Kevin Magnussen var hurtig til at kalde weekenden for en omgang møg.
Den danske Formel 1-kører udgik efter 54 af 58 omgange i søndagens grandprix i Australien og blev derudover sat til vægs af holdkammeraten Nico Hülkenberg, som sluttede på en syvendeplads.
Den danske Haas-kører skal dog passe på, at det ikke er hele sæsonen, som bliver noget møg.
Det mener Peter Nygaard, DR Sportens Formel 1-ekspert, som var i Melbourne for at dække grandprixet. Sæsonen er blot tre løb gammel, men i Australien sluttede Kevin Magnussen for tredje gang bag sin tyske kollega og interne konkurrent, Nico Hülkenberg, i kvalifiationen.
- Kevin Magnussen hænger i en tynd tråd, hvis Nico Hülkenberg ender med at banke ham gennem hele sæsonen, siger Peter Nygaard til DR Sportens podcast, Tyvstart.
- Lige nu har Hülkenberg selvtilliden. Hans tilgang er bedre end Kevin Magnussens, som har været skuffet og indebrændt efter sin start.
Hülkenbergs hastighed hæmmer Kevin
Der er knap fire uger til sæsonens næste grandprix i Aserbajdsjan, og fortsætter Nico Hülkenberg med at udplacere Kevin Magnussen, kan sidstnævnte ende med at stå uden et job, når kontrakten med Haas udløber efter denne sæson, vurderer Peter Nygaard.
- Det bemærkelsesværdige er, at Hülkenberg kom til Haas efter tre år uden et fast sæde og er hurtigere end Kevin Magnussen, som har kørt seks sæsoner for Haas. Det får helt sikkert Günther Steiner (teamchefen, red.) til at tænke over tingene, siger han.
Formel 1-eksperten skynder sig dog at understrege, at ovenstående er skrækscenariet, for der er endnu grund til optimisme for Kevin Magnussen.
Årsagen til Nico Hülkenbergs succes skyldes blandt andet, at Haas-bilen i 2023 passer bedre til tyskeren end til Kevin Magnussen, vurderer Peter Nygaard.
For selvom vilkårene var de samme for de to kørere ved sæsonstart, har Hülkenbergs relative succes betydet, at han har haft mest indflydelse på de justeringer, som Haas har foretaget i løbet af de første tre grandprixer, fortæller DR Sportens Formel 1-ekspert.
- Det er lidt et problem, for foreløbig har Kevin Magnussen skulle tilpasse sig Hülkenbergs kørestil. Når ingeniørerne skal udvikle bilen, lytter de mest til den kører, som klarer sig bedst, og det har Hülkenberg. Det kan godt hæmme Kevin Magnussen, siger Peter Nygaard.
Vågnet op til en ny virkelighed
Kevin Magnussen er dog omstillingsparat og ganske hurtig til at tilpasse sig forandringer, påpeger Peter Nygaard.
Det så man blandt andet i Australien, hvor der trods uheldet kort før målstregen var positive tegn at spore fra Kevin Magnussen.
- Han er stadig lidt nervøs for bilen, selvom det bliver bedre og bedre. I Australien fik Haas lidt et gennembrud, og det er, fordi Kevin Magnussen har tilpasset sig Hülkenbergs setup, siger Peter Nygaard.
Formel 1-eksperten er derfor heller ikke bekymret for, at Kevin Magnussen nok skal få vendt formkurven. Kan danskeren slutte foran sin tyske holdkonkurrent i "to til tre løb i træk", vipper han ganske givet Hülkenberg af førstepladsen i det interne regnskab.
- Kevin Magnussen havde det relativt nemt mod sin tidligere holdkammerat Mick Schumacher, men nu er han vågnet op til en anden virkelighed. Det skal han vænne sig til. Kevin er ikke i en krise, men selvtillidsmæssigt er Hülkenberg foran i øjeblikket, mener Peter Nygaard.
Du finder dagens afsnit af Tyvstart samt tidligere episoder ved at følge nedenstående link.
Den tyske Haas-kører har seks point og er at finde på 9. pladsen. Det er fem point bedre end Kevin Magnussen, som er nummer 17. En weekend med medvind vil dog gøre mirakler for den danske fartdjævel i resten af sæsonen, vurderer DR Sportens Formel 1-ekspert.
Haas' bil er nemlig markant bedre end versionen fra sidste sæson, og før eller siden vil det også spille ud til Kevin Magnussens fordel.
- Skal vi være positive, er der skud i raketten hos Haas’, og det skal Kevin nok også få udnyttet. Det ser ikke kulsort ud, og jeg er sikker på, at det nok skal vende for ham, siger Peter Nygaard.