Måske mistede Alessandro Pier Guidi tålmodigheden. Måske var det et uheld. Eller måske det et ufint trick af de helt grimme, han fandt frem lørdag aften, da han bizar vis sikrede Ferrari VM-titlen for sportsvogne.
Svaret får vi nok aldrig, men billederne af episoden findes.
Med et kvarter tilbage af den sidste VM-afdeling påkørte italieneren nemlig danske Michael Christensen bagfra og fik ham til at ligne en snurretop på hjul.
Selv trillede Pier Guidi sin Ferrari forbi, inden han kort efter kunne juble over sejren, da han med blinkende lygter kørte over målstregen.
Forinden lå Michael Christensen til at køre VM-titlen hjem til sit team, Porsche, men det billede ændrede sig på et splitsekund, da han blev påkørt.
Normalt giver den slags metoder en følgestraf – uanset om det er sket forsætligt eller ej. Det skete også i Bahrain.
Pier Guidi blev i første omgang bedt om at give placeringen tilbage til Michael Christensens Porsche, men pludselig trak løbsledelsen den kendelse tilbage, den røde Ferrari accelerere og kørte først i mål.
’Ikke en perfekt sejr’, sagde den hurtige italiener, da han blev spurgt ind til episoden efterfølgende. Men han understregede samtidig til Motorsportweekend, at han ikke mente, tingene kunne være gjort anderledes.
- Jeg er altid fair. Fra mit synspunkt kunne jeg ikke have gjort tingene anderledes. Jeg regnede ikke med, at han bremsede så hårdt. Det må have været en misforståelse, og jeg kunne ikke undvige. For jeg regnede ikke med, at han bremsede på den måde.
Dybt sørgeligt for motorsporten
Sådan oplevede de det ikke hos Porsche. Tværtimod.
- Det var på ingen måde et uheld, lyder det fra Michael Christensen.
De to øvrige kørere på teamet var også rasende, da de modvilligt trådte op på podiet i ørkenstaten. Umiddelbart efter nationalmelodierne, forsvandt de igen.
Hvis den meget eksplicitte demonstration ikke var rigeligt til afslørede humøret, så understreger Michael Christensen gerne, hvordan han har det med episoden, som han kalder 'skandaløs'.
- Det er svinsk. Normalt ville jeg sige, at dommerne skulle vurdere den slags. Men det har de tydeligvis ingen interesse i. Det er dybt sørgeligt for motorsporten, at det sportslige aspekt forsvinder fuldstændig.
- Hvad betyder det her i fremtiden? Kan du bare køre konkurrenterne af banen, og så satse på, at du ikke får en straf? Det er virkelig dybt sørgeligt.
Efterfølgende indgav Porsche en officiel protest, som søndag morgen blev afvist.
Teamet har nu appeleret afgørelsen til appeldomstolen i Det Internationale Automobilforbund, FIA Court.
Helt uforståeligt
’En trist dag’ for den tyske fabrikant, lyder det fra Thomas Laudenbach, som er Porsches vicepræsident for motorsport.
- Vores rivaler banker ind i os og sender vores bil ind i et spin, mens de selv kører sejren hjem. Det er helt uforståeligt, at løbsdirektøren først giver dem en straf, hvorefter de trækker den tilbage igen.
- Vores kørere og team fortjener respekt. Alle kørte et fair og rent løb i otte timer, mens publikum fik et fantastisk show. Det skal de have tak for. Og lige indtil det sidste kvarter var løbet en fantastisk promovering af motorsporten.
Før den sidste VM-afdeling lå Porsche og Ferrari helt lige i kampen om det samlede verdensmesterskab.
Nu er det store spørgsmål, om årets verdensmesterskab er afgjort, selvom det sidste løb er kørt?
Der skal tages stilling til, om Alessandro Pier Guidi var ufin, uheldig eller mistede tålmodigheden.