Hvis du er kommet til Hedensted og holder ved siden af en lille Renault Clio, der accelererer som en Ferrari, så har du formegentlig lige set Danmarks næste store racerstjerne, Christian Lundgaard.
Selvom en anden stor atlet engang sagde, at du ’ikke skal købe en Ferrari og køre den som en Fiat’, så har det citat ikke en snært af sandhed, hvis vi laver en hurtig u-vending og bytter rundt på de to bilmærker i ovenstående sætning: Du kan sagtens lege, at du kører i en racerbil, selvom du triller rundt i en af Renaults mindste modeller, fortæller Christian Lundgaard.
- Ja, jeg giver den da gas. Men jeg kan også godt styre mig. Jeg ved godt, at jeg mister min licens til at køre i Formel 2, hvis jeg mister kørekortet hjemme i Danmark. Det har jeg altid i baghovedet, når jeg kører bil. Og jeg kører derfor aldrig råddent.
- Kunne du ikke lige se overskrifterne, spørger han retorisk og griner, før han supplerer med en sætning, der har mere karakter af alvor.
- Det ville være håbløst.
Ja, håbløst. Det er det rette udtryk at bruge i den sammenhæng.
Christian Lundgaard har nemlig bygget det meste af sit 19-årige liv op omkring at blive en af verdens bedste racerkørere. Forud for sidste sæson trådte han ind på gridden i den næstfineste Formel-klasse, da han kunne hoppe ned i bilen hos teamet ART Grand Prix, der kører i Formel 2.
Samtidig er han en del af Renault Sport Academy, som er en læringsarena for de racerkørere, som bilproducenten og Formel 1-holdet Renault satser på i fremtiden.
Derfor kan Christian Lundgaard næsten skimte Lewis Hamilton. Max Verstappen og resten af Formel 1-feltet gennem visiret.
Skal vinde Formel 2 næste år
Sidste års vinder af Formel 2, Mick Schumacher, kører i den kommende sæson Formel 1 for det amerikanske team Haas.
Med fuld fart skubbede den Schumacher junior til Kevin Magnussen, der sad i bilen i denne sæson. Ikke bare med et puf, der sendte danskeren en tur i pitten eller autoværnet. Nej, et skub så eftertrykkeligt, at danskeren blev parkeret og vraget til Formel 1.
Det er dét, morgendagens stjerner kører for i Formel 2: at overhale de etablerede.
I næste sæson kører Magnussen i stedet i IMSA-serien i USA. En løbsserie, der har noget mindre bevågenhed hos den almene dansker.
Det åbenlyse spørgsmål er derfor, om Christian Lundgaard nu er den mest profilerede racerkører i Danmark. Et spørgsmål, han svarer på uden at give den alt for meget gas, men i stedet med jysk beskedenhed.
- Både og. Jeg synes ikke, at jeg kan tillade mig at tage ejerskab over den titel, før jeg kører i main series, Formel 1. Men det er da sandsynligt, at de fleste, danske øjne kommer til at hvile på mig inden for Formel-sporten det kommende år.
Ja, for holder Christian Lundgaard øjnene på vejen, kan han sagtens køre sig tættere på motorsportens kongeklasse, selvom det kræver både mod og fokus.
Frygten har han gemt langt væk blandt dæk og hjulbolte i pitten, når han sætter racerbilen i sjette gear ned ad langsiden med 320 kilometer i timen. Faktisk er det slet ikke sikkert, at den kan findes igen.
- For at være helt ærlig, synes jeg, at en Formel 2-bil kører langsomt.
- Selve racerbilen er et eller andet sted en skrotspand. Den er kun bygget til at køre hurtigt. Og jo, den kører da stærkt. Men det er lidt svært at beskrive, for jeg synes ikke, at føles som om, at den kører særligt stærkt længere.
Som førsteårskører i Formel 2 endte Christian Lundgaard på en samlet 7. plads, mens det også blev til to Grand Prix-sejre undervejs. Derfor fik han sat sit aftryk på sæsonen.
Ikke et markant aftryk, men dog et aftryk.
- Stabilitet er nøglen næste år. Det er ikke en hemmelighed, at den har manglet i år.
- Det var en skuffelse, at jeg endte som nummer syv. Længe lå jeg og kæmpede for at køre mig ind blandt de tre bedste i det samlede klassement.
- Omvendt kan jeg heller ikke kigge tilbage på året og sige: ’Hold kæft et lorteår’, for jeg har lært virkelig meget undervejs. Det er klart det mest lærerige år, jeg har haft i min tid som racerkører.
Hvad har du lært?
Har du fire dage?, siger han og griner igen, inden han tager spørgsmålet til sig, vender det i hovedet og giver det seriøse svar:
- Jeg er blevet bedre til at tage imod feedback, og samarbejdet med vores ingeniører og teamet er blevet bedre. Jeg har lært at kende arbejdet under en løbsweekend bedre. Samtidig er fællesskabet på vores hold også blevet bedre. Derfor vil jeg godt sige, at alt er gået i den rigtige retning. Men jeg kan selvfølgelig altid forbedre mig og lære endnu mere som racerkører, lyder det ydmyg svar.
Næste år er målet naturligvis at forbedre sidste sæsons placering i det samlede klassement. Et mål, der skal indfries, siger Christian Lundgaard.
- Mit mål for næste sæson er at vinde Formel 2. Det er rimelig simpelt. Som andenårskører er der ét krav: Vind.
Hvad sker der, hvis du ikke vinder?
- Jeg ved det ikke, siger han og holder en kort pause. Stilheden indikerer, at han igen tænker, før han svarer:
- Eller jo, jeg ved det godt. Teamet har ikke fortalt mig det, men jeg har efterhånden været i sporten længe nok til at vide, hvordan det fungerer.
Flytter til England
Derfor er det måske fornuftigt nok, at Christian Lundgaard også øver den hurtige start, når han skal ned at handle i den lille Renault Clio.
Men det mentale pres spekulerer han ikke så meget over i hverdagen, selvom han stiller høje krav til den kommende sæson. Det er en del af livet som racerkører, forklarer han.
- Hvis jeg ikke kan levere under pres i Formel 2, hvordan skal jeg så kunne klare det i Formel 1?
- Alle laver fejl. Fejl har konsekvenser, men så længe du lærer af det, så går tingene. Bliver du bevidst om, hvorfor du laver fejl, så kan du eliminere dem næste gang.
I det nye år flytter Christian Lundgaard til Oxford for at komme endnu tættere på sit team.
Han kommer til at bo tæt ved teamets fabrik i Enstone, der ligger 15 kilometer fra den engelske universitetsby. Ved at flytte til en toværelses lejlighed i det midtenengelske er planen, at han skal involvere sig endnu mere i dagligdagen og de tanker, der skal til for at optimere racerbilen.
Det er ting, han ved noget om. For med en far, der er tidligere europamester i rally, er han nærmest født i en bil. Den største udfordring bliver derfor at få lavet varieret aftensmad, når han bor alene.
Men det er tid til at forlade det hjemvante. Tid til at køre fra lyskrydset i Hedensted for at komme tættere på drømmen om Formel 1.
En drøm, der også er blevet jagtet fra førersædet af en Renualt Clio med 130 hestekræfter.
- Jeg har da fået den til at køre 200 kilometer i timen, når vi kører ned ad Autobahn. Fuld Rebekka, siger han og tilføjer med et grin:
- Pedal to the metal.