'Man må pisse eller stå af potten', som det en smule bombastisk hedder.
Og det har folkene bag den nye kvindeliga så gjort, efter at det i en lang årrække ikke er lykkedes at skabe et særligt kommercielt attraktivt produkt i dansk kvindefodbold.
En aftale med Gjensidige Forsikring blev for knap en uge siden præsenteret som den største aftale nogensinde i dansk kvindefodbold, og det er naturligvis med til at hæve ambitionerne for det produkt, kvindefodbolden, som lige nu har et kæmpe-momentum globalt set.
Over en milliard tv-seere fulgte således med under sommerens VM i Frankrig.
Til præsentationen af den nye kvindeliga var der fløjet kyndig ekspertise ind fra Spanien. Pedro Malabia, chef for kvindernes La Liga, kunne med vid og engagement berette om de kvantespring, som ligaen i det fodboldgale land over de seneste fire år har taget.
Fra et produkt uden ben at stå på, ingen hold eller interesse, til et foreløbigt højdepunkt i marts, hvor 60.739 tilskuere overværede Atlético Madrid spille mod FC Barcelona.
Alt sammen, fordi cheferne i den spanske La Liga tog ansvaret på sig og så mulighederne i at 'låne' lidt brandværdi samt give en platform til kvinderne, så der kunne komme gang i sagerne, siger Pedro Malabia, der har 20 års erfaring med kvindefodbold i Spanien.
- Kvindefodbold i Spanien var en døende patient. Der var ingen interesse fra det spanske fodboldforbund, fra fans eller klubber. Men klubberne gik sammen til La Ligas præsident og bad om at gøre noget, og den opgave tog præsidenten på sig.
- Fire år senere er 41 klubber involveret i at løfte projektet sammen, og der er brugt mange ressourcer på at få folk til at forstå, at det ikke er pigefodbold, men kvindefodbold, og at kvinderne altså kan spille fodbold, siger Pedro Malabia.
12 af de 16 hold i kvindernes La Liga spiller i samme klub som et herrehold fra de to bedste, spanske divisioner, og der kommer hele tiden flere til. Eksempelvis har Real Madrid i juni annonceret klubbens første kvindehold.
Skal tænke som virksomheder
Til præsentationen skulle man spejde langt efter repræsentanter fra de 14 superligaklubber, men det skal man ikke lægge så meget i, lyder det fra Pedro Malabia.
Klubberne skal nok se fidusen, hvis de angriber det fra den rigtige vinkel. Men det kræver investeringer, og det kræver ansvarlig ledelse, så man ikke risikerer at skabe en boble af store lønninger, som før eller siden vil briste.
Fokus skal i stedet være på at investere i klubbernes infrastruktur.
- De mange millioner, som er kommet ind i projektet i Spanien, er først og fremmest gået til at udvikle klubbernes organisation, infrastruktur og kommunikation. På den måde har det været muligt at tage små skridt hele tiden med digitale kampagner, muligheden for livescore og enkelte, velproducerede kampe på tv, siger Pedro Malabia.
Det vigtigste var dog, at så mange etablerede klubber i La Liga gik sammen om at bruge deres platform til at promovere kvindefodbolden med den mission, at bundlinjen ikke var det vigtigste lige nu. Det handlede om at tage ansvar, løfte i flok.
Det var aldrig et spørgsmål om tvang, som eksempelvis Kvindekommisionen i 2018 lagde op til, da de fremlagde en rapport i forlængelse af arbejdet om at skabe fundamentet for den nye kvindeliga.
- For tvang virker ikke, siger Pedro Malabia.
- Det er svært at se, at det skulle føre noget godt med sig. Superligaklubber og investorer skal i stedet introduceres til kvindefodbold som en usleben diamant, og de skal se den nye kvindeliga som et blankt lærred, man kan male, som man vil. Det kræver de rette forudsætninger og lederskab at få det på skinner, men det er allerede mere end godt på vej i flere europæiske lande, så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre i Danmark?
Første runde af den nye kvindeliga blev spillet i går. Her blev alle kampene streamet på nettet, mens Brøndby mod FC Nordsjælland var udnævnt til rundens 'Supermatch'.
