Kevin Magnussen kan blive genfødt som vinder i 24 timers IMSA-styrkeprøve: Men hvad er IMSA egentlig?

Den danske racerkører har byttet Formel 1 ud med IMSA, som begynder sæsonen i dag. Her får du et overblik over, hvad IMSA egentlig er.

Kevin Magnussen har byttet Formel 1 ud med IMSA, hvor han skal køre sit første løb i dag. Her forklarer BT's motorsportsjournalist Peter Nygaard om bilen, løbstypen, holdet, prestigen og vinderchancerne for Magnussen. (Foto: © Philip Davali, Scanpix)

Hvis hans Formel 1-bil havde form som et sylespidst pilehoved, der kunne skære sig igennem luften i flyvende fart, ligner Kevin Magnussens nye køretøj mere en massiv, pansret rambuk – designet til at blæse al modstand omkuld på sin vej mod målstregen.

Efter syv år i verdens fornemmeste bilklasse har Magnussen forladt Formel 1 og kaster sig nu ud i noget nyt og ukendt – den amerikanske motorsportsserie IMSA.

Og det nye kapital i Kevin Magnussens racerkarrierer begynder for alvor i dag, når IMSA-sæsonens første løb slippes løs i Daytona Beach i USA.

ff (Foto: © GONZALO FUENTES, Scanpix / Foto: © Foto: Ganassi Racing, Foto: Ganassi Racing)

Det er næppe kun nyt og ukendt for Kevin Magnussen selv. Det er det nok også for de fleste danskere. IKEA og ILVA har vi styr på. Men hvad er IMSA egentlig?

Hvordan adskiller Kevin Magnussens nye bil sig fra hans tidligere Formel 1-racer? Og hvor gode er Magnussens vinderchancer overhovedet hos hans nye hold?

Det har DR Sporten spurgt BT's motorsportsjournalist Peter Nygaard om.

Her vurderer Peter Nygaard bilen, løbstypen, holdet, prestigen og vinderchancerne for Kevin Magnussen i IMSA:

Bilen: En tung og svær størrelse

  • Magnussens skal køre sit første løb i sin nye Cadillac i weekendens 24 timers-løb på Daytona-banen i USA. (Foto: © Foto: Chip Ganassi, Foto: Chip Ganassi)
  • Den specialdesignede Cadillac blev afsløret på Chip Ganassis værksted for et par uger siden. (Foto: © Foto: Chip Ganassi, Foto: Chip Ganassi)
  • Her ses Magnussen i aktion i sin Formel 1-racer sidste år. (Foto: © pool, Scanpix)
1 / 3

For nogle uger siden løftede mekanikerne og ingeniørerne på hans nye hold, Chip Ganassi, for første gang sløret for den bil, Magnussen skal køre i – en stor specialdesignet Cadillac.

Farverne er nogenlunde de samme som på den Formel 1-racer, Magnussen sidste år styrede for Team Haas. Men der stopper sammenligningsgrundlaget så også.

- En Formel 1-bil har et langt bedre forhold mellem vægt og effekt end en IMSA-bil. IMSA-bilen er sløvere end en Formel 1-bil. Det er stadig en rigtig potent racerbil, men slet ikke som en Formel 1-bil, som er planetens hurtigste racerbil, siger Peter Nygaard.

- Det betyder dog ikke, at IMSA-bilen bliver nemmere at køre for Kevin. Det kan faktisk blive sværere for Kevin i starten, fordi IMSA-bilerne har færre tekniske hjælpemidler, end han er vant til. Formel 1-biler er jo hyper-avancerede, mens en IMSA-bil er en mere simpel konstruktion.

Løbstypen: Fra sprint til langdistance

Den berømte Daytona-bane i Florida danner ramme om weekendens 24 timers-løb i IMSA. (Foto: © Pierre Ducharme, Scanpix)

I denne sæson er der 23 løb spredt ud over fire kontinenter i Formel 1-kalenderen. Til sammenligning er der kun 12 løb i IMSA-sæsonen, som udelukkende køres i USA.

Men det betyder langt fra, at Magnussen kan skrue sin arbejdsindsats ned på halv kraft.

For mens de fleste Formel 1-løb er overstået på halvanden timer, varer størstedelen af IMSA-løbene to timer og 40 minutter. Og det er de korte af slagsen.

Magnussen og IMSA-feltet skal også køre løb, der varer seks, 10 og 12 timer. Og IMSA-sæsonens første løb i denne weekend er også sæsonens længste løb, nemlig det berømte 24 timers-løb på Daytona-banen.

Det bliver en helt ny slags styrkeprøve for Kevin Magnussen, mener Peter Nygaard.

- Det er vidt forskellige discipliner og to vidt forskellige ting, det kræver af en racerkører.

