Har man fulgt bare lidt med i Formel 1, ved man, at bilerne ofte matcher hovedsponsorens farver og er plastret til med sponsornavne.
Men sådan er tilfældet ikke i morgen, når Formel 1-holdet Haas' racere triller ud af garagen til den sidste testdag i Barcelona.
Her kommer bilerne til at være helt hvide. Uden de russiske farver eller sponsornavnet Uralkali, der er en russisk gødningsproducent. Det skriver det amerikanske medie ESPN.
Uralkali er ejet af den ene Haas-kører Nikita Mazepins far, Dimitri, og på grund af Ruslands invasion af Ukraine har holdet været nødsaget til at ændre bilens design. Det vurderer BT's Formel 1-journalist, Peter Nygaard.
- Et amerikansk team med russiske sponsorer, det går bare ikke. Det er den dårligste kombination, du kan komme på. Så efter pres fra alle sider er alle blevet enige. Det var en tabersag fra start, siger Peter Nygaard til DR Sporten.
Man har tidligere set Formel 1-racere uden sponsorer, men det har som oftest haft noget at gøre med manglende betalinger, forklarer Peter Nygaard.
At politik på denne måde direkte påvirker sporten er ikke hverdagskost i Formel-1. Her skal man ifølge Peter Nygaard helt tilbage til 80'erne, hvor den franske regering forbød to franske hold at deltage i et sydafrikansk grandprix på grund af apartheidstyret.
- Man snakker altid om, at man ikke skal blande sport og politik. Det gælder ikke kun Formel 1.
- Men nogle gange bliver tingene trukket så skarpt op, at man er nødt til at slå en streg i sandet. Det er det, vi oplever nu, siger Peter Nygaard, der lige er kommet hjem fra Barcelona, hvor træningen frem mod den kommende Formel 1-sæson finder sted.
En hvid bil kan være første trin
Folk husker nok den danske racerkører Kevin Magnussen, der var én af Haas' to kørere.
Nu hedder de Mick Schumacher og Nikita Mazepin, og det er ikke helt tilfældigt.
Det skyldes, at det amerikanske hold søgte mod kørere med penge, da svingende resultater havde sat aftryk på holdets budgetter.
- Haas blev tvunget til at finde en køre, der havde penge med. Det var det, der kostede Kevin Magnussens Formel 1-karriere. Der skulle køre én, der havde nogle penge med hjemmefra, siger Peter Nygaard.
Det har de to nuværende kørere. Særligt Nikita Mazepins far bidrager til Haas' budget.
- Han er en af dem, der blev rig ved at være tæt på Putin. Han har tjent milliarder på et gødningsfirma, så der er masser penge, og han har store ambitioner på sønnens vegne, siger han.
Peter Nygaard tror ikke, at de fjernede sponsorer er det sidste, vi kommer til at opleve i denne sag, da holdet er afhængigt af de russiske millioner.
- Jeg kan sagtens forestille mig, at Haas får store økonomiske problemer, hvis der ikke kommer penge fra Rusland, siger Peter Nygaard og henviser til sanktionerne om indefrysning af russiske midler.
Ifølge den danske journalists oplysninger skulle 60 procent af sæsonbudgettet allerede være indbetalt på Haas' konto, så der vil gå en rum tid, før man vil se eventuelle konsekvenser.
Og netop konsekvenser kan også ramme holdets 22-årige russer, Nikita Mazepin, der ikke anses af Peter Nygaard som værende verdens bedste racerkører:
- Han har den plads, fordi hans far betaler. Bliver der ikke betalt, så er hans plads i fare.
Russisk grandprix under luppen
Der er fra dansk og udenlandsk side blevet indført sanktioner imod Rusland. Varslinger om sanktioner af kulturelle begivenheder i Rusland har også været på tegnebrættet, og her har blandt andet det russiske Formel 1-grandprix i Sotji, der finder sted i september, været oppe at vende.
Champions League-finalen i fodbold i slutningen af maj ønskes også flyttet væk fra Rusland og Sankt Petersborg. Uefa har indkaldt til et hastemøde fredag formiddag, hvor det forventes, at Champions League-finalen er på dagsordenen.
I motorsporten har forbundet endnu ikke truffet en beslutning om grandprixet i Sotji, men det bliver der sandsynligvis på sigt, lyder meldingen fra Peter Nygaard.
- Jeg kan ikke forestille mig, at vi skal til Sotji.
- Som det ser ud i dag, vil man afbryde al sportslig samkvem med Rusland. Det vil også gælde grandprixet, som vel sammen med Champions League-finalen er de største sportsbegivenheder i Rusland i år, siger Peter Nygaard.
Skulle det ende med et 'nej tak' til grandprix i Rusland, forventer han, at erstatningsløbet vil finde sted i Tyrkiet.
