Lørdag blev deltagerlisten offentliggjort til det virtuelle Le Mans, der køres 13.-14. juni som erstatning for det udskudte 24-timersløb.
Listen tæller sværvægtere i motorsporten som de nuværende Formel 1-kørere Charles Leclerc og Max Verstappen, mens også de to tidligere Formel 1-verdensmestre Jenson Button og Fernando Alonso er med.
Men startlisten tæller også syv danskere fordelt ud over de 50 biler, der stiller til start i 24-timersløbet. En af dem er Lasse Sørensen, der har et af de fire sæder i GTE-klassen hos Aston Martin.
Normalt kører Lasse Sørensen i den europæiske Nascar-serie, men han har gennem længere tid været i kontakt med Aston Martin-teamet, hvor hans storebror Marco Sørensen og kammerat Nicki Thiim kører. Da muligheden for en plads på Aston Martin-teamet til det virtuelle Le Mans bød sig, sprang han hurtigt til.
- Jeg glæder til løbet, og jeg glæder mig også til at arbejde sammen med Aston Martin. Nu har jeg haft lidt at gøre med dem i et stykke tid, og at kunne arbejde sammen med dem fuld tid her, er en god måde at lære dem at kende på, siger Lasse Sørensen.
Selvom det virtuelle løb ikke er den ægte vare, tror Lasse Sørensen på, at løbet kan udfylde en del af det hul, som udskydelsen af det originale løb har skabt.
- Nu når man ikke kan få det rigtige Le Mans, synes jeg, det er fedt at køre det virtuelt, så man stadig får lidt af den der Le Mans-følelse.
- Jeg tror, man vil se en del flere uheld i det løb her, fordi folk måske kører en lille smule mere med hovedet under armen, end de ville gøre i virkeligheden. Folk tager jo flere chancer, når man hverken skal betale for skader eller selv kan komme til skade, så jeg tror, det bliver et lidt vildere løb, men også et fedt løb med en masse fede fights, siger han.
Både virkelige og simulator-kørere
Lasse Sørensen kommer til at dele den virtuelle Aston Martin med tre andre kørere. Danske Nicki Thiim og engelske Richard Westbrook, der ligesom Lasse Sørensen gør sig mest på asfalt, udgør holdet, der fuldendes af den italienske simulator-kører Manuel Biancolilla.
Akkurat som i det virkelige Le Mans køres der i 24 timer, og derfor er det nødvendigt at skifte kører undervejs. Hver kører har sin egen simulator, og så trykkes der på en knap, der sender kontrollen over bilen videre.
Generelt prøver det virtuelle Le Mans at være så virkelighedsnært som overhovedet muligt. Løbet køres på Circuit de la Sarthe ligesom i virkeligheden, og i løbets regelbog loves der dynamisk vejr og overgang mellem dag og nat.
Desuden kan bilen tage skade og blive repareret i pitten, ligesom at dæk og brændstofforbrug også skal tænkes ind i holdenes taktik. Derfor stiller hver bil med et teknisk hold udover de fire kørere.
Selvom det virtuelle Le Mans forsøger at komme så tæt på virkeligheden som muligt, er der alt andet lige forskel på en simulator og en rigtig bil. Lasse Sørensen er dog ikke helt grøn i simulatoren, og derfor er ambitionsniveauet for løbet skruet i vejret.
- Jeg har brugt simulator over de seneste mange år, så for mig er det ikke så stor en omvæltning, og det tror jeg også kan bidrage til, at vi får et godt virtuelt Le Mans.
- Vi er rimeligt enige i teamet om, at vi går 100 procent ind for at vinde løbet. Både mig, Nicki Thiim og Richard Westbrook er rimelig hurtige, og så har vi en sim-racer (Manuel Biancolilla, red.), som også er hurtig, så jeg tror, vores lineup er rigtig godt. Alt efter hvordan bilen er over distancen, tror jeg også godt, vi kan vinde løbet, siger Lasse Sørensen.
Ud over Lasse Sørensen er danskerne, der deltager i det virtuelle Le Mans, Nicki Thiim, Jan Magnussen, Dennis Lind, Kasper Stoltze, Nicklas Nielsen, der alle kører i GTE-klassen, mens Jesper Pedersen er eneste dansker i LMP-klassen.
Det normale Le Mans var planlagt til 13.-14. juni i år, men på grund af coronapandemien er det udskudt til 19.-20. september, og det virtuelle Le Mans overtager de originale datoer.