- Hvis man kun skal tage ét sving, er det fysisk hårdere at gøre det i en Formel 1-bil end i en IMSA-bil, fordi g-kraft-påvirkningen er større i en Formel 1-bil. Men nu skal Kevin til at køre meget længere og tage mange flere sving. Så der er mere langtidspåvirkning. Og det bliver en helt ny udfordring for Kevins krop.

Holdet: Fra direkte konkurrenter til tæt makkerpar

I sin Formel 1-tid hos Team Haas var Kevin Magnussens holdkammerat Romain Grosjean også danskerens direkte konkurrent. Sådan bliver det ikke i IMSA. (Foto: © John Sibley, Scanpix)

I Formel 1 var Kevin Magnussens holdkammerat også hans direkte konkurrent. Hos Team Haas dystede han mod holdkammeraten Romain Grosjean om, hvem der kunne køre sig til de bedste resultater i hver deres Haas-racer.

I IMSA er det helt anderledes. Her skal Magnussen nemlig dele sin bil med en codriver, hollænderen Renger van der Zande. Som makkerpar skal de sammen jagte kollektiv succes i deres fælles Cadillac-racer, som har fået startnummer 01.

Renger Van Der Zande er Magnussens nye holdkammerat. (Foto: © John Raoux)

- Det er en helt ny verden for Kevin, hvor han er total afhængig af en anden kører end sig selv. Det bliver en stor tilvænning. Men jeg talte med Kevin for nylig, hvor han sagde, at han faktisk glædede sig til det, fordi han havde set fra andre sportsfolk, han kender, at det er noget stort i at vinde noget som hold, siger Peter Nygaard.

- Det bliver selvfølgelig nemt at vænne sig til, hvis han får en codriver, der er lige så hurtig, som ham selv, og som ikke laver nogen fejl. Det bliver nok en noget anden oplevelse, hvis det viser sig, at hans codriver er betydelig langsommere end ham selv, eller at han kører galt, smadrer deres bil og koster dem resultater.

Ifølge Peter Nygaard kan Kevin Magnussen dog se frem til et stærkt makkerskab med sin nye holdkammerat. 34-årige Renger van der Zande har otte års erfaring fra serien og blandt andet to gange har vundet på Daytona.

- Renger van der Zande er en kører, der som alle andre unge racerkørere drømte om at komme i Formel 1, men som modsat Kevin blev vejet og fundet for let. Men når det er sagt, er han en rigtig god kører. Og han har selvfølgelig en fordel i, at han har mange års erfaring fra IMSA.

Prestigen: Et fald i motorsportens hierarki

Formel 1 er motorsporstens fornemmeste klasse. På toppen af kransekagen har den britiske racerkører og Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton de seneste år holdt til. (Foto: © Jason Cairnduff, Scanpix)

Zandes og Magnussens Cadillac kører i IMSA's hurtigste klasse, DPI.

DPI er topklassen blandt IMSA’s i alt fem forskellige klasser. Men selvom Magnussen træder ind i IMSA’s fornemmeste selskab, er det stadig et væsentlig skridt ned ad karrierestigen.

- IMSA er en helt anden og mindre verden end Formel 1 rent økonomisk, siger Peter Nygaard.

- Formel 1 er toppen. Så er det næste trin IndyCar-serien i USA. Og måske Formel E, som har vokset sig stort de seneste år. Og så er der Nascar, som er enormt stort i USA. Og så tidligst derefter kommer IMSA i prestige-hierarkiet, siger Peter Nygaard.

Vinderchancerne: Magnussen er tilbage i favoritfeltet

Kevin Magnussens første og eneste podieplacering i Formel 1 var i 2014. (Foto: © DAVID GRAY, Scanpix)

Da det blev officielt, at Magnussens Formel 1-karriere var slut, fortalte han, at han glædede sig til at en ny bilklasse, hvor han langt om længe kunne køre med om sejrene. Han var træt af i årevis at være henvist til bagenden af Formel 1-feltet.

Spørgsmålet er så, om Magnussen kan forvandle sine forventningsfulde ord til virkelighed? Kan han og Renger van der Zande køre med om sejren i Daytona i denne weekend? Og kan de i det lange løb køre med om IMSA-mesterskabet?

Chancerne er umiddelbart gode, vurderer Peter Nygaard.

Chip Ganassi, som Kevin Magnussen skal køre for, er en af de helt store magtfaktorer i amerikansk motorsport

- Det er svært at vurdere før sæsonens første løb, men umiddelbart er hans bil blandt favoritterne. De har gode kørere og er et veletableret team. Chip Ganassi er et af de største teams i USA, så de burde kunne blande sig i topstriden, siger Peter Nygaard.

- Kevin er nok den allerbedste racerkører i serien, men man skal ikke tro, at sejrene bare ligger og venter gratis på ham, for det er en ny disciplin, han er på vej ud i. Ny bil, nye baner, og han har meget at lære. Så han skal gå ydmygt til opgaven, og det er jeg også sikker på, at han gør.