Kevin er tilbage i Formel 1: Her er ændringerne, du skal holde styr på

Der er sket flere ændringer, siden Kevin Magnussen sidst kørte Formel 1.

Kevin Magnussen er tilbage i Formel 1 efter én sæsons fravær. Her ses danskeren sammen med sin nye teamkammerat, Mick Schumacher. (Foto: © Hasan Bratic/SIPA)

Med 11 dages varsel er Kevin Magnussen tilbage i Formel 1.

Dermed er der endelig en grund til igen at finde klaphatten frem, når Formel 1-cirkusset bevæger sig kloden rundt i den kommende sæson.

Klokken 13.00 i dag dansk tid lyder startskuddet til sæsonens første træning i en grandprix-weekend, når Bahrain International Curcuit lægger asfalt til.

Men selvom Kevin Magnussen kun har været væk fra motorsportens kongedisciplin i en enkelt sæson, er der en del nye ting at forholde sig til, inden danskeren igen brager rundt i sin Haas-racer.

Blandt andet har danskeren fået legendariske Michael Schumachers søn, 22-årige Mick Schumacher, som holdkammerat, ligesom Formel 1-feltet for første gang skal stifte bekendtskab med gadeløbet i amerikanske Miami.

Men der er også mere opsigtsvækkende ændringer at forholde sig til i setuppet, forud for comebacket.

Derfor får du her en hurtig gennemgang af de ting, som både du og Kevin skal skynde jer at forholde jer til, inden den nye sæson bliver skudt i gang i Bahrain.

Ny bil gør det nemmere at overhale

Det bliver en lidt anderledes køreoplevelse, der venter Kevin Magnussen i denne sæson. (Foto: © HAMAD I MOHAMMED, Ritzau Scanpix)

Bare rolig. Formel 1-bilerne har stadig fire hjul, en motor og latterlig høj fart.

Men der er særligt én ændring, der endda kan blive en fordel for vores danske håb.

Nye regler omkring opbygning af Formel 1-bilen gør nemlig, at der sandsynligvis vil ske flere overhalinger i den kommende sæson, end tilfældet har været de seneste år.

Kort fortalt, har bilerne indtil i år haft en så forfinet aerodynamik, at al den luft, den møder, bliver presset over bilen, hvilket skaber et bedre vejgreb. Umiddelbart en god ting, men ifølge Formel 1-eksperten Peter Nygaard har det også haft en negativ indvirkning.

- Det går meget godt, når du kører alene rundt på banen. Men så snart du kører bagved en anden, er luften allerede forsvundet, og dermed har du ikke muligheden for at skabe det samme vejgreb som den forankørende. Og så er det altså svært at overhale, siger Peter Nygaard.

Sidste år anslog Formel 1, at en bil, der kører en billængde bag en anden, vil tabe op til 50 procent af sit vejgreb.

Med de nye regler er holdene pålagt et nyt design af bilen, der blandt andet betyder, at tabet fremover bliver omkring 18 procent.

Og sådan nåede vi frem til pointen om, at Kevin Magnussen i den kommende sæson har en noget større chance for at banke forbi sine konkurrenter, siger Peter Nygaard.

- Det er ønsket fra Formel 1, at det bliver nemmere at overhale og dermed mere spændende. Det tilgodeser i det hele taget de kørere, der godt kan lide at dyste og overhale. Det kan Kevin, så på den måde var han hæmmet af de gamle biler, siger Peter Nygaard.

Hamilton viftet af pinden

Hollandske Max Verstappen vandt VM i fjor. (Foto: © KAMRAN JEBREILI, Ritzau Scanpix)

For første gang i syv sæsoner kommer den forsvarende verdensmester ikke længere fra Mercedes-teamet.

Her har Lewis Hamilton med seks verdensmesterskaber og Nico Rosberg med et enkelt fordelt rub og stub mellem sig siden 2014. Men sidste år lykkedes det endelig den hollandske førsteudfordrer, Max Verstappen, at vippe Hamilton af pinden.

Den 24-årige Red Bull-kører blev dermed den første hollænder til at vinde VM-titlen, men det var absolut ikke uden drama.

Inden sæsonens sidste løb i Abu Dhabi havde Verstappen og Hamilton nemlig lige mange point i toppen at stillingen. Kort sagt - vinderen tager det hele.

Det skulle dog vise sig at blive langt mere intenst, da en safety-car, et pit-stop til Verstappen og en kontroversiel sidstesekundsudmeldning fra løbsdirektøren, Michael Masi, betød, at de to duellanter endte med at køre sidste omgang side om side, i en direkte duel om VM-titlen.

Verstappen trak det længste strå i en historisk tæt afslutning på Formel 1-sæsonen.

Siden er Verstappens verdensmesterskab blevet diskuteret vidt og bredt. Det har blandt kostet førnævnte Michael Masi jobbet som løbsdirektør, samtidig med at reglerne for genstart af løbet er blevet ændret frem mod den nye sæson.

For Kevin Magnussen betyder tronskiftet i toppen af stillingen dog ikke alverdens, udover at det nu er Verstappen, der kører rundt med 1-tallet på bilen. I hvert fald ikke hvis man spørger Nicolas Kiesa, tidligere Formel 1-kører og ekspert på Viaplay.

- Der er ikke forskel på, om det er Verstappen, Hamilton eller paven, der kører med 1-tallet. Man kører bare. Og Kevin går endnu mindre op i, hvem der fører og kører, end andre, siger Kiesa.

Tre løb til sprinterne

Allerede sidste år blev sprintkvalifikationen introduceret i Formel 1. (Foto: © JENNIFER LORENZINI, Ritzau Scanpix)

Sidst Kevin Magnussen kørte Formel 1, var en løbsweekend lige ud af landevejen.

Kørerne starter med træningssessioner, efterfulgt at en kvalifikation om lørdagen, inden startskuddet går til søndagens grandprix.

Men allerede sidste år blev der introduceret et nyt format, som igen i denne sæson vil blive taget i brug ved i alt tre grandprixer.

Her bliver der nemlig klemt et sprintløb ind om lørdagen, hvor der, ligesom i søndagens grandprix, bliver dystet om point i VM-stillingen.

Mens grandprixerne i Formel 1 skal være minimum 305 kilometer langt, strækker sprintløbet sig kun over 100 kilometer og varer 25-30 minutter.

Det betyder, at tilskuerne får et langt mere intenst løb, hvor speederen bliver tæsket i bund fra start til slut i jagten på den top 8-placering, der giver point til den samlede stilling.

Det ekstra krydderi bliver taget i brug til løbene ved grandprixerne i italienske Emilia-Romagna, Østrig og brasilianske Sao Paulo, hvor der altså er flere point på spil for Kevin Magnussen og resten af Formel 1-slænget.

Og med tanke på at Haas-bilen traditionelt har kæmpet lidt med at komme på pointtavlen, kan sprintløbene blive en åbenbaring for teamet, siger Peter Nygaard.

- Kevin er en fighter og en god overhaler. Det er måske hans største spidskompetence at slås med andre og tage nogle placeringer, så sprintløbene vil være til hans fordel. Det har helt sikkert også haft en rolle i hans beslutning, at ting som sprintløbet og en ny bil spiller ud til hans fordel, siger Peter Nygaard.

Kevin Magnussens gør comeback, uden sprintløb, søndag klokken 16. Du kan se løbet på Viaplay.