er rigtig vigtigt for klubberne, siger KoldingQ’s bestyrelsesformand, Niels Sterndorff.

Mens superligaklubberne blandt andet tjener penge på tv-aftaler, transfers, billetindtægter og sponsorkroner, har kvindeligaens klubber færre økonomiske ben at stå på, forklarer sportsøkonom ved University College Nordjylland, Kenneth Cortsen.

Ifølge Kenneth Cortsen fylder medierelaterede indtægter ikke for alvor noget i dansk kvindefodbold, og det gør, at klubberne i kvindeligaen i endnu højere grad er direkte afhængige af sponsorindtægter.

- Når alt kommer til alt, så lever kvindefodbolden i høj grad af erhvervslivets ve og vel, og det grundlag er blevet mere sårbart, fordi vi står i den her krise, siger han.

Når turneringen er sat på pause, har klubberne svært ved at tjene penge, lyder det bl.a. fra Fortuna Hjørring. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Det kan de genkende hos kvindeligaens tophold, Fortuna Hjørring. Spillerne er sendt hjem fra træningsanlægget, så klubben kan få økonomisk kompensation som en del af regeringens hjælpepakker.

Men det er ikke den eneste økonomiske udfordring for bestyrelsesformanden i Fortuna Hjørring, Birgit Christensen.

- Når turneringen ligger stille, så er det også svært at tjene penge. Det allervigtigste lige nu er at få samfundet op at køre igen, for ellers kan vi ikke få penge i kassen, siger Birgit Christensen.

Det er sponsorater, der er med til at drive Fortuna Hjørrings ligahold, fortæller Birgit Christensen. Så når erhvervslivet som følge af coronaepidemien er i krise, gør det ondt på klubbens økonomi.

Også i KoldingQ mærker bestyrelsesformand Niels Sterndorff, at det er sværere at forhandle sponsorater hjem, når erhvervslivet er i knæ.

- Alt ligger stille lige nu. Al sponsoraktivitet og alle de aftaler, jeg havde i kalenderen, dem har jeg strøget, for det bliver ikke til noget lige nu. Det er gået i stå, siger Niels Sterndorff.Og netop pengene er ifølge bestyrelsesformanden i KoldingQ det vigtigste, hvis udviklingen af kvindeligaen skal fastholdes.

- Pengene er jo lig med udvikling. Klubudvikling er jo formentlig det vigtigste. Det er jo pengene, det drejer sig om, for at kunne udvikle sin maskine og gøre det hele mere professionelt, siger Niels Sterndorff.

Tætpakket kampprogram

Men det er endnu uvist, hvornår coronakrisen er under kontrol, og fodbolden kan begynde at rulle igen. Kvindedivisionsforeningens formand Kim Kjærhus håber, at kvindeligaen kan starte op igen i løbet af maj måned.

Klubberne kan forvente et komprimeret kampprogram, hvis turneringens resterende ti runder skal afvikles i foråret. Da det ikke er alle klubberne, der har et professionelt setup, er det forskelligt, i hvilken grad spillerne selvtræner, men fælles for klubberne er, at ingen afholder fælles træning i klubbernes faciliteter.

I Fortuna Hjørring selvtræner spillerne lige nu hver for sig, og et tætpakket kampprogram kan få konsekvenser for truppen, mener bestyrelsesformand Birgit Christensen.

- Det kan blive svært for vores spillere, fordi de nu er sat lidt ud af træning. Det kan jo betyde flere skader, og er der så spillere nok?, siger Birgit Christensen

Fortuna Hjørring vandt efterårets grundspil, og hvis turneringen starter op igen, skal holdet kæmpe om medaljer og en plads i Champions League.