Det er lørdag, og du skal hjem og besøge svigermekanikken. Tre retter, desserten trækker lidt ud, og klokken bliver efterhånden mange. Mørket er for længst faldet på, og du skal køre hjem.
Det kan være en smule uoverskueligt, men så skal du være glad for, at du ikke skal skal køre med flere hundrede kilometer i timen i selvsamme mørke i forbindelse med et døgnlangt væddeløb.
For det er, hvad der venter de rekordmange danske racerkørere, der lørdag eftermiddag stiller til start i Le Mans.
En dansker, der har prøvet det der med at blande topfart og natkørsel, er John Nielsen. Den første danske vinder af Le Mans, der gjorde sin entré i 24-timers løbet tilbage i 80'erne.
Dengang var det kun lygterne på bilerne og en lygte nede ved depotet, der lyste op i mørket, fortæller John Nielsen, der vandt løbet i 1990.
- Le Mans-banerne er mere oplyste nu, i forhold til mine første år i Le Mans, siger han.
Buldrende mørke og buldrende motor kan lyde som en farlig cocktail, og det er da også noget, der kræver ekstra koncentration, siger den tidligere racerkører med begejstring i stemmen.
- Natten for mig er der, hvor løbet rigtig starter. Du sidder inde i din lille bil og har kun nogle lyskegler foran dig og noget sort asfalt. Resten af verden er væk, siger han.
Den danske Le Mans-vinder, der nu er Formel 1-ekspert på Viaplay, gik ind i sin egen verden, omringet af mørket i det franske motorløb.
- Du bliver mere i ét med dine omgivelser, bilen og banen, siger 66-årige John Nielsen, der har kørt Le Mans 18 gange i sin karriere som racerkører.
Fuld pedal gennem nattens mørke
Når man har med natkørsel at gøre, vil en naturlig reaktion være at løfte foden en smule fra speederen.
Men sådan forholder det sig ikke i Le Mans. Det er jo et kapløb, må man huske på. Og det er næsten altid om natten, der bliver kørt hurtigst, fortæller John Nielsen.
For selvom mørket er en naturlig udfordring, er omgivelserne perfekte til hurtigt motorløb.
- Luften er kold, så motoren får frisk luft ind, hvilket giver lidt flere hestekræfter. Og så kører man på en blødere dæktype om natten, da banen er kold, siger han.
Fartgivende faktorer, der gør løbet mere spændende for både seere og kørere. Og selvom fænomenet, natkørsel altså, er noget, som hr. og fru Berlingo helst vil undgå, så har det en særlig plads hos folk med benzin i blodet.
- Happy-hour i Le Mans er, når du sidder i bilen klokken tre-fire stykker om morgenen. Det er der, de hurtigste tider bliver kørt, fortæller John Nielsen.
De hurtigste gennemsnitshastigheder ligger omkring 250 kilometer i timen på den 13,6 kilometer lange racerbane.
Sad med tunnelsyn og talte sekunder
Ifølge John Nielsen spiller trætheden ikke ind, hvilket ellers ville være nærliggende. Men man er så koncentreret i sædet, og pulsen ligger på 140-50 stykker, så der er ikke tid til at blive søvnig, forklarer han.
- Trætheden kommer først, når du stiger ud af bilen. Du er trænet til det og har bragt dig selv i en fysisk og mental form, så træthed ikke må blive en faktor, siger John Nielsen.
Det handler om at være oppe på dupperne, for et lille koncentrationsvigt kan koste dyrt.
- Du bliver mere opmærksom (om natten, red.), fordi du hele tiden har lys fra andre biler, der blænder dig. Og så er afstandsbedømmelse lidt vanskeligere, når det er mørkt, siger han.
For det var særligt en udfordring for øjnene, dengang tilbage i 80'erne, hvor arrangørerne ikke var så gavmilde med øvrig belysning på banen.
- Le Mans er jo en lang bane, og når du er 60 biler, kunne du godt have 7-8 omgange, hvor du ikke mødte nogen. Så sker der noget sjovt med hjernen, og så ved du måske ikke, hvor du er henne, siger han.
Derfor var han til tider nødt til at tage alternative midler i brug for at bevare fatningen i mørket.
- Dengang fik man tunnelsyn, og så sad man der og talte. Da jeg startede på langsiden, vidste jeg, at der var 28 sekunder, før var jeg nede ved knækket. Så vidste jeg cirka, hvor jeg var, og hvornår jeg skulle bremse.
I årets udgave af løbet er de 11 danske racerkørere hjulpet lidt mere på vej, da belysningen er mere omfattende, end dengang John Nielsen kørte sig til tops.
24-timers løbet starter klokken 16.00 lørdag og slutter samme tid søndag. Solen går ned i det franske omkring klokken 22 lørdag aften, inden der bliver blændet op for happy hour i mørket. Løbet kan følges på Eurosports og TV 2's kanaler.