- Hvis man ikke havde selerne på, ville man ryge ud af bilen.
Kevin Magnussen fortæller begejstret om Eau Rouge, det måske mest ikoniske sving i Formel 1. Den lynhurtige venstre-højre-venstre kombination på Spa-Franchamps banen, hvor Belgiens Grand Prix køres i denne weekend.
- Jeg elsker Eau Rouge - det er bare et mega sving, siger Kevin Magnussen til DR Sporten.
Eau Rouge, der er opkaldt efter det rødlige vand i den lille bæk der løber under banen, er reelt tre sving: Efter en nedadgående bakke kommer et venstresving, der omgående går over i et højresving og en stejl stigning, der slutter med endnu et lynhurtigt venstresving. Sektionen op ad bakken kaldes også Raidillon.
Hastigheden gennem svingene er tæt på 300 kilometer i timen og g-påvirkningen er så voldsom, at kørerne føler sig vægtløse - i cirka et halvt sekund føles det som om, det kun er sikkerhedsselerne, der holder dem på plads i cockpittet.
Tidligere var Eau Rouge en af de største styrkeprøver i Formel 1. Det var et sving, hvor det ikke var naturligt at holde speederen i bund - hvor kørerne mentalt og kun på enkelte afgørende omgange skulle beordre kroppen til at holde højre fod strakt. Det var et sving, hvor kørerne tog luft ind, når de nærmede sig og først åndede ud, når det var overstået.
Michael Schumacher voksede op kun 100 km fra Spa-Francorchamps, kaldte banen sin dagligstue og vandt i alt seks belgiske grandprixer. I 1990´erne sagde han om Eau Rouge:
- Det er det mest udfordrende sving i Formel 1. Man kommer nærmest flyvende ned af bakken, og så er det som om, der pludselig dukker et bjerg op foran én. Følelsen, når man kører igennem svinget og det begynder at gå opad, er den største lykke, man kan opleve som racerkører.
Schumachers forgænger på Formel 1-tronen, brasilianske Ayrton Senna, tilføjede:
- Hver eneste gang man kommer til Eau Rouge, skal man afveje fordele og ulemper: Den tid man kan vinde, mod den risiko man løber.
I de seneste år har Formel 1-bilerne takket være forfinet aerodynamik og forbedrede dæk haft så meget vejgreb, at kørerne kunne drøne igennem Eau Rouge uden at lette på gassen.
Til denne sæson er Formel 1-reglementet ændret. Effekten fra aerodynamiske hjælpemidler som front- og bagvinge er reduceret markant, men til gengæld skaber bilens bund nu en suge-effekt og dermed også vejgreb.
Kevin Magnussen forventer, at de nye 2022-biler også vil kunne køre gennem Eau Rouge med speederen i bund.
- I hurtige sving er de nye biler omtrent lige så gode og hurtige som de gamle, så jeg ville blive overrasket, hvis Eau Rouge ikke stadig er fuld gas, siger han til DR Sporten.
I sammenligning med det Schumacher og Senna oplevede, har de moderne Formel 1-biler gjort udfordringen ved Eau Rouge mindre. Men de højere hastigheder har samtidig gjort risikoen større.
For tre år siden omkom den franske Formel 2-kører Anthoine Hubert i en ulykke i Eau Rouge, og til dette års belgiske grandprix er sikkerheden øget med nye afkørselsarealer.
- Jeg kender ikke ret meget til de nye ændringer af banen, siger Kevin Magnussen.
Flere steder på Spa-Francorchamps er asfalterede afkørselsarealer nu afløst af store ’sandkasser’, der skal fange løbske biler.
- Jeg synes på mange måder, at det er en bedre løsning, siger Magnussen.
- Det vil også gøre det nemmere at vurdere, hvornår man er uden for banen, og det hele bliver lidt sværere. Det er kun en god ting.
Kevin Magnussen slap omtrent uskadt, da han på sjette omgang af Belgiens Grand Prix 2016 havde karrierens største crash i Eau Rouge.
Sammenstødet med barrieren knuste hans Renault-racer, men danskeren kunne selv kravle ud af bilvraget.
- Jeg ramte curben en lille smule mere end på de andre omgange, og så tabte jeg bilen, der lavede den hjulspind oppe i luften. Det er helt klart den vildeste crash jeg har haft, fortæller han.
Belgiens Grand Prix er det første løb efter Formel 1´s sommerpause, og det efterfølges i de kommende to weekender af løb i Holland og Italien.