Dårlig sigtbarhed og en traktor på kørebanen var i weekenden tæt på at koste den franske Formel 1-kører Pierre Gasly livet i det japanske grandprix.
Det mener franskmanden i hvert fald selv. Pierre Gasly nåede kun med nød og næppe at undvige køretøjet, der stod placeret på banen på grund af en ulykke hos en anden kører, og var efterfølgende meget chokeret over hændelsen.
Løbet blev dog udsat i hele to timer på grund af det øsende regnvejr, hvorefter franskmanden igen kunne sætte sig bag rattet og gennemføre Japans grandprix - denne gang på mere tørre veje.
Som følge af hændelsen er der nu kommet et forslag, der skal give Det Internationale Motorsportsforbund, FIA, bedre mulighed for at vurdere, om køreforholdene er sikre for Formel 1-feltet.
Forslaget kommer fra tyske Alex Wurtz, der som formand i Formel 1-kørernes forening, repræsenterer kørerne. Ideen er, at de skal have lov til at køre såkaldte "informationsomgange", når vejret er dårligt at køre i.
- På denne omgang vil kørerne kunne se, hvordan forholdene er. Vi kan have 20 forskellige meninger om de 20 kørere, der sætter deres liv på spil. Men med denne omgang er det på et mere informeret grundlag, FIA skal træffe beslutningen for kørerne på, siger Alex Wurtz til motorsport.com.
- Løbslederen vil få et bedre informeret billede, og alle de millioner af seere rundt om i verden kan selv se, hvordan forholdene er.
Særligt sigtbarheden kan være svært at vurdere for den såkaldte safetycar, der, som reglerne er nu, tester om forholdene er sikre nok til at sende det lynhurtige felt ud i.
Dens dæk er nemlig overdækket af skærme, og det er ikke tilfældet for Formel 1-bilerne med de brede dæk. Og så er der også den detalje, at den langt fra kører lige så hurtigt som de aerodynamiske racerbiler.
- Man ser en safetycar køre for sig selv med lidt sprøjt, og fyren derinde hygger sig. Det er fuldstændig anderledes, end når man pludselig skal sende de 20 Formel 1-biler ud, siger Alex Wurtz.
Konstruktivt forslag - men kan det lade sig gøre?
Indtil videre har løbsledelsen dog vurderet, at det er nok at lade en safetycar forholde sig til, om vejret er for usikkert at køre i frem for at bede kørerne om selv at gøre det.
Peter Nygaard, der er Formel 1-ekspert hos DR Sporten, erklærer dog sig enig med Alex Wurtz i, at sammenligningsgrundlaget er helt skævt.
Han mener, tyskerens forslag er konstruktivt, da det vil give løbsledelsen bedre input at vurdere ud fra.
Det er dog måske ikke helt lige til at lade kørerne trille rundt i et par ekstra omgang, fortæller han, da der er regler for, hvor meget benzin bilerne må bruge.
- De har jo kun en vis mængde benzin til løbet. Og hvis de skal til at bruge mere til at køre informationsomgange, er det jo et problem, siger Peter Nygaard.
Derudover har Formel 1 også en række TV-forpligtelser, de skal leve op til, fortæller Formel 1-eksperten, og de kan også komme i vejen for en potentiel indførsel af de såkaldte informationsomgange.
Trods øsende regnvejr kan løbet nemlig kun blive afholdt inden for en afgrænset tidsperiode, hvis altså ikke det skal aflyses helt. Det ønsker McLaren-køreren Daniel Ricciardo dog, bliver mere fleksibelt, så et løb kan udskydes til et tidspunkt, hvor vejret er mindre risikofyldt at køre i.
Men når det kommer til sikkerhed, burde det kunne lade sig gøre at lave en regelændring, mener Peter Nygaard.
- Det er meget tungt, medmindre man gør det ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, og det er det her jo, siger han.