Kasper Hvidt om stressramte Astralis-spillere: 'Det største pres kommer fra dem selv'

Astralis-stjernen Lukas 'gla1ve' Rossander måtte trække stikket på grund af udbrændthed og stress.

Efter længere tid med sygemeldinger på grund af stress og udbrændthed er det danske Counter-Strike-hold Astralis tilbage i den opstilling, der sad på tronen som verdens bedste hold og i over et år lå nummer et på verdensranglisten.

To af de fem danskere på holdet tog længere pauser fra CS:GO for at komme sig over symptomer på stress og udbrændthed. Både Andreas 'Xyp9x' Højsleth og Lukas 'gla1ve' Rossander sad ude i måneder.

Lukas 'gla1ve' Rossanders refleksioner om de tre måneder, som han var væk fra holdet, kan du se i videoen øverst i artiklen.

De to stresstilfælde er noget, der er blevet taget dybt seriøst af den sportslige ledelse hos Astralis, og sportsdirektør, Kasper Hvidt, fortæller, at esportsorganisationen har forsøgt at ændre esportskulturen.

- Det, vi har gjort for at ændre kulturen, er at tænke på en sjettemand. Hvis man har fem spillere til fem positioner kan man aldrig have en down periode. Du kan ikke have en periode, hvor du ikke kan komme til træning. Du skal simpelthen være på 24/7 (hele døgnet, red.), 365 dage om året.

- Udover det bringer vi professionelle mennesker ind. En læge, psykolog, fysisk træner. Bringe dem og deres specielle viden tættere på spillerne, siger Kasper Hvidt.

- Det var rimelig svært at erkende, at jeg var nødt til at trække stikket, fordi man har altid den frygt om, at hvad nu, hvis de finder en ny spiller, som gør det lige så godt som mig, måske bedre end mig, mister jeg så min plads på holdet? siger Lukas 'gla1ve' Rossander (til venstre). (Foto: © Philip Davali, Scanpix)

Han fortæller også, at Astralis har forsøgt selv at blive herre over den kalender, som holdet befinder sig i og ikke lade kalenderen være herre over de turneringer, som holdet deltager i. Generelt arbejder Astralis også på holdets arbejdstid, så spillerne får mulighed for at holde pauser og tænke på andet end at præstere foran skærmen.

Kasper Hvidt mener, at det største pres, som spillerne har været underlagt, har været det pres, som er kommet fra dem selv.

- Det største pres, der er på spillerne - det er i hvert fald min konklusion efter at have været i det her i fire år - det kommer fra dem selv. Den følelse af, at jeg ikke vil svigte de fire andre. Den følelse er simpelthen så tyngende.

- Kulturen (i esport, red.) er skabt indefra og ud. Der er ikke nogen, som har foreslået en sjettemand. Det var vi first mover på, og nu kan vi heldigvis se, at mange af konkurrenterne er begyndt at bruge det aktivt. Det er jo den vej, vi skal som branche, siger Kasper Hvidt.

Astralis spiller på fredag holdets første kamp i turneringen IEM Beijing-Haidian, der har en samlet præmiepulje på 250.000 dollars, der svarer til godt 1,5 millioner danske kroner.