I denne weekend køres det berømte Formel 1-løb i Monacos gader. Det er en teknisk bane, hvor kørernes tekniske egenskaber umiddelbart er vigtigere, end hvorvidt der er fart i raceren. Netop dette kan vise sig at blive en stor fordel for Kevin Magnussen.
- Det der er vigtigt i Monaco, er det, vi kalder mekaniske vejgreb. Det er vejgreb, der bliver skabt af undervognen med støddæmpere og fjedre. Der har Renault indtil videre været rigtig stærke, så banen passer godt til bilen, siger Peter Nygaard, der er BT’s Formel 1-ekspert.
- En kombination af en bil, der passer godt til banen, og en tændt Kevin, som efter min mening kører bedre end nogensinde, kunne godt give en placering ved start i den nederste del af top 10. Altså blive en del af Q3, forklarer han.
Alt kan ske
En placering i top 10, når løbet bliver skudt i gang på søndag, kan åbne op for en masse muligheder for Kevin Magnussen, da Monacos Grand Prix som sædvanligt er uforudsigeligt.
- Hvis man starter så højt i Monaco, så kan alt ske. Der er altid mange biler, der udgår, fordi de kører i barrieren. I vejrudsigten lover de øsende regnvejr, så det kan også være en ekstra joker, som kan spille i Kevins hænder, men selvfølgelig også sætte ham af i første sving, siger Peter Nygaard.
Det er ikke kun forholdene, der er optimale for Kevin Magnussen. Også bilen er forbedret. Han har ikke bare fået en ny motor med flere hestekræfter, men også andre ting er blevet forbedret.
- Han har en bedre bil med til Monaco. Den er helt sikkert forbedret. Der er kommet aerodynamiske forbedringer hele vejen rundt. Det gælder dog for alle bilerne, så de er alle sammen gået et skridt frem, men jeg tror, at Kevins og Renaults skridt er større, fordi der er mere udviklingspotentiale i den bil, da de startede langt bagud, forklarer Peter Nygaard.
Kevin Magnussen har selv tidligere sagt, at han kan mærke en forbedring i den nye motor, han har til løbet i Monaco.