Seer- og appsucces: Melodi Grand Prix samler stadig danskerne

Mere end halvanden million danskere så Melodi Grand Prix i lørdags, og konkurrencens nye app er blevet hentet over 100.000 gange.

1,563 millioner seere så med, da Melodi Grand Prix blev afgjort lørdag aften, også konkurrencens nye app har været en succes. (Foto: © Frederik Højfeldt Nielsen, DR)

Melodi Grand Prix formår stadig at samle danskerne som få andre programmer.

1,563 millioner danskere så med, da Danmarks største musikfest blev afgjort, hvilket er lidt færre end sidste år. Til gengæld var programmets "share" - hvilket vil sige dets andel af det totale antal seere, der så fjernsyn lørdag aften - større end i 2015.

To ud af tre, der havde deres fjernsyn tændt lørdag mellem klokken 20-22, valgte simpelthen at se Melodi Grand Prix.

- Det er super dejligt, at danskerne igen vælger at se med, og at det er lykkedes os at samle folk om showet. Tre fjerdedele af dem, der så Grand Prix, så det sammen med andre. Det er simpelthen med til at styrke fællesskabet, og det er en del af showet, at man samles om det og snakker om det, siger Jan Lagermand Lundme, underholdningschef i DR.

- Nogle tv-programmer formår simpelthen at blive til nationale samlingspunkter – Grand Prix’et er ét af dem!

Flere stemmer end normalt

Også Grand Prix'ets helt nye app har været en succes. DR Grand Prix-appen er på få dage blevet hentet 112.000 gange, viser de foreløbige tal, og halvdelen af alle de stemmer, seerne afgav lørdag aften, kommer fra appen.

- Lidt over halvdelen af stemmerne kom fra appen. Det er et tydeligt bevis på, at danskerne har taget godt imod den, og det viser folks vedvarende engagement i konkurrencen, siger Jan Lagermand Lundme.

- Der er kommet flere stemmer end der plejer, og det skyldes blandt andet sangenes høje niveau. Der var simpelthen mange, man havde lyst til at stemme på.

Seertal toppede på 1,9 millioner

Det er dog ikke kun seer- og app-tallene, der vækker tilfredshed hos DRs underholdningschef.

Seerne har nemlig givet udsendelsen en karakter på 4,0 på en skala fra 1 til 5, og det er 0,3 bedre end sidste år.

- Folk har givet showet en flot vurdering. Det skyldes ikke mindst gode værter og en rigtig god vinder, mener underholdningschefen.

Seertallet toppede på 1,864 millioner seere, der så med i minutterne op til Lightshouse X’ overraskende sejr, hvor poptrioen slog forhåndsfavoritterne Anja Nissen og Simone Egeriis.

Stem med appen til MGP

Grand Prix'ets nye app er dog ikke kun forbeholdt de voksnes Melodi Grand Prix.

Du kan nemlig også stemme med den, når børnenes MGP løber af stablen nu på lørdag.

Læs meget mere om appen herunder.