
I disse dage forhandler regeringen om at sætte registreringsafgiften på biler ned. Ifølge økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) er det tiltrængt, fordi danskerne dårligere kørende end vores naboer i Sverige og Tyskland:
- Vi har stadig nogle af de højeste priser på biler. Det betyder, at danskerne ikke skifter bil så hurtigt som andre. Vi har altså ældre biler end de fleste andre europæere (…) Og det er jo egentlig ikke rimeligt, at vi i et af verdens rigeste lande skal være dårligere kørende end vores naboer i Sverige og Tyskland, sagde Simon Emil Ammitzbøll under fremlæggelsen af regeringens forslag.
Men Detektors faktatjek af tallene viser, at ministeren læner sig op ad forkerte tal. Danmark placerer sig nemlig foran både Tyskland og Sverige.
At danskerne skulle have ældre personbiler end de fleste europæere bygger Simon Emil Ammitzbøll på tal fra den Økonomiske Redegørelse fra august i år.
På listen ligger Danmark rent faktisk nummer 21 på en liste med 27 europæiske lande. Statistikken bygger på tal fra Det Europæiske Miljøagentur (EEA). EEA har dog ikke selv lavet beregningerne. De henviser i stedet for til Det Internationale Institut for Anvendt Systemanalyse (IIASA) i Østrig, men da Detektor kontakter IIASA, kender de intet til beregningerne.
Dr. Jens Borken-Kleefeld, der er ansvarlig for transport-data i IIASA, fortæller, at de slet ikke har den type data, og han undrer sig over, hvorfor de er krediteret hos EEA. Samtidig undrer han sig også over selve resultatet.
Det samme gør lektor ved Danmarks Tekniske Universitet DTU, Ismir Mulalic, som er ekspert på transport:
- Der er flere ting, som undrer mig, blandt andet at Polen ligger meget højt med et meget lavt gennemsnit på bilparken, siger han.
EEA vælger efter Detektors henvendelse helt at fjerne beregningerne fra deres hjemmeside.
Det skriver Kommunikationschef hos EEA, Katja Rosenbohm, i en mail til Detektor:
”Pålideligheden af de data vi benytter i vores beregninger og andre produkter, er meget vigtig for os. I dette tilfælde – særligt i betragtning af den manglende gennemsigtighed i dataet og usikkerhed for nogle lande – har vi fjernet beregningen fra vores website (…) Derfor kan vi ikke anbefale brugen af denne”
For at finde troværdige tal for bilparkens alder i Sverige og Tyskland, som ministeren sammenligner Danmark med, skal man, ifølge transportekspert Ismir Mulalic se på tal direkte fra de nationale statistikbureauer:
- Når vi sammenligner Tyskland, Sverige og Danmark, så ved vi, at definitionen på bilparken er næsten identiske, så vi kan godt sammenligne de tal, forklarer han.
Ved årsskiftet havde Danmarks personbilpark en gennemsnitsalder på 8,9 år, Tysklands på 9,3 år og Sveriges på 10 år.
Ifølge tallene fra de nationale statistikbureauer er altså ikke rigtigt, at vi er ” være dårligere kørende end vores naboer i Sverige og Tyskland”, når det kommer til bilparkens gennemsnitsalder.
Simon Emil Ammitzbøll erkender, at statistikken fra EEA ikke kan bruges, som dokumentation for hans påstand om gamle danske biler:
”Detektors gennemgang viser, at statistikken fra Det Europæiske Miljøagentur desværre kan være fejlbehæftet og ikke udgør et sikkert grundlag for at sammenligne bilparkens alder i forskellige lande. Det er beklageligt, og der er tydeligvis behov for, at der fremadrettet udarbejdes mere konsolideret og veldokumenteret international statistik på bilområdet,” skriver ministeren i sit svar til Detektor.
Men selvom tallene ikke kan bruges, så tilføjer ministeren, at han ikke har ændret holdning til om registreringsafgiften skal sættes ned:
"… det ændrer oplysningerne om de fejlbehæftede internationale statistikker ikke på.”
Ministeriet har efter Detektors faktatjek lavet en tilføjelse til den Økonomiske Redegørelse, hvor de advarer andre mod at bruge tallene.
Se mere i Detektor klokken 21 på DR2